טראמפ על הכוונת: האתגר הכמעט בלתי אפשרי של השירות החשאי - שקיים גם בישראל

הסיטואציה של אבטחת אישיות במגרש גולף הינה בעיתית מאוד • תוואי השטח הפתוח והסביבה חושפים לפוטנציאל גדול של סוגי איומים שקשה לכסות עליהם • צריך להבין - כל דבר שקשור לטרור והתנקשויות זה דבר מדבק, כי כולם מבינים את המשמעות • מדובר במקרה קלאסי של צל"ש או טר"ש • כל מה שצריך זה אדם אחד וכדור אחד - ומחיר ההיערכות הוא חיי אדם

הזירה במגרש הגולף בו ניסו להתנקש בטראמפ. צילום: GettyImages

אני מניח שכבר אחרי ניסיון ההתנקשות הראשון בנשיא לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפנסילבניה, רמת האבטחה סביבו גברה. בטח עכשיו, כשאנחנו הולכים ומתקרבים יותר ויותר למועד הבחירות בנובמבר, השירות החשאי נוקט בהרבה מאד אמצעים להגן עליו.

ניסיון ההתנקשות בדונלנד טראמפ

אבל צריך להבין - הסיטואציה של אבטחת אישיות במגרש גולף הינה בעיתית מאוד. תוואי השטח הפתוח והסביבה חושפים אותו לפוטנציאל גדול של סוגי איומים שקשה מאוד לכסות עליהם.

ב-98% מהמקרים - המאובטחים נענים לסידורי אבטחה

בעוד דווקא אל אירוע בחירות ניתן להיערך, במיוחד כשזה קורה בשטח סגור, הטעות של השירות החשאי בניסיון ההתנקשות הייתה בזה שנתנו לו לערוך אותה בשטח פתוח. עוד טעות היא שאפשרו לקהל להקיף את המועמד הרפובליקני, בעיקר לצורכי מיתוג ונראות בלי לערוך מספיק מעגלי מיגון סביבו.

פה המקום לקבוע מסקנה עקרונית. לו אני הייתי בנעליהם, הייתי פשוט אסור עליו בסיטואציה הנוכחית להמשיך לשחק גולף או למצוא מקום סגור לתחביב הזה. אני לא יודע לומר כמה טראמפ היה נענה לסוג כזה של דרישה, אבל אני נוטה להאמין שלו היו מסבירים לו את הרציונאל מאחורי הבקשה, היו מצליחים לשכנע אותו.

חשד לניסיון התנקשות בטראמפ: כוחות המשטרה מחוץ לזירה // רויטרס

גם בארץ זכורים לי מקרים מהתקופה בה אני הייתי ראש היחידה לאבטחה, שהייתי אוסר או לכל הפחות מבקש מהאישיות לשנות או לבטל תוכניות. מאריק שרון למשל ביקשתי שלא לקיים עצרת תמיכה בישראל בשדרה בניו יורק, בטענה שהוא עלול להיות חשוף לאיומים. למרבה ההקלה, הוא נענה לבקשתי למרות ההשלכות.

ב-98 אחוזים מהבקשות, המאובטחים נענים לסידורי אבטחה. יש מקרים בודדים, כמו זה של השר רחבעם זאבי ז"ל, שהיה סרבן סדרתי ולא הסכים לשתף פעולה עם האבטחה סביבו, ולבסוף גם נרצח.

טרור והתנקשויות - מעוררים השראה

ידוע כי רף האיומים במערכת בחירות, בכל מערכת בחירות בכל העולם, עולה מעצם הרעיון כי פגיעה במועמד תגרום ליציאתו מהמרוץ. בדרום אמריקה, לדוגמה, יש היסטוריה ארוכה של חיסול מועמדים ולכן אבטחת מועמד היא תורה שלמה ולא פשוטה, שמציבה מתחים וסתירה אינהרנטית בין הרצון שלו לפגוש בוחרים פוטנציאליים למול דרישות האבטחה.

הזירה במגרש הגולף בו ניסו להתנקש בטראמפ, צילום: GettyImages

צריך להבין - כל דבר שקשור לטרור והתנקשויות זה דבר מדבק, מעורר השראה בקרב אחרים, כי כולם מבינים את המשמעות.

אלמנט חשוב נוסף הוא שחלק גדול מהמתנקשים בהיסטוריה הוכרו כלא שפויים. אישיות גבולית, בצירוף להט אידאולוגי זה קוקטיל מסוכן. אני כמובן לא יודע אם זה הסיפור של המתנקש שניסה לירות בטראמפ אמש, אבל מניסיון אישי, לדמויות מעורערות יש השפעה גדולה בתחום.

במקרה הזה, מעגלי האבטחה סביב טראמפ זיהו את האיום והצליחו להתמודד עימו. אבל יש חשש שעתידים להגיע מקרים נוספים, בהם ההתמודדות לא תהיה קלה, או - במקרה הכי גרוע - לגמרי בלתי אפשרית. זה מקרה קלאסי של צל"ש או טר"ש וכשמדובר באבטחת אישים, כל מה שצריך זה אדם אחד וכדור אחד ומחיר ההיערכות היא חיי אדם.

הכותב הוא ראש היחידה לאבטחת אישים בשב"כ לשעבר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר