יגיע לישראל בשנים הבאות. F-15EX. צילום: בואינג

לראשונה בסלון האווירי: מטוס הקרב F-15EX שישראל רכשה

יריד התעופה הבינלאומי יארח השבוע 1,200 חברות מ־44 מדינות שיציגו כ־80 כלי טיס - מ־F-35 החמקן ועד מונית מעופפת אוטונומית • את ישראל ייצגו התעשייה האווירית, אלביט ורפאל • במוקד תשומת הלב: מאבק בואינג־איירבוס

[object Object]

כ־75 אלף מבקרים מיותר מ־100 מדינות צפויים לפקוד את Farnborough Air Show - הסלון האווירי הבינלאומי הדו־שנתי שנפתח הבוקר בעיר פארנבורו הסמוכה ללונדון, ושיימשך עד סוף השבוע.

עסקת ענק בין אלביט למשרד הביטחון (21.05.24) // משרד הביטחון

בתערוכה, מהחשובות בעולם בתחום התעופה האזרחית והצבאית, ישזפו המבקרים את עיניהם במילה האחרונה של תעשיית התעופה העולמית, פרי תוצרתן של כ־1,200 חברות מ־44 מדינות. בין החברות הישראליות המציגות – התעשייה האווירית, אלביט ורפאל.

בשונה מתערוכת הנשק האירופית יורוסאטורי (Eurosatory) שהוצגה בצרפת בחודש שעבר, ושממנה גורשה למעשה ישראל והוחזרה חלקית רק לאחר התערבות בית המשפט הצרפתי, מתקבלת ישראל הפעם כשווה בין שווים, אם כי יש לראות איך יתפתחו הדברים במהלך השבוע. סנונית לא סימפטית ראשונה הגיעה למייל של הח"מ, בדמות ביטול הזמנה לביתן של חברת התעופה הטורקית "טורקיש איירליינס". הנימוק הרשמי: ביקוש־יתר לביקור בביתן. אולי.

מבקרים בסלון האווירי, צילום: Farnborough Air Show

בתצוגה האווירית, על הקרקע ובאוויר, משתתפים כ־80 מטוסים מכל הסוגים - מ־F-35 החמקן של לוקהיד מרטין, שקיבל רקע אדום מתחת לכנפיים במלחמה בעזה ויפגין את ביצועיו המרשימים גם בתצוגה האווירית, ועד ה"וויסק", מונית מעופפת אוטונומית לארבעה נוסעים.

עוד נראה בתצוגה האווירית בפעם הראשונה את F-15EX, הדגם המתקדם של המטוס שממנו רכש חיל האוויר שישה מטוסים ועוד שישה באופציה, אשר יגיע אלינו בשנים הבאות. ה־F-15EX הוכרז לאחרונה כמבצעי בחיל האוויר האמריקני.

איירבוס מובילה במסירות

בצד האזרחי של התערוכה יתפוס כצפוי המאבק בין בואינג לאיירבוס את מרכז תשומת הלב. בואינג סבלה בשנים האחרונות מיחסי ציבור איומים עקב שתי התאונות הקטלניות של ה־737 מקס וסדרת תאונות קלות יותר, שהצטרפו לבעיית תדמית רצינית עבור החברה שהובילה את שוק התעופה האזרחית עשורים רבים.

קיבל בעזה רקע אדום מתחת לכנפיים. F-35 החמקן, צילום: דובר צה"ל

ה־737 מקס מעניין את ישראל באופן מיוחד לאור העובדה שחברת אל על הזמינה 30 מטוסים מדגם זה – ההזמנה הגדולה ביותר של החברה אי־פעם. עבור בואינג זו לא הזמנה גדולה, אבל בוודאי קרן אור באפלת האירועים האחרונים.

הבעיות של בואינג השפיעו כמובן גם על קצב המכירות שלה, והיום איירבוס מחזיקה בכ־60% מהזמנות המטוסים לעומת כ־40% של בואינג. לקראת פתיחת הסלון פורסמו הנתונים המספריים של ביצועי החברות, ומהם עולה כי איירבוס מסרה השנה כמעט פי שניים יותר מטוסים מסחריים ללקוחות בהשוואה לבואינג. לפי הנתונים האחרונים שפרסמה איירבוס, היא ביצעה 67 מסירות ל־40 לקוחות ביוני, מה שהביא את הסכום הכולל של המחצית הראשונה של השנה ל־323 מטוסים שנמסרו ל־65 לקוחות.

מטוס בואינג 737MAX, צילום: Getty Images

לעומת זאת, הנתונים שפרסמה בואינג לרבעון השני של 2024 מראים כי היא מסרה 92 מטוסים מסחריים במהלך הרבעון כולו, מה שהביא את המספר הכולל של מסירות בשנת 2024 עד כה ל־175. מתוך המסירות ברבעון השני, בואינג דיווחה ש־70 מהמטוסים היו מטוסי 737, 6 מטוסי 767, 7 מטוסי 777 ו־9 מטוסי 787. במקביל, סיפק האגף הצבאי של בואינג 28 מטוסים צבאיים מדגמים שונים, ובהם מסוקי קרב אפאצ'י, מסוקי צ'ינוק, מטוסי F-15 ומטוסי F-18.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו