גרמניה מחמירה את הפיקוח על הגבולות: "עמדה נוקשה נגד הגירה בלתי סדירה"

המדינה הודיעה כי תחמיר את הפיקוח על הגבולות כחלק משינוי דרמטי במדיניות ההגירה. שרת הפנים הגרמנית הסבירה כי המטרה היא "לחזק את הביטחון הפנימי" של המדינה ולהגן על אזרחי גרמניה מפני סכנות של טרור איסלאמי ופשיעה. המהלך עורר ביקורת רבה במדינות השכנות

קנצלר גרמניה אולף שולץ. צילום: רויטרס

גרמניה החלה השבוע להפעיל פיקוח מחמיר בכל גבולות היבשה שלה, כחלק מהשינוי הדרמטי המסתמן במדיניות ההגירה של המדינה. המהלך, שנכנס לתוקף ביום שני, כולל הרחבת הפיקוח על הגבולות עם כל המדינות השכנות, ובהן צרפת, לוקסמברג, הולנד, בלגיה ודנמרק, זאת בנוסף לבקרה הקיימת בגבולות עם אוסטריה, שווייץ, צ'כיה ופולין.

שרת הפנים הגרמנית, ננסי פייזר, הצהירה כי המטרה היא לחזק את הביטחון הפנימי ולהמשיך ב"עמדה נוקשה נגד הגירה בלתי סדירה". לדבריה, הצעד נועד להגן על אזרחי גרמניה מפני סכנות של טרור אסלאמי ופשיעה חוצת גבולות.

באירופה ביקרו את המהלך, בגרמניה הגנה על ההחלטה

המהלך עורר ביקורת נרחבת, הן מצד מדינות שכנות והן מגורמים באיחוד האירופי. ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, הגיב בחריפות ואמר כי הצעד אינו מקובל על פולין. במקביל, יוון ואוסטריה הזהירו כי לא יקבלו מהגרים שיידחו על ידי גרמניה.

בתגובה לחששות מפני אפליה גזעית במסגרת הפיקוח המוגבר, דובר משרד הפנים הגרמני הדגיש ביום שני: "אין שום ספק, ואני רוצה להדגיש זאת שוב כאן, שפעולות משטרה המונעות מגזענות הן בלתי מקובלות בהחלט ומנוגדות לחוק". הצהרה זו נועדה להרגיע את החששות ולהבהיר את עמדת הממשלה בנושא.

ההחלטה להחמיר את הפיקוח בגבולות מסמנת שינוי משמעותי במדיניות ההגירה של גרמניה מאז משבר הפליטים של 2015-2016. באותה תקופה, תחת הנהגתה של אנגלה מרקל, קיבלה גרמניה יותר ממיליון מהגרים חדשים. כעת, נראה כי המדינה מאמצת גישה נוקשה יותר, בדומה למדינות אירופאיות אחרות.

המהלך נתפס גם כניסיון של ממשלת גרמניה להתמודד עם עליית כוחה של מפלגת הימין הקיצוני AfD,  הידועה באג'נדה שלה נגד הגירה. זאת, על רקע ביקורת גוברת על הממשלה בנוגע לטיפול בסוגיית ההגירה.

הצעד מגיע גם בעקבות אירוע אלים שהתרחש לאחרונה בעיר זולינגן, שם נדקרו למוות שלושה אנשים. החשוד במעשה הוא אזרח סורי בן 26 עם קשרים לדאע"ש, שהיה אמור להיות מגורש מגרמניה.

המהלך של גרמניה מדגיש את האתגרים המורכבים שמציבה סוגיית ההגירה באירופה, ואת המתח המתמיד בין שמירה על ביטחון לאומי לבין ערכי חופש התנועה של האיחוד האירופי. בעוד שהממשלה הגרמנית מנסה להדק את הפיקוח על גבולותיה, היא גם מדגישה את מחויבותה לשמירה על זכויות אדם ומניעת אפליה.

ההתפתחויות בשבועות ובחודשים הקרובים יכריעו האם צעד זה יוביל לשינוי משמעותי במדיניות ההגירה האירופית בכללותה, ואיך ישפיע על היחסים בין המדינות החברות באיחוד האירופי.

קרסטן מולר, חבר ועדת המשפטים בפרלמנט הגרמני ומפלגת האופוזיציה הגדולה (CDU): מדובר בצעד נכון אם כי הוא מחוייב בצעדים נוספים נלווים כדי להצליח במניעת אירועי טרור ופשיעה המגיעים מעבר לגבול.

בשיחה בלעדית עם ישראל היום מסביר קרסטן מולר את מה שעומד מאחורי המהלך החריג שגרמניה הוציאה היום לפועל, "הבדיקות שהוכנסו למטרת שמירה על גבולותיה החיצוניים של גרמניה הם בהחלט חלק אחד מהפתרון לבעיית ההגירה הבלתי חוקית, אבל, זה צעד אחד מתוך מכלול אתגרים איתם מתמודדת ממשלת גרמניה ואנו זקוקים לגישה הרבה יותר מקיפה שכוללת לא רק בדיקות בגבול אלא גם תגובה חזקה ונחרצת לאי-סדרים ולאתגרים המתגלים במהלך הבדיקות הללו", את הדברים אמר מולר במהלך ביקורו בישראל כחלק ממשלחת חברי פרלמנט מהבונדסטאג של ארגון אלנט, הפועל לחיזוק יחסי ישראל עם אירופה, "יש לבצע צעדים נוספים למניעת כניסת אנשים שמסיבות חוקיות לא אמורים להיכנס לגרמניה.

בשביל זה צריך גם להעסיק כוח אדם במספרים הדרושים והמשטרה הפדרלית אומרת לנו שהמספרים צריכים לעלות באופן משמעותי. המאמץ צריך להתקיים גם בגבולותיה החיצוניים של האיחוד האירופי כדי כדי לעצור הגירה לא סדירה ולא חוקית. במקביל, עלינו להבטיח שמי שאין להם זכות חוקית להישאר בגרמניה יורחק במהירות מהמדינה, שלא לדבר על אלו שביצעו מעשים פליליים. זה חיוני, אבל למרבה הצער, ממשלת גרמניה הנוכחית לא מבצעת את ההחלטות הנדרשות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר