בריטניה משעה רשיונות ייצוא נשק לישראל מחשש "להפרת החוק הבינלאומי בעזה"

שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי הודיע כי בריטניה תשעה לאלתר 30 רישיונות ייצוא נשק לישראל מתוך 350 • "זה לא איסור גורף על ייצוא נשק ולא אמברגו נשק", אמר והוסיף כי המדינה ממשיכה לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה • גורם המעורה בפרטים: "מדובר בהחלטה הפיכה בהתאם למצב ההומניטרי ברצועה" • שר הביטחון גלנט: "מאוכזב לשמוע על הסנקציות שבאות בזמן שאנחנו נלחמים מול שבע חזיתות שונות, במלחמה שנפתחה על ידי ארגון טרור פראי, ללא התגרות"

שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי. צילום: רויטרס

שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי הודיע הערב (שני) כי בריטניה תשעה לאלתר 30 רישיונות ייצוא נשק לישראל מתוך 350, זאת בשל חשש להפרת החוק הבינלאומי בעזה. 

"זה לא איסור גורף על ייצוא נשק ולא אמברגו נשק", אמר והוסיף כי ההחלטה לא התקבלה בקלות דעת. "הרשו לי להשאיר את הבית הזה ללא ספק", אמר לחברי הבית התחתון של הפרלמנט. "בריטניה ממשיכה לתמוך בזכותה של ישראל להגנה עצמית בהתאם לחוק הבינלאומי". 

משמעות ההחלטה היא השעיית שמונה אחוזים מהרשיונות לייצוא נשק. גורם המעורה בהחלטה אמר כי לא מדובר באמברגו נשק והוסיף: "מדובר בהחלטה הפיכה בהתאם למצב ההומניטרי ברצועה". עוד אמר הגורם כי ההחלטה לא צפויה להשפיע על ישראל שכן אינה ונוגעת במטוסי ה-F35. 

זירת תקיפה בבית ספר ברצועת עזה, צילום: AFP

לפני כחודש דווח כי הממשלה הבריטית החלה בהשעיית רישיונות הייצוא, מה שזכה בזמנו להכחשה מצד גורמים ישראליים.  ב"ג'ואיש כרוניקל" פרסמו בחודש אוגוסט עדות של אדם המעורב בייצוא נשק לישראל שביקש אישור לייצא לישראל מרכיב ביטחוני. התשובה שקיבל מפקידים האחראים על תחום ייצוא הנשק היא כי הייצוא לישראל "מושעה עד לבדיקת מדיניות".

לפי נתוני הממשלה הבריטית, בין 7 באוקטובר לסוף מאי 2024 הונפקו למעלה מ-100 רישיונות ייצוא נשק לישראל, 37 מתוכם היו למטרות צבאיות. לפי הידוע, עד כה ולאורך המלחמה בעזה לא נדחו או נשללו רישיונות ייצוא נשק. למרות זאת, לפני כשלושה חודשים דווח ברויטרס כי כמות ההיתרים למכירת נשק לישראל ירדה ב-95% בשנים האחרונות והגיעה לשפל של 13 שנים.

ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, צילום: אי.אף.פי

התגשמות החששות של ישראל 

לפני כחודשיים, עם ניצחון הלייבור בבחירות, פורסם ב"ישראל היום" כי במערכת המדינית בארץ נערכים לשנים מורכבות ביחסים עם בריטניה. בירושלים העריכו דאז שתישמע ביקורת רבה יותר וחריפה יותר כלפי ישראל ושהממשלה תמעט לבלום יוזמות אנטי ישראליות בפרלמנט. "אין לנו ספק שיהיה מורכב יותר. החשש הוא שהקול המוסלמי בספסלים האחוריים, ינווט את הספינה בכל הנוגע לישראל, בין היתר משום שהממשלה מתכוונת להתרכז בענייני פנים ולכן יהיה לה נוח לשחרר קיטור ביחסי החוץ", אמרו אז ל"ישראל היום" גורמים מדיניים. 

שר הביטחון יואב גלנט , צילום: יונתן זינדל / פלאש90

היום, שר הביטחון יואב גלנט הגיב להחלטה: "מאוכזב לשמוע על הסנקציות שבאות בזמן שאנחנו נלחמים מול שבע חזיתות שונות. מלחמה שנפתחה על ידי ארגון טרור פראי, ללא התגרות. בתקופה שבה אנו אבלים על 6 בני ערובה שהוצאו להורג בדם קר על ידי חמאס בתוך מנהרות בעזה. בזמן שאנחנו נלחמים להביא 101 בני ערובה הביתה". 

שר החוץ ישראל כץ הגיב גם כן: "ישראל היא מדינת חוק הפועלת על פי החוק הבינ"ל ובעלת מערכת משפט עצמאית ומוערכת - אנחנו מצפים ממדינות ידידותיות דוגמת בריטניה להכיר בכך בכל ימות השנה, ובמיוחד ימים ספורים אחרי ההוצאה להורג של 6 חטופים ישראלים ע"י מחבלי החמאס והמו"מ האינטנסיבי לשחרור החטופים ולהפסקת אש, ועל רקע האיומים האחרונים של המשטר האיראני לתקוף את מדינת ישראל. אנחנו מקווים שהידידות העמוקה בין בריטניה לישראל שהשתמרה לאורך כל השנים מאז היווסדה של מדינת ישראל תימשך גם בעתיד".

שר האנרגיה אלי כהן הוסיף: "‏החלטת בריטניה לעצור רשיונות נשק לישראל היא רוח גבית לארגון אכזרי שרוצח תינוקות, חוטף קשישים ואונס נשים. מי שעושה כך, שלא יתפלא שהטרור יגיע גם אליו. ‏בריטניה חייבת להחליט האם היא תומכת בישראל, מדינה דמוקרטית הנלחמת למען ביטחון אזרחיה ושומרת על החוק הבינלאומי, או בחמאס, שרק השבוע הוציא להורג במנהרה ששה חטופים תמימים וחסרי ישע. ‏אנחנו נמשיך להילחם עד לחיסול החמאס, ארגון הטרור מהגרועים שידעה האנושות, והשבת כל החטופים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר