לקראת תקיפה מאיראן: נסראללה, נתניהו וחמינאי. צילום: אי.אף.פי, רויטרס ואורן בן חקון

סוג של נמר מנייר: האייתוללות חוששים מהתגובה הישראלית

אחרי שיגור הכטב"מ לעבר בית רה"מ בקיסריה, מומחים מזהירים בשיחות עם "ישראל היום" כי "טהרן מנצלת את המתח בין ישראל לארה"ב" • חוקר בכיר: "במשטר האייתוללות חוששים מתגובה ישראלית, זה סוג של נמר מנייר" • היום: השליח האמריקני הוכשטיין יגיע לביירות • שר החוץ האיראני: "כל תקיפה על מתקני הגרעין תיענה בתקיפה דומה"

[object Object]

בהצהרה אחת במוצאי שבת איראן בחרה להטיל על חיזבאללה את האחריות לשיגור הכטב"מ לעבר בית ראש הממשלה בקיסריה. המשלחת שלה באו"ם הדגישה כי ארגון הטרור בלבנון הוא זה שאחראי לתקיפה. מנגד, חיזבאללה עצמו שמר על עמימות ולא קיבל אחריות רשמית לתקיפה. יש שיאמרו שטהרן שוב השתמשה בשלוחות שלה ונטשה אותן ברגע האמת. לעומת זאת, מאז חיסולו של נסראללה, מתרבים הדיווחים על מעורבות הולכת וגוברת של משמרות המהפכה בשלוחה הלבנונית.

לאחר הנפילה בקיסריה - מחסום הוקם סמוך לבית ראש הממשלה // שמואל בוכריס

ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, אומר בשיחה עם "ישראל היום" כי "אכן יש פרסומים לגבי מעורבות של יועצים איראנים בניהול הלחימה של חיזבאללה. זה בגלל המשבר שפקד אותם כתוצאה מהחיסולים של נסראללה ובכירים נוספים. כרגע יש ניסיון של איראן להראות שחיזבאללה עדיין מתפקד ובגלל זה הם ייחסו להם את שיגור הכטב"מ לקיסריה".

"האסטרטגיה של האיראנים היתה מאז ומתמיד להשתמש בפרוקסיס כדי להרחיק את עצמם מהאש", מסביר ד"ר ברק, "יש חשש של משטר האייתוללות ממתקפה ישראלית שתחייב תגובה, ועלולה להידרדר למלחמה עם האמריקנים. זה דומה למשטר של סדאם חוסיין, במובן של עיסוק בבעיות חוץ על אף שהם שבריריים מבפנים. זה סוג של נמר מנייר. בגלל זה התקיפות האחרונות נועדו להרתיע את ישראל מתגובה על מתקפת הטילים".

לפני חיסולו, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התחייב שלא תהיה הפסקת אש בלבנון לפני סיום המלחמה בעזה, צילום: אי.אף.פה

לדבריו, סיבה אחרת להטלת האחריות על חיזבאללה מצד איראן, היא ניסיון לשדר לאמריקנים שהם כביכול לא מעורבים בנעשה בלבנון, זאת למרות המאמץ שלהם לממן ולחמש את חיזבאללה.

לפני חיסולו, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התחייב שלא תהיה הפסקת אש בלבנון לפני סיום המלחמה בעזה. לשאלה לגבי העמדה האיראנית הנוכחית בדבר ניתוק הזירות בין עזה ללבנון, ברק מזכיר דברים של בכיר באל-אקאידה מוסטפא חמיד. הבכיר, שמתגורר לפי ההערכות באיראן, הצהיר לאחרונה כי על חמאס לשחרר את החטופים, וטען שההמשך בהחזקתם גורמת ל"השכחת הסבל הפלשתיני והעלמת הדאגה מגורלם של האסירים הפלשתינים". החוקר הבכיר מעלה את האפשרות שמדובר במסר עקיף של טהרן לחמאס, שמשקף רצון להפסקת אש ברצועה, כך שהציר הפרו-איראני יוכל לרדת מהעץ שטיפס עליו.

טהרן לא תוותר בקלות על השלוחות שלה. חמינאי, צילום: רויטרס

יחד עם זאת, איילת סביון, מומחית לאיראן וחוקרת בכירה במכון המחקר ממר"י, אומרת בשיחה עם "ישראל היום" כי טהרן לא תוותר בקלות על השלוחות שלה: "אופוזיציונר למשטר האיראני כתב שחיזבאללה איננו רק כוח פרוקסי של המשטר האיראני אלא כלי לחיזוק מעמדו של המשטר האיראני באזור ובעולם. הוא חלק בסיסי במשמרות המהפכה וכלי בהצתת מלחמות. אפשר להגיד שהמפקד האמיתי של מועצת חיזבאללה הוא אחד ממפקדי משמרות המהפכה האיראניים, ולכן הפגיעה בחיזבאללה היא בגדר פגיעה במשטר האיראני".

המומחית מציינת כי לצורך הרתעת ישראל, בטהרן פועלים במיוחד בזירה הדיפלומטית מול האמריקנים. לדבריה, "האיראנים מנצלים את המתיחות בין הממשל האמריקני לישראל כדי לשכנע את ארה"ב ולהפחיד מפני הידרדרות קשה, פגיעה באינטרסים מערביים ואף ממלחמה כוללת. המשטר האיראני, תוך כדי העוינות האידיאולוגית וראיית ארה"ב בתור 'השטן הגדול', משתמש בהידברות איתה כדי להשיג את האינטרסים שלו".

ביידן, צילום: אי.פי

היא מוסיפה כי האיומים של הציר האיראני כלפי ארה"ב כוללים פגיעה בתשתיות נפט ובאינטרסים כלכליים של המערב. אחת האפשרויות היא תקיפת שדות נפט של מדינות המפרץ, מה שיוביל לזינוק במחירי הנפט ממש לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב. "היה איום בסגירת מיצרי הורמוז שיקשה על תעבורת הנפט בעולם".

לשאלה לגבי העמדה האיראנית הנוכחית לגבי עזה, סביון אומרת כי "האיראנים מדברים על אחדות הזירות ושחיסול סינוואר לא ירתיע את חמאס מלהמשיך. להיפך, זה ידרבן אותם. אבל נראה שהמנופים שלהם בעזה פחותים מאשר בלבנון". בעניין שיגור הכטב"מ לקיסריה אומרת סביון כי "מדובר באיתות שלהם שהם יכולים להגיע לבכירים ישראלים ובראשם נתניהו, במיוחד אחרי שישראל פעלה נגד בכירים איראנים ופלשתינים בלבנון ובאיראן".

תיעודים מהתקיפות בביירות, צילום: רשתות ערביות

על רקע דברים אלה, ארה"ב מחדשת את הניסיונות להפסקת אש בלבנון. אתמול (ראשון) דיווחו כלי תקשורת ערביים כי השליח האמריקני המיוחד, עמוס הוכשטיין, יגיע היום לביירות כדי להיפגש עם בכירים לבנונים, ולדון איתם בדרכים לצמצום ההסלמה.

במקביל, שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י איים כי "כל תקיפה באיראן תיחשב לחציית הקווים האדומים שלנו ולא תישאר ללא תגובה. כל תקיפה על מתקני הגרעין תיענה בתקיפה דומה. ישראל תקבל תגובה הולמת על כל תקיפה". עם זאת, הוא דאג לציין כי "איראן לא תקפה מתקנים כלכליים ואזרחיים בישראל ופגעה רק במטרות צבאיות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו