בכיר בתימן: "התגובה הישראלית לטיל? לתמוך במלחמה שלנו מול החות'ים"

בשיחה עם "ישראל היום" המליץ הגורם לישראל לסייע לכוחות המתנגדים למיליציה הפרו-איראנית באמצעות נשק מתקדם • על התקיפות האמריקניות: "חלשות ובלתי ממוקדות"

החות'ים פרסמו תיעוד של הטיל שנורה אתמול לישראל . צילום: רשתות ערביות

גורם בכיר בדרום תימן אומר ל"ישראל היום" כי התגובה הישראלית לטיל של החות'ים, ששוגר לשטחה בתחילת השבוע, צריכה לכלול "תמיכה בכוחות שלנו בשטח באמצעות נשק מתקדם". לדבריו, התגובה צריכה לכלול גם תקיפות על יעדים צבאיים מרכזיים, שאינם פחותים ברמה שלהם מהתקיפה בנמל אל-חודיידה ביולי האחרון.

החות'ים טוענים: זהו שיגור הטיל למרכז הארץ

הגורם הבהיר בנוגע לשיגור הטיל הבליסטי של החות'ים ביום ראשון: "אנחנו במלחמה עם המיליציה הטרוריסטית הזאת, שמבינה רק את שפת המוות מול כל מי שמתנגד אליה. אנחנו מקווים שהקהילה הבינלאומית תתעורר מהתרדמת שלה ותתמוך בכוחות שלנו בשטח, על מנת להיפטר מהקבוצה הטרוריסטית הזאת, שלא שונה מארגוני טרור כמו דאעש ואלקעידה".

מאז 2015 מתנהלת מלחמת אזרחים בתימן. מדובר בגורם ממועצת המעבר הדרומית, תנועה עם נציגים במועצה הנשיאותית הפרו-סעודית. כוח זה שולט כיום בעיקר על עיר הנמל עדן ועל שטחים בדרום תימן. מועצת המעבר שואפת להקים מחדש את מדינת דרום תימן, שהתקיימה עד 1990, השנה שבה התאחדה עם הצפון. עם זאת, לנוכח האיום של החות'ים, התנועה הגיעה להסכמות עם הממשלה הפרו-סעודית, ולוקחת חלק במועצה הנשיאותית.

האמריקנים לא מוטרדים כמו הישראלים

במשך חודשים ארוכים ארה"ב הובילה קואליציה מערבית שתקפה יעדים של החות'ים בתימן, לרבות משגרים, אמצעי לחימה ומתקנים צבאיים. למרות זאת, הגורם התימני לא מתרשם והגדיר את המבצע שהוביל ממשל ביידן: "חלש מאוד ובלתי ממוקד". בתשובה לשאלה אם ארה"ב סירבה לתמוך בכוחות הדרום הוא השיב: "אני לא סבור שהדבר מטריד את האמריקנים כמוכם (הישראלים; ש"ק). הרי אתם ואנחנו נפגעים מהקיום של קבוצות הטרור האלה".

החות'ים טוענים כי קיבלו "פיתויים" מארה"ב ובריטניה, צילום: CBS News

בהקשר זה, ביום שני חבר בלשכה המדינית של החות'ים, מוחמד אל-בוחיתי, טען כי המיליציה בתימן קיבלה "פיתויים" מארה"ב ובריטניה דרך מתווכים, שכללו הכרה בממשלתם, בתמורה להפסקת התקיפות בים האדום. לטענה לא היה אישור ממקור אחר. אל-בוחיתי הוסיף שהחות'ים מנהלים תיאום מתמשך עם חמאס בעזה, שעבורו החלו לתקוף כלי שיט בים האדום מתחילת אוקטובר אשתקד, במטרה להפעיל לחץ לסיום המלחמה. התקיפות פגעו באחד מנתיבי הסחר החשובים בעולם, שמקצר את הדרך למערב בכלל ולים התיכון בפרט.

גורם ביטחוני נוסף, המעורה בסוגיית תימן, אמר ל"ישראל היום": "יש הבנה בקרב מדינות המזרח התיכון שהחות'ים מערערים את היציבות ופוגעים בכלכלה שלהן". במצרים ובירדן, למשל, ספגו נזק כלכלי בגלל צמצום התנועה של כלי שיט בתעלת סואץ ובים האדום.

לסעודיה ולאמיריות יש מה להפסיד, צילום: רויטרס

למרות זאת, לדברי הגורם, מדינות ערביות לא הצטרפו לקואליציה הבינלאומית של ארה"ב נגד החות'ים מכיוון שמשימותיה היו בעיקר בלימה של המיליציה והגנה מפניה, אך ללא ניסיון לעצב את המציאות מחדש. לכן לסעודיה ולאיחוד האמירויות יש רק מה להפסיד כשהן לא חלק מקואליציה כזאת. ריאד מעוניינת ביציבות בגלל חזון 2030 של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ואיחוד האמירויות לא מעוניינת בשיגורים של החות'ים שעלולים לפגוע בענף התיירות שלה.

לצד זאת, אותו גורם ביטחוני הסביר: "החות'ים נמצאים במצוקה כלכלית לא פשוטה, יש מלחמה כלכלית ביניהם לבין מדינות המפרץ, וגם מאבק על העם בתימן. הם משתמשים במלחמה שלהם בישראל כדי לצבור תמיכה". אותו גורם גם העריך כי ההתמודדות עם החות'ים לא תיגמר גם אחרי המלחמה בעזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר