בחירות באיראן: שפל בשיעור ההצבעה, סיכוי נמוך למועמד המועדף על המערב

בארה"ב ובאירופה מייחלים לניצחון של המועמד הרפורמיסטי בסבב השני ביום שישי, כדי להביא להסכם גרעין • השפל בשיעור ההצבעה מעיד עד כמה התקווה הזאת כוזבת

מצביעים בבחירות באיראן. צילום: רויטרס

הסבב הראשון בבחירות לנשיאות איראן, שנגמר ללא הכרעה, הוא סימן נוסף להידרדרות בלגיטימציה של המשטר. שיעור ההצבעה הסתכם בשפל של 40% בלבד, לעומת כ־48% ב־2021 וכ־73% ב־2017. איש מבין המועמדים לא הצליח לגייס יותר מחצי מהקולות.

אפשר להבין רבים מהאיראנים: כלל המועמדים תלויים בשליט בפועל, ושלושה מהם משתייכים לזרם השמרני שנרתע מרפורמות. בקיצור, תיאטרון הבובות של האייתוללה עלי חמינאי, המנהיג העליון ומי שבאמת מעצב את מדיניות החוץ והביטחון, כבר לא עושה כל כך רושם. למעשה, אחת מהבדיחות שנפוצו ברשתות החברתיות היתה שחמינאי הצביע לבנו, מוג'תבא, שמועמד לרשת אותו בתפקיד בבוא היום.

שולט בכל. חמינאי,

יציבות השלטון עדיין איתנה

לצד שיעור ההצבעה הנמוך, ההמונים שכן הצביעו בבחירות מעידים כי אמנם הלגיטימציה הפנימית של הרפובליקה מתפוררת, אבל היציבות של השלטון נותרה איתנה. מדובר בבסיס רחב שמקבל את הסדר הקיים. לכך יש לצרף את כוחם האדיר של משמרות המהפכה, הכולל בין 150 ל־200 אלף איש. זה בלי להתחשב בבסיג', מיליציית סיוע עממית של מיליוני אזרחים, שתפקידם לדכא כל גילוי של מחאה או התנגדות לשלטון. 

נראה שמי שכן תולה תקוות בבחירות הללו הוא המערב. רבים ממעצבי המדיניות מייחלים לניצחון של המועמד הרפורמיסט, מסעוד פזשכיאן, שאולי יעלה על רכבת של הסכם גרעין חדש. בארה"ב ובאיחוד האירופי עדיין חולמים "להביא שלום בדורנו" עם משטר אפל, אלים ומושחת. הדיפלומטים של המערב יוכלו לנופף אז בדחיית איום הגרעין כהישג, בזמן שטהרן תתקדם בפיתוח האיומים הקונבנציונליים שלה. 

טוב לשלטון הפנים והחוץ. פזשכיאן, צילום: אי.אף.פי

פזשכיאן יכול למלא היטב את תפקידו במתקפת חיוכים איראנית. המועמד, רופא במקצועו, הבהיר שיש לחתור להסכמות עם המערב כדי לשפר את המצב הכלכלי במדינה - בדיוק מה שוושינגטון ובריסל רוצות לשמוע. על פניו, מאוד נוח לחמינאי להציג דמות פוליטית קלה לעיכול. רק באפריל האחרון הוא חשף את האיום של שלטונו למזרח התיכון במתקפה נגד ישראל. שקט תעשייתי יהיה מצרך נחוץ כלפי חוץ, אך גם כלפי פנים, כדי לפייס את ההמונים.

בינתיים טהרן מתגברת את המיליציות שלה ליום פקודה. בעיתון הלבנוני "אל־אחבאר" ידעו לספר על מאות לוחמים שמוכשרים בימים אלה בעיראק, שחלקם עוברים הכשרות מיוחדות גם באיראן. המיליציות הפרו־איראניות סייעו בעבר למנוע השתלטות של דאעש על בגדד. כעת נראה שהן חותרות לשכפל את המודל של חיזבאללה ולהקים בסיס טרור חדש של הרפובליקה האסלאמית. ארץ נוספת שתשמש מנוף של איומים - לא רק על ישראל, אלא גם על מדינות ערב, כפי שהוכח בעבר.

ההתפתחות הזאת היא תזכורת להשפעה המוגבלת של תוצאות הבחירות, מכיוון שבסיבוב השני, שייערך ביום שישי הקרוב, 5 ביולי, לא ייבחר המנהיג הבא של איראן. הלכה למעשה, המנצח יזכה להיות הפקיד הבכיר ביותר של חמינאי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר