בואינג 737 הוא סוס העבודה של התעופה האזרחית. הוא התחליף לאוטובוס: מהיר ממנו, בטוח ממנו, ולכן הפך להיות כלי התחבורה המועדף לטיסות קצרות של חצי שעה עד שעתיים. חברות התעופה בארה"ב, שמעדיפות תוצרת מקומית, רוכשות פחות מטוסים מהמתחרה האירופית איירבאס, ולכן הצי שלהן מורכב ברובו ממטוסי בואינג. דגם ה-737-8Max היה אמור להיות השדרוג המיוחל, שיהפוך את ה-737 לכלי יעיל וזול לתפעול, עם טכנולוגיות שהובאו מהדרימליינר (787).
קרקוע המטוס הכי מתקדם בקטגוריה הוא מכה קשה לבואינג. כעת היא צריכה לנסות להאיץ את תיקון התוכנה של המטוס, שתאפשר להחזיר את האוטובוסים המעופפים לשמיים. ההשבתה שלהם תפגע בלוחות הזמנים של טיסות בכל ארה"ב, אך גם באירופה ובסין יהיו קשיים לעמוד בלוחות הזמנים.
בחברות התעופה מנסים עכשיו למתוח את השמיכה הקצרה, כדי להטיס את כל אלה שרוצים לטוס. הורדת 90 מטוסים מהצי הסיני עלולה לגרום שיבושים ניכרים, אך ככל הנראה הפגיעה לא תהיה קשה מידי, כי עכשיו אנחנו בעונת השפל, ולכן ברוב הטיסות התפוסה נמוכה יחסית. זה יאפשר למלא את המושבים הריקים בטיסות שכן יטוסו, עם נוסעים שנפלטו מהטיסות שלא יבוצעו בגלל קרקוע המטוסים.
בארצות הברית עדיין לא הוחלט על קרקוע, וגם בישראל מחכים, כנראה כדי לא להרגיז את ארה"ב. בכל מקרה, אין בעייה מיידית בישראל, כי אל על, ארקיע וישראייר אינן מחזיקות מטוסים מדגם זה, אלא מדגמים ישנים יותר, בהם לא קיימת הבעיה.
כזכור, הבעיה בדגם זה היא חיישנים שמרגישים הזדקרות ומגיבים אוטומטית בפעולה מנוגדת. אם זו הייתה סיבת התאונות באתיופיה ובאינדונזיה, בואינג תצטרך לשלם את החשבון, וגם לעבוד קשה כדי להחזיר לעצמה את המוניטין שצברה במהלך השנים. הנזק שלה יהיה בטווח הארוך, כי עכשיו חברות תעופה עלולות לפזול גם לכיוון איירבאס האירופית, ואפילו לשקול רכישה של המטוס הסיני המקביל, שטס לפני שנתיים טיסת בכורה.
הבעיה הטכנולוגית עלולה להוריד את בואינג מגדולתה, והירידה המצטברת בערך המניה שלה רק מבטאת את החשש של המשקיעים, שיש כאן משבר רציני. השאלה היא כמה זמן ייקח לבואינג להתאושש, והאם תצליח לעצור את הסחף לכיוון המתחרים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו