חשיבותה של מחשבה | ישראל היום

חשיבותה של מחשבה

ושוב אנו מתחילים מבראשית. לקראת העיון מחדש בספר התורה, אני חש רגשות מעורבים. מצד אחד, הכל מוכר, אנחנו יודעים מה נברא ובאיזה יום, מה כבר אפשר לחדש לנו? מצד שני, אולי נוכל לטעום טעם חדש מיינה של התורה. זה כמו לקום מחדש אחרי שנת לימודים או עסקים שהביאה אותנו לגבהים חדשים, ומרגע שהגעת לשם אתה חפץ לשמור על ההישג ואף להעפיל הלאה במעלה ההר.

במסורת היהודית נקבע יום שמחת תורה למועד סיום התורה, אולם מייד לאחר מכן החלו לקרוא בבתי הכנסת בפרק א' של ספר בראשית, כאומרים לעצמנו, סיימנו את הלימוד והקריאה בספר לא כדי לסמן וי אלא כדי להופכו לתורת חיים. לכן אנו מבקשים להתחיל לעיין בו שוב. אירועי השבועות האחרונים כמעט לא מותירים בידיי ברירה אלא לעסוק ברצח הראשון של ההיסטוריה המקראית, סיפור קין והבל.

וכך מתאר המקרא את הדקות שקדמו לרצח: "וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל־הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל־הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ". מה אמר קין להבל בטרם רצחו? האם היתה זו קריאת ג'יהאד משולהבת או אולי דברי פיתוי וחנופה, שהקדימו את מעשה הרציחה מאחורי הגב?

חכמינו מציעים מגוון פרשנויות. יש המסבירים כי קין אמר להבל שמתברר שאין צדק בעולם, אין מנהיג לבירה שהרי הוא כזה נחמד ובכל זאת אלוקים לא קיבל את קורבנו. אחרים מסבירים שקין חיפש תואנות לריב עם הבל.

כך או כך, לרצח יכולות להיות סיבות רבות. ההסברים נפלאים, אבל אינם עונים על השאלה מדוע התורה לא סיפרה על מה הם דיברו. יתרה מכך, אפשר היה לדלג על המילים "ויאמר קין אל הבל" ולא היינו חסרים דבר, שהרי כך או כך המקרא אינו חולק איתנו את תוכן הדיבור.

 

•  •  •

ייתכן כי את זה בדיוק רצתה התורה לספר לנו. זה ממש לא חשוב על מה השניים דיברו ועל מה התווכחו.אם הדבר מסתיים ברצח, אז קין הוא רוצח וממש לא משנה מה היו מניעיו. רצח הוא רצח הוא רצח.

כידוע, פרשתנו עוסקת בסיפור הבריאה. ביום השישי נברא האדם בצלם אלוקים. חכמינו שאלו מדוע נברא האדם לבדו, האם לא היה נכון יותר לברוא במכה אחת כמה עשרות או מאות בני אדם. תשובתם היא: "לפיכך נברא האדם יחידי, שלא יאמר אדם לחברו אבא גדול מאביך".

לבורא עולם היה חשוב שבני האדם יבינו שאין לאחד מהם רשות להתנשא על חברו ולהתיימר לטעון כי גדול הוא ממנו. בסוג של הומור הם המשיכו ואמרו: ראה כמה מלחמות לוחמים אנשים אחד בשני כשנולדו מאדם אחד, ניתן רק לדמיין כמה היו נלחמים לו היו באים ממקורות שונים. אך חכמינו ממשיכים ומסבירים את עומק העובדה ההיסטורית שלפיה האדם נברא יחידי, "ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא".

לכל אחד ואחת מאיתנו חלומות ושאיפות - הקמת משפחה, כתיבה, יצירה ומה לא. מקריאה שטחית על חלומותיהם של הרב איתם הנקין ואשתו נעמה הי"ד, אפשר לראות אילו עולמות ענקיים נגדעו באבחת ירי של רוצחים אכולי שנאת אדם בכלל ושנאת ישראל בפרט. גדיעת העולם של נפשות היא פשע שלא יכופר. לא בכדי ישאל קין את האלוקים "גדול עוני מנשוא?" אכן הוא גדול, אין לו תקנה אלא בגירושו מגן החיים לעולם השאול והמוות.

אנו הנאלצים להוכיח כי אכן חפצי חיים ושלום אנו, לא נותר לנו אלא להמשיך לדבוק בתורת החיים ולהמשיך להאמין כי סיפור בריאת האדם יחידי הופך את חיינו למקודשים ולמשמעותיים. העובדה כי אלוקים ברא אותנו בצלמו כדמותו, היא זכות וחובה גם יחד. היא גם מטילה עלינו אחריות לשלומם של אחינו בכל מקום. "שומר אחי אנוכי" - לא כסימן שאלה מזויף של קין, אלא כסימן קריאה נחוש. שומרים וערבים אנו לאחינו בכל אתר. שבת שלום! ¬

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר