32 שנות שנאה: האידיאולוגיה הקיצונית של האיש שמאיים על ישראל מהבונקר

חסן נסראללה נחשב לדמות מרכזית במערכת הפוליטית והצבאית של לבנון ובקרב הקבוצות השיעיות במזרח התיכון כולו • האישיות, הכריזמה והמנהיגות החזקה, השפיעה רבות על התפתחות הארגון ועל יחסיו עם ישראל • פרופ' אייל זיסר מזהיר: "נסראללה נפל שבי בתדמית הפסיכולוגית שהוא הצליח לשווק לנו כאדם כל יכול" • ד"ר מרדכי קידר: "מבחינתו, היהדות היא איום על האסלאם"

חסן נסראללה. צילום: רשתות ערביות

בין אללה לחמינאי: רבות נכתב על חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה מאז שנת 1992, שנחשב לדמות מרכזית במערכת הפוליטית והצבאית של לבנון ובקרב הקבוצות השיעיות במזרח התיכון בכלל. במשך עשרות שנים הוא מסתתר בבונקר בלבנון ונחשב ליעד שכל מדינה מערבית הייתה שמחה לחסל, בראשם מדינת ישראל.

תיעוד חיסול מחמד חסין סרור, מפקד היחידה האווירית של ארגון הטרור חיזבאללה // דובר צה"ל

חוקרים, היסטוריונים ואנשי מודיעין כולם תמימי דעים. האישיות של נסראללה, הכריזמה, היכולת האסטרטגית והמנהיגות החזקה, השפיעה רבות על התפתחות הארגון ועל יחסיו עם ישראל. רבים מהם חושבים שנסראללה שיצא למערכה ולא מתכוון להיות הראשון שיעצור אותה.

הטעות הנוראית של נסראללה

במשך שנים תושבי ישראל ואנשי קהילת המודיעין נחשפו לכישורים הרטוריים שלו, ליכולת להעביר מסרים מאי שם מהבונקר ובעיקר לאידיאולוגיה שלו. בנאומיו מקדם נסראללה את המסרים שלו ודואג לחזק את הדימוי של חיזבאללה כמגן של העם הלבנוני. נסראללה מדגיש את ההתנגדות לישראל כמרכזי לנרטיב של ארגון הטרור, ומצדיק בכך את קיומו. גם בעיני העם הלבנוני, בעיקר השיעים, שחלקם הפכו בימים אלו לפליטים, נסראללה נתפס כמנהיג חזק. תדמית עליה הוא הצליח לשמור לאורך השנים.

אייל זיסר חוקר במשך שנים את ההיסטוריה המודרנית של סוריה ולבנון כולל משטר, מדינה וחברה של ימינו. הוא עוסק בהיסטוריה פוליטית של מערכות ממשל, שלטון, ממשק ממשל ויחסי ביטחון. זיסר מספר על נסראללה, כאדם עם ניסיון רב של 32 שנים: "בשנות ה-60 לחייו, הוא מגדיר את עצמו כמי שיודע לקרוא את ישראל ככף ידו. הוא מבין את החברה הישראלית. 32 שנים הוא מנהיג ארגון וזה נתן לו פרספקטיבה, היכרות, וניסיון".

נסראללה (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

נסראללה, מספר זיסר, מגיע מדור של מקימי הארגון, אלו שמנהיגים את חיזבאללה. גם אלו שחוסלו באחרונה, כולם היו ילדי אותם שנים עם אותה חוויה מעצבת של מלחמת האזרחים ושל מלחמת לבנון הראשונה, כמו גם של המהפכה באיראן. חלקם, גם אם לא כולם, למדו בבתי ספר שיעים בעירק.  

"במידה מסוימת הוא נשאר לבד. כולם סביבו חוסלו. אבל גם לאנשים שיש להם ותק, ניסיון ובגרות, לפעמים השתן, היהירות והיהב עולים לראש. נסראללה נפל שבי בתדמית הפסיכולוגית שהוא הצליח לשווק לנו כאדם כל יכול, מישהו שישראל מורתעת ממנו".

זיסר אומר שנסראללה, גם אם לא יודה בכך, עשה טעות נוראית בכך שהצטרף למלחמה של חמאס באוקטובר 2023, ועכשיו הוא שבוי באמרה שהוא לא יפסיק את הלחימה עד שהמלחמה בעזה תעצור. נסראללה כבול במשוואות. הוא התחיל באש קטנה בצפון ונקלע למלחמת התשה.

תקיפות צה"ל בלבנון, צילום: רויטרס

"הוא ימשיך ולא יוותר כי אין לו מה להפסיד, לשיטתו. הימים האחרונים היא לא תקופה טובה לו, אבל הוא ימשיך בשלו. לנסראללה יש שני אלוהים. יש את אללה ויש את חמינאי, חכם ההלכה שנסראללה, כאיש דתי, מחויב למלא אחר הלכותיו".

מבחינת נסראללה, לבנון יכולה ללכת לעזאזל

ד"ר מרדכי קידר הוא דוקטור למזרחנות, הוגה "תוכנית האמירויות הפלשתיניות", כפתרון לסכסוך. הוא מספר על נסראללה, הילד שלמד במדרשות של עיראק ,שם ספג לימודי דת, דבר שהוביל אותו להיות האיש שהוא היום.

"מבחינת נסראללה, היהדות היא איום על האסלאם", אומר ד"ר קידר. "ישראל היא מדינת היהודים. על פי התפיסה האיסלאמית, גם הסונים וגם היהודים דינם מוות. הוא שונא את שניהם. ונסראללה תוקף את ישראל כי היא טרף קל יותר ממדינות ערביות סוניות. אנחנו מדינה דמוקרטית ובעיניו אנחנו מדינה רכה. אנחנו נעשה לו מה שמדינות סוניות יעשו לו. לדידו, ישראל היא מדינה שמאמינה במידתיות".

התקיפה בדאחייה, היום, צילום: אי.אף.פי

לדברי קידר, מבחינת נסראללה, "לבנון יכולה ללכת לעזאזל". כל עוד לבנון לא תחת שליטתו היא לא מעניינת אותו. "נסראללה סיבך את לבנון גם במלחמה בסוריה. כיום הוא לא יכול לעצור, הוא לא יכול להרשות לעצמו להפסיד, הוא ימשיך עד שישראל תקרא להפסקת אש. הנשק לא יגמר לו ואם הוא יתחיל להיות קצר בנשק, הוא יעשה את זה בטפטופים, כל יום קצת ירי , מה שאומר שתושבי הצפון לא יחזרו לבתיהם".

קידר טוען שלא משנה איזה טיל הוא שולח לישראל ולאן, "נסראללה יבחר את הסגנים בהקדם וימשיך להתנהל כרגיל. לא משנה לו אם טיל שהוא שולח לישראל פוגע במטרה אזרחית או במטרה צבאית".

התהילה של נסראללה - נסיגת ישראל מלבנון

פרופ' מאיר ליטבק, היסטוריון ישראלי של המזרח התיכון והאיסלאם, טוען כי נסראללה הושפע מהפוליזציה של הדת. "הוא איש מאוד הדוק ומאוד דתי. אומרים עליו שהוא מתייעץ בקוראן. הוא מאוד מוכשר, מאוד פוליטי והוא זה שבנה את התשתיות של חיזבאללה".

חסן נסראללה, צילום: רשתות ערביות

"חיזבאללה הייתה תוצאה של התארגנות של כל מיני קבוצות. זה לא ארגון של איש אחד, אלא  זה ארגון של עשרות אלפי אנשים. חיזבאללה זו שלוחה של האיראנים, קבלן הביצוע של טהרן, והארגון הכי מקורב למשמרות המהפכה", מסביר פרופ' ליטבק. "כיום הוא מחזיק הרבה מאוד טילים מתוך מגמה להרתיע את ישראל מלתקוף את איראן".

"נסראללה הגיע לארגון בשנות ה-90 ובלט מאוד. הוא נחשב לאדם מוכשר, מבריק והוא השתלט על הארגון. בהתחלה הוא לא רוצה להיות המנהיג כי הוא היה צעיר מאוד והעדיף שאחרים יתמנו לעמוד בראש, אבל רק אחרי שישראל חיסלה את מי שעמד בראש חיזבאללה באותה תקופה, הוא זה שהתמנה לתפקיד ומאז הוא שם. הוא מאוד מקורב לחמינאי ורואה בו את המנהיג הרוחני שלו".

"צריך להבין שנסראללה זכה לתהילה גדולה כשישראל נסוגה מלבנון. זו הייתה הפעם הראשונה שישראל נסוגה משטח ללא תמורה, מה שנתן לו יוקרה אדירה בעולם הערבי. היו מי שכינו את זה 'הניצחון האלוהי'. אבל נסראללה נחשב לאיש רציונלי. הוא תמיד התפאר שהוא האיש שמגן על לבנון. והוא מאוד נזהר לא לגרור את לבנון למלחמה כוללת. אמנם רואים עכשיו עשרות אלפי פליטים שבורחים ממקומות מסוימים בלבנון, אבל לא הגענו לחורבן הגדול, לא שלהם ולא שלנו. לא הגענו מלחמה כוללת ואני חושב שנסראללה לא רוצה להגיע לאחת כזו".

ההרס כתוצאה מתקיפות צה"ל בלבנון, צילום: רויטרס

"בישראל מבינים שהארגון ספג מכה קשה בחיסולים האחרונים, אבל ברור שנסראללה ימנה במקומם אחרים, כבר בימים הקרובים. מה שברור שנסראללה לא יהיה הראשון שיפסיק את המלחמה וגם אם יחתמו על הסכם הפסקת אש, כמה שניות לפני תחילת ההסכם הוא זה שירה מטח אחרון לעבר ישראל כדי להגיד שהוא זה שיש לו את המילה האחרונה".

הכאב הישראלי מול הלל הג'יהאד

שמעון שפירא, מחבר הספר "חזבאללה - בין איראן ללבנון", המתחקה אחר שורשי צמיחתה של חיזבאללה בלבנון ועומד על זיקותיה ומקורותיה באיראן וקשריה עם סוריה, טוען כי התרחבות השורות והתבססותה של חיזבאללה בריכוזים השיעים העיקריים חייבו הקמת מערכת ארגונית שתנהיג, תכוון ותפעיל את התנועה.

"חיזבאללה היתה מעורבת בשורה של מעשי אלימות שליוו את הקמתה ואת התגבשותה, בהם נפגעו קשה יעדים של המערב ושל ישראל במזרח התיכון ובאירופה", אומר שפירא.

שיגורים לכיוון ישראל, הערב, צילום: אי.אף.פי

"חסן נסראללה מביט בגאווה לעבר החברה הישראלית המתייסרת בכאב כל אימת שהיא קוברת את אחד מבניה. לתפיסתה של חיזבאללה, פעורה תהום עמוקה בין שתי החברות, זו הרואה במוות, במהלך הג'יהאד את תכלית הקיום ומבטיחה לכל חלל מחלליה את מנעמי גן עדן, לבין זו המקדשת את החיים וסולדת מהמוות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר