עוצמה אווירית מהבוידעם: הפתרון המפתיע של האוקראינים לבעיית הכטב"מים

מטוסי אימון עתיקים מדגם יאק-52 תועדו מפילים מל"טים של חיל האוויר הרוסי כשנווט המטוס יורה עם רובה ציד בכלי הטיס דרך חופת הטייס הפתוחה • עדויות מראות כי עשרות כטב"מים רוסים הופלו בדרך זו

מטוס יאק-52 אוקראיני כפי שתועד ממל"ט רוסי. צילום: ללא

לפעמים, בעיות מודרניות דורשות פתרונות קצת יותר מיושנים. זה מה שחיל האוויר האוקראיני גילה במאמץ שלו להתמודד עם השימוש הגובר שעושה רוסיה בכטב"מים כחלק מפלישתה לשכנתה ממערב.

הצבא הרוסי משתמש בכטב"מים מתוצרת עצמית ומתוצרת איראן למטרות שונות כמו פגיעה בכוחות הצבא האוקראיני בחזית, תצפית ופגיעה בנכסים אסטרטגיים בעורף. הכמות האדירה של מל"טים שנמצאים בידי צבא רוסיה ועולתם המוכה הופכת את ההתמודדות איתם ליקרה ובלתי סבירה באמצעות טילי הנ"מ היקרים שהמערב העביר לאוקראינה ובעבר האוקראינים עברו להשתמש במערכות שכוללות תותחי נ"מ ומכ"ם, כמו מערכת ה"גפארד" מתוצרת גרמניה.

חיל האוויר האוקראיני משתמש במטוסים עתיקים להפיל כטב"מים

אך בחודשים האחרונים מצאו האוקראינים פתרון נוסף, שיאפשר עוד שכבה של הגנה אווירית, במיוחד סמוך לעריה של אוקראינה. חיל האוויר האוקראיני מצא את הפתרון במועדוני תעופה ברחבי המדינה, מטוס אימונים מדגם יאק-52, מטוס בוכנה שיצורו החל בשנת ה-70 בברית המועצות ושימש את המועדונים להכשיר לטיסה חובבי תעופה.

המטוס איננו חמוש ובשל המבנה הקל שלו, אין מקום להוספת תותחים ליירוט מל"טים. הפיתרון שחיל האוויר האוקראיני מצא הוא הסבת הנווט, היושב במושב האחורי של המטוס, לתותחן מאולתר תוך שימוש בלא פחות מרובה ציד. שימוש זה במטוס תועד לראשונה על ידי מל"ט תצפית רוסי מדגם אורלן, שכלל הנראה הופל על ידי האוקראינים.

סימוני ההפלה על גוף אחד ממטוסי היאק-52,

תיעוד נוסף שפורסם והועלה לרשת מראה מטוס מדגם יאק-52 עם דגל אוקראינה, סמל חיל האוויר האוקראיני וסימונים המצביעים על הפלה של לפחות שמונה כטב"מים. מומחים סבורים שהשימוש במטוס המיושן הביא לעשרות הפלות של מל"טים רוסיים.

דוד סנצ'יוטי, מומחה תעופה איטלקי, סיפר לעיתון האמריקני "פורבס": "זה לא פשוט להפיל מל"ט עבור טיס המטוס והמיירט. צריך ניסיון רב וסבלנות על מנת להיות מסוגל לירות באופן נקי על מטרה קטנה כל כך, במהירות כזו גדולה".

בעוד מדינות רבות בעולם, בהן ישראל, מתמודדות עם האיום של כלי טיס זעירים, זולים, בעלי חתימת מכ"ם קטנטנה, שמסוגלים בתנאים הנכונים לגרום נזק כבד לכוחות צבא גדולים ומתקדמים, ייתכן כי נראה יותר ויותר פתרונות שלקוחים מהאוור, בתקופות בהן נאלצו צבאות להפיל כמות גדולה של כלי טיס קלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר