לראשונה מזה ארבע שנים: הבנק המרכזי בארה"ב החליט להוריד את הריבית

הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% - כארבע שנים וחצי מאז הפחתת הריבית האחרונה, וכ-14 חודשים אחרי ההעלאה האחרונה שהביאה את הריבית לשיעור גבוה במיוחד של 5.25%-5.5% • רוב ההערכות בשוק היו שהבנק יוריד את הריבית לאור התכווצות האינפלציה שהתקרבה בחודשים האחרונים ליעד של הבנק המרכזי שעומד על 2%

לראשונה מזה 4 שנים: הפד הוריד את הריבית ב-0.5%. צילום: רויטרס

הבנק המרכזי בארצות הברית (הפדרל ריזרב) החליט הערב (רביעי, שעון ישראל) להוריד את הריבית במדינה ב-0.5% לרמה של 5%. המדדים המרכזיים בארה"ב מגיבים בעליות ברגעים הראשונים לאחר הפרסום.

הבורסה בוול סטריט ג'ורנל, צילום: GettyImages

הפדרל ריזרב הוריד את הריבית כארבע שנים וחצי מאז הפחתת הריבית האחרונה, וכ-14 חודשים אחרי ההעלאה האחרונה שהביאה את הריבית לשיעור גבוה במיוחד של 5.25%-5.5%. 

רוב ההערכות בשוק היו שהפד יוריד את הריבית לאור התכווצות האינפלציה שהתקרבה בחודשים האחרונים ליעד של הבנק המרכזי שעומד על 2%. האינפלציה ירדה משמעותית בחודש אוגוסט ל-2.5% (לעומת 2.9% בחודש הקודם), וצנחה מרמה גבוהה של 9.1% שנרשמה באמצע 2022 בעקבות ההתייקרויות לאחר היציאה ממגפת הקורונה - שלוו כאמור ברצף של העלאות ריבית.

שלט הוול סטריט ג'ורנל בניו יורק, צילום: רויטרס

הבנק המרכזי שמר על מדיניות של העלאת ריבית במהלך 2022 ו-2023 כדי להילחם באינפלציה. עד תחילת 2024, הריבית הגיעה לטווח של 5.25%-5.5%, הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2001. במהלך 2024, הבנק החל לאותת על אפשרות להורדת ריבית, אך לא ביצע הורדות משמעותיות עד היום.

בעקבות החלטת הפד, הבנק המרכזי של קטאר הוריד את שיעורי הריבית המרכזיים ב-55 נקודות. בתוך כך, גם בחריין וכווית מורידות את שיעורי הריבית.

הבורסה בוול סטריט, הערב, צילום: GettyImages

בינתיים, בישראל, האינפלציה ממשיכה לזנק בניגוד למגמה בארה"ב וברחבי העולם - מה שמרחיק הורדת ריבית ועשוי עוד להוביל להעלאה. נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון אמר כבר בהחלטת הריבית האחרונה בסוף חודש אוגוסט כי לא סביר שתהיה הורדת ריבית עד אמצע 2025, ובתחילת השבוע פורסמו נתוני האינפלציה המאכזבים בארץ שהציגו עלייה שנתית של 3.6% - מה שמציג עלייה מתמשכת וחדה באינפלציה בישראל, אפילו יותר מהתחזיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר