לונא א-שבל לצד נשיא סוריה אסד. צילום: רויטרס

הסכסוכים בצמרת והתאונה המסתורית: מה עומד מאחורי מות היועצת של בשאר אסד?

לונא א-שבל מתה לאחר שנפגעה באורח אנוש בתאונת דרכים בדמשק • בעיתונות הערבית דיווחו כי התאונה היתה מתוכננת. לפי הפרסומים, התאונה התרחשה שבוע לאחר שמנגנוני המודיעין עצרו את אחיה, קצין בדרגה מקבילה לתת־אלוף בצבא אסד • נטען כי האח הואשם ביצירת קשר עם "גורם עוין" לסוריה, שעשוי להיות קשור לארה"ב או לישראל

[object Object]

משטר אסד בסוריה הודיע בסוף השבוע על מותה של היועצת המיוחדת, לונא א-שבל, אחרי שנפגעה באורח אנוש בתאונת דרכים בדמשק. כעת עולות טענות בתקשורת הערבית כי התאונה היתה מתוכננת.

בהודעה של לשכת הרודן הסורי, בשאר אסד, נכתב כי המשטר מתאבל על היועצת שמתה. "לונא עבדה במהלך השנים האחרונות בתור מנהלת המשרד המדיני והתקשורתי של נשיא הרפובליקה, ואחרי כן בתור יועצת מיוחדת בלשכת הנשיא", צוין בהודעה. אבל במי באמת מדובר והאם באמת יש בסיס לחשד, שלא מדובר בתאונת דרכים רנדומלית?

דובר צה"ל על שיגור הכטב"מים מסוריה: "משטר אסד אחראי על כל פעולה בשטחו" // צילום: דובר צה"ל

על פי משטר אסד, התאונה התרחשה בכביש באזור יעפור שבפרברי דמשק. במרכז הסורי לזכויות אדם דווח כי מכונית התנגשה במכונית שבה נסעה, ובעקבות כך, היא סטתה מהכביש וספגה פגיעות נוספות. משם היא פונתה לבית החולים במצב קשה, כשהיא סובלת מדימום בראש. ביום שישי היא מתה מפצעיה.

מנגד, בעיתונות הערבית דיווחו כי התאונה היתה מתוכננת. לפי הפרסומים, התאונה התרחשה שבוע לאחר שמנגנוני המודיעין עצרו את אחיה, קצין בדרגה מקבילה לתת־אלוף בצבא אסד. נטען כי האח הואשם ביצירת קשר עם "גורם עוין" לסוריה, שעשוי להיות קשור לארה"ב או לישראל. זאת, על רקע חיסול הבכיר בכוח קודס במבנה הקונסוליה האיראנית בדמשק. עוד דווח כי בעלה נעצר גם הוא.

א-שבל היא ילידת העיר א-סווידאא בדרום סוריה ובת למשפחה דרוזית. היא החלה את דרכה כמגישה בטלוויזיה הממשלתית של סוריה, והנחתה תוכניות שעסקו בעיקר ברמת הגולן, שנמצאת בשליטת ישראל מאז מלחמת ששת הימים. נציין כי בתקופה האחרונה משטר אסד מתמודד עם מחאה של הציבור הדרוזי באזור א-סווידאא, שמפגין נגד המצב הכלכלי הקשה.

פיגוע תופת בעיר עזאז בצפון סוריה

בשלב מסויים בקריירה שלה, א-שבל החלה לשדר ברשת "אל־ג'זירה", אבל עזבה את התחנה ב-2010 עם שדרניות נוספות בעקבות סכסוך עבודה. באותה תחנה א-שבל הכירה את בעלה הראשון - העיתונאי הלבנוני סאמי כליב שעבר בעצמו לערוץ אל-מיאדין. בהמשך התגרשה ממנו והתחתנה עם מהנדס סורי בשם עומאר סאעאתי.

ההתקרבות שלה למעגל של בשאר אסד החלה עם תחילת ההפגנות, שהובילו לפרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011. אז א-שבל הפכה ליועצת תקשורת ולראש משרד המידע בלשכת הנשיאות. שם היא גם החלה ללוות את בשאר אסד בפגישותיו ובנסיעותיו המעטות לחו"ל. ב-2020 היא מונתה על ידו ליועצתו המיוחדת.

באותה שנה, הוטלו על א-שבל סנקציות מצד משרד האוצר האמריקני בשל מעורבותה בתעמולה של משטר אסד. אחת השערוריות שהסתבכה בהן, היתה פתיחת מסעדה בשם "נאש קראי", שפירושו "המדינה שלנו". מדובר במסעדת יוקרה, שנפתחה ברובע אל־מזה בדמשק, ונוהלה על ידי שני שפים רוסים. בעקבות כך, סורים רבים - בהם תומכים מובהקים של משטר אסד - ביקרו בחריפות את ניהול מסעדת היוקרה, בזמן שרבים סובלים מתנאי חיים קשים.

תיעוד: צה״ל תקף תשתיות של צבא סוריה // דובר צה"ל

לא-שבל היו ככל הנראה גם יריבות בתוך המעגל הפנימי של אסד. בין היתר, דווח על יריבות אישית שלה עם יועצת ותיקה יותר בשם בות'ניה שעבאן, ואף עם רעייתו של הרודן אסמא אל-אסד. האחרונה גילתה לאחרונה כי חלתה שוב בסרטן.

גם היריבויות הללו מגבירות את החשד שהתאונה לא היתה מקרית. התנקשויות פוליטיות במשטרים דיקטטוריים הם לא דבר נדיר. בטח כשמדובר במשטר אסד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו