סבסוד שכר הלימוד לחרדים חייבי גיוס: למרות ההבטחות - האתר טרם נפתח

בשל המחלוקת בין שר העבודה ליועמ"שית בנושא, האתר להגשת בקשות לסבסוד שכר הלימוד במעונות היום ובמשפחתונים המפוקחים טרם נפתח • מי שמשלם את המחיר הם עשרות אלפי הורים, וכן כ-4,000 מפעילות המשפחתונים שלמישה נותרות ללא מקור פרנסה • אופק הראל, אמא לילד במשפחתון בבאר שבע: "כנראה שמקבלי ההחלטות לא שולחים ילדים למסגרות, הם לא מבינים שעבורנו זאת גזירה"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה ושר העבודה יואב בן צור. צילום: אורן בן חקון, קוקו

למרות ההבטחות, האתר להגשת בקשות לסבסוד שכר הלימוד במעונות היום ובמשפחתונים המפוקחים טרם נפתח, בשל המחלוקת בין שר העבודה ליועמ"שית בנושא סבסוד שכר הלימוד לחרדים חייבי גיוס.

"החלטה שחוצית קו אדום": שר העבודה יואב בן צור בנושא המעונות יום (11.08.24) // דוברות משרד העבודה

כאמור, שר העבודה יואב בן צור הבטיח כי האתר להגשת בקשות לסבסוד שכר הלימוד במעונות היום ובמשפחתונים המפוקחים יפתח בשבוע שעבר - אז הבטיח. בינתיים, מי שמשלם את המחיר הם עשרות אלפי הורים שזקוקים נואשות לסבסוד הזה עבור ילדיהם במעונות היום המפוקחים, וכן כ-4,000 מפעילות המשפחתונים המפוקחים שבלי הסבסוד, ההורים פשוט לא יכולים לרשום אצלן את הילדים, כך שהן למעשה נותרות ללא מקור פרנסה.

מדובר כאמור בכ-4,000 מפעילות משפחתונים עבור כ-22 אלף ילדים בגילאי שלושה חודשים ועד שלוש. מרבית המשפחתונים פועלים בפריפריה הגיאוגרפית כלכלית של ישראל וכשליש מהילדים מגיעים ממשפחות רווחה, אשר בשנים קודמות היו זכאיות לסבסוד ממשלתי. הקפאת הסבסוד למסגרות הללו מביא למצב בלתי אפשרי למטפלות המשפחתונים וההורים.

אברך עם ילדיו (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

לעומת מטפלות מעונות היום בארגונים הגדולים כמו ויצו, נעמת אמונה וכדומה, אשר הינן שכירות וממשיכות לקבל שכר גם ללא כספי הסבסוד כרגע, שכרן של המטפלות תלוי באופן ישיר בכספי הסבסוד של ההורים, אותם הן מקבלות ממשרד העבודה דרך מפעילים ומועצות באופן ישיר. כלומר, ללא דרגות סבסוד, המטפלות לא מקבלות שכר עבור עבודתן. זו המשמעות הישירה של המאבק בין השר ליועמ"שית.

אופק הראל, אמא לילד במשפחתון בבאר שבע, אומרת ל"ישראל היום": "ההחלטה הזאת מצאה אותנו לא מוכנים. אנחנו טובעים גם ככה בהוצאות בגלל יוקר המחיה. התשלום המלא למשפחתון הכניס אותי למינוס. כנראה שמקבלי ההחלטות לא שולחים ילדים למסגרות. הם לא מבינים שעבורנו זאת גזירה. אנחנו דורשים שלא ינהלו את המלחמות שלהם על גב הילדים שלנו".

חרדים בלשכת גיוס (אילוסטרציה), צילום: יוסי זליגר

נעה שאואר, ראש ענף הגיל הרך בכוח לעובדים, בו מאוגד איגוד המשפחתונים, אומרת: "רגע לפני הוצאות החגים וכמעט חודש מתחילת שנת הלימודים - המטפלות בחוסר וודאות מוחלט: הורים לא נרשמים בשל חוסר הוודאות, במקומות אחרים מקבלות המטפלות הורים ללא תשלום, מחשש שיאבדו אותם בהמשך. לא ייתכן שפרויקט חברתי חשוב כל כך יעמוד על סף קריסה. לא ייתכן שפרנסתן של עובדות מסורות - רבות מהן מפרנסות יחידות - יעמוד בסכנה. אנו קוראות לכל הצדדים המעורבים, לשים את הפוליטיקה בצד כשמדובר בילדי הגיל הרך".

רונית סויסה, מטפלת מירושלים וחברת איגוד המשפחתונים בכוח לעובדים, אומרת: "המשפחתונים הם מקור לחמנו ומפעל חיים. גידלנו כאן דורות של ילדים וכל יום שעובר ללא סבסוד מסכן את התכנית החשובה הזו. המדינה הצהירה על מחויבות לחינוך לגיל הרך .איפה האחריות? - ברגע שמתחיל וויכוח פוליטי, לא ייתכן שהראשונים לשלם את המחיר יהיו הילדים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר