אזרחים עולים על אוטובוס | צילום: יהונתן שאול

מי זכאי להנחה וכמה תחסכו בחודש? כל מה שעליכם לדעת על רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית

משרדי התחבורה והאוצר השיקו את רפורמת "דרך שווה", במסגרתה החל מהקיץ יוזלו מחירי הנסיעות העירוניות והבין-עירוניות ושונו התעריפים לאוכלוסיות שונות • מהו מנוי "חופשי-חודשי אזורי", כמה תעלה נסיעה עירונית בודדת ומהן מטרות המהלך? • מערכת "ישראל היום" עושה לכם סדר

משרדי התחבורה והאוצר השיקו היום (ראשון) את רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית שתצא לפועל בקיץ. במסגרתה, יוזלו מחירי הנסיעה בנסיעות העירוניות והבין-עירוניות ושונו התעריפים לאוכלוסיות שונות. 

מהן מטרות המהלך?

על פי משרדי התחבורה והאוצר, המטרה היא להגדיל את ההנחות לאוכלוסיות זכאיות. להפוך את הנסיעה בתחבורה הציבורית לכדאית יותר ומשתלמת יותר, באמצעות מנוי "חופשי- חודשי" ארצי או אזורי, עם כיסוי רחב מאוד. כמו כן, לייצר תעריף אחיד, פשוט ושקוף. 

מה היו הבעיות במצב הקיים?

חוסר אחידות בין יישובים: במהלך השנים, עקב לחצים ועיוותים שונים, נוצרו כ-80 תעריפים שונים ללא כל הגיון או הצדקה. חוסר הוגנות וקושי בתכנון הנסיעה: חוסר האחידות וחוסר השקיפות הקשו על המשתמשים לתכנן את נסיעותיהם ולדעת כמה הם אמורים לשלם. כמו כן, חוסר אחידות בין אמצעי תשלום: הכאוס בתעריפים ובשיטות החישוב גרם לפערים ניכרים באפשרות התשלום בין אמצעים שונים בשל פערים טכנולוגיים, דבר שלא אפשר מתן הנחות באופן אחיד.

אוטובוס בתל אביב, צילום: יהושע בן יוסף

מנוי חופשי-חודשי מוגבלים, מורכבים ולא גמישים: המנויים החודשיים הישנים כיסו אזור נסיעה מוגבל בלבד, וחייבו רכישת מנוי או כרטיס נוסף מחוץ לאזור המנוי. המנויים החדשים מציעים כיסוי רחב ומחיר משתלם הנקבע לפי מרחק נסיעה ואינו מוגבל לאזור מסוים.

כיצד נמנעה העלאת התעריפים?

המחירים בתחבורה הציבורית היו אמורים לעלות בשל עליית מדד תשומות התחבורה הציבורית, ב-8.8 אחוז בזכות 'דרך שווה' עליית המחירים נמנעה ברובה, בזכות שינוי כולל במודל ההנחות וההטבות בתחבורה הציבורית, המיועד להפוך את הנסיעה למשתלמת יותר לרוב הנוסעות והנוסעים.

אמנם, תהיינה ערים ספציפיות שבהן מסתיימות הטבות שונות בשל האחדת המחירים הארצית, ומחיר הנסיעה הבודדת בהן יעלה. בערים אחרות יבוטל הסדר חופשי-מקומי ישן. אך ההרחבה של הסדר 90 דקות נסיעה לכל המדינה, ההנחה בחופשי-חודשי לילדים, וההגדלה המשמעותית של טווחי הנסיעה ל-15 ק"מ יוצרות יותר כדאיות לנסיעה ברוב המקרים, גם בערים אלו. "דרך שווה'' הוא חלק מהגדלת השקעת משרד התחבורה בסבסוד הנסיעות, שמטרתה להגדיל את היקף השירות באופן משמעותי.

כמה תעלה נסיעה עירונית בודדת?

נסיעה עירונית/מקומית בודדת בכל יישוב בישראל עולה מעתה 5 וחצי שקל ותאפשר לראשונה מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות במרחק עד 15 ק"מ אווירי לנסיעה. המשמעות היא נסיעות נוספות בחינם למי שמחליף בין קווים, או נוסע לעשות סידורים וחוזר תוך שעה וחצי. לזכאים בהנחות – ילדים ונוער, הגיל השלישי, ואנשים עם מוגבלות וזכאי ביטוח לאומי - המחיר יעמוד על 2.75 שקלים.

כרטיס רב-קו, צילום: אורן בן חקון

האם המחיר זהה לאוטובוס ולרכבת הקלה?

כן, בכל הקווים העירוניים, הכוללים אוטובוסים, רכבות קלות, וכן הכרמלית והרכבלית בחיפה, משלמים מעתה לפי אותו תעריף.

האם ניתן לנסוע באותו כרטיס גם בין ערים שכנות גם במחיר של 5.5 שקל?

בהחלט, כל עוד המרחק האווירי אינו עולה על 15 ק"מ מתחנת העלייה הראשונה.

מי זכאי להנחה על נסיעה בודדת?

בני 75 ויותר, כוחות הביטחון, שירות לאומי, עיוורים – נוסעים חינם. ילדים ונוער, אזרחים ואזרחיות ותיקים עד גיל 75 אנשים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי נהנים מהנחה של 50 אחוז ל מחיר הנסיעה, כל עוד היא נרכשה בערך צבור. בנוסף, סטודנטים זכאים להנחה של 33 אחוז או 10 אחוז אם הם רוכשים חופשי סטודנטיאלי.

נהגי האוטובוס, צילום: יהושע יוסף

האם מקבלים הנחה על רכישה בערך צבור?

ההנחה על רכישת ערך צבור אכן מבוטלת, ומוחלפת במערך הנחות אחיד, שוויוני והוגן, המוענק לכל מי שזכאי להנחה, ללא קשר לאמצעי התשלום או לדרך הרכישה.

כמה תעריפים יש מעתה באוטובוסים?

בכל קווי האוטובוס בכל הארץ משלמים מעתה לפי 5 סוגי תעריפים: עירוני/מקומי לנסיעה למרחק עד 15 ק"מ אזורי עד 40 ק"מ; בין-עירוני עד 120 ק"מ; ארצי ללא הגבלת מרחק (למעט קווי אילת).

ומה בדיוק קורה ל'חופשי-חודשי' ול'חופשי-יומי?'

בנוסף לנסיעה בודדת, ניתן לרכוש מנוי חופשי- יומי לכל אחד מהמרחקים לאוטובוסים/רק"ל
בלבד, או משולב עם רכבת כמפורט בטבלת המחירים. ב'דרך שווה' פיתחנו לראשונה מנוי חופשי-חודשי כלל-ארצי שמאפשר נסיעות חופשיות באוטובוסים וברק"ל בכל המדינה (למעט אילת.) "חופשי-חודשי ארצי" מחליף את כל סוגי המנויים העירוניים והאזוריים שהיו נהוגים עד כה, ומציע במקומם מנוי אחד משתלם לכל קווי האוטובוס בכל רחבי המדינה, במחיר של 225 שקל בלבד או 112.50 לנוער ואזרח ותיק.

מהו מנוי "חופשי-חודשי אזורי" והיכן ניתן להשתמש בו?

מנוי "חופשי-חודשי אזורי" מוצע בכל היישובים שמחוץ ל-3 המטרופולינים הגדולים במחיר משתלם במיוחד של 99 שקל בלבד, או 49.5 שקל לנוער ואזרח/ית ותיקים. המנוי מאפשר נסיעות בלתי מוגבלות בכל קווי האוטובוס למרחק נסיעה של עד 40 ק"מ באזורים המוגדרים במפה - בהתאם לדפוסי השימוש האזוריים בתחבורה אשר מחוץ לערים.

תחנת רכבת השלום תל אביב / צילום ארכיון: יהושע יוסף, צילום: יהושע יוסף

מה קורה כאשר מנוי "חופשי-חודשי אזורי" צריך להיכנס למטרופולין?

ניתן להשתמש במנוי אזורי רק בקווים שנקודת המוצא והיעד שלהם נמצאים מחוץ ל-3 המטרופולינים. לא ניתן להשתמש במנוי בקו שיוצא מיישוב בפריפריה ומסתיים במטרופולין, אלא אם הנוסע יורד ממנו לפני הכניסה למטרופולין, כמצוין במפה. במקרה של כניסה למטרופולין, יש לרכוש כרטיס בנפרד.

מדוע לא מוצעים יותר מנויי חופשי-חודשי עירוניים?

עד כה היו כ-20 תעריפים של מנוי "חופשי-חודשי עירוני:" בערים הגדולות עלה המנוי 208.5 שקל, ובשאר ערי ישראל שילמו סכומים שונים. המשותף לכל המנויים היה כיסוי מוגבל בתחומי היישוב או האזור בלבד ומחירים משתנים ללא היגיון.

כמה תעריפים יש מעתה ברכבת?

בכל קווי הרכבת בכל הארץ משלמים מעתה לפי 5 סוגי תעריפים: עירוני/מקומי לנסיעה למרחק עד 15 ק"מ; אזורי עד 40 ק"מ; בין-אזורי עד 75 ק"מ; בין-עירוני עד 120 ק"מ; ארצי ללא הגבלת מרחק.

גם ברכבת, ילדים, ילדות ונוער, אזרחים ותיקים וזכאי הביטוח הלאומי ייהנו מהנחה של 50 אחוז וכן סטודנטים בעלי מנוי חופשי-סטודנטיאלי. סטודנטים ללא מנוי ייהנו מהנחה של 33%. הכרטיס לנסיעה בודדת ברכבת אינו משולב לאוטובוס.

רכבת ישראל // צילום ארכיון: אורן בן חקון,

האם יש הנחה על כרטיס הלוך ושוב ברכבת? למי שמתכנן נסיעה הלוך ושוב באותו יום, או מתכנן לנסוע בנוסף לרכבת גם באוטובוס או ברכבת הקלה, עדיף לרכוש כרטיס חופשי-יומי. כרטיס חופשי-יומי ברכבת (פירוט בטבלה) עולה בערך כמו כרטיס וחצי, כך שבמקרים כאלה עדיף לרכוש מראש כרטיס כזה באמצעות הרב-קו. הכרטיס מאפשר גם לבצע נסיעות באוטובוסים באותו מרחק נסיעה.

מה לגבי 'חופשי חודשי ארצי' משולב עם הרכבת?

ניתן יהיה לרכוש 'חופשי חודשי ארצי' משולב עם הרכבת, במחירים המותאמים לטווח הנסיעה ברכבת: 225 שקל לנסיעה של עד 40 ק"מ ברכבת, 410 שקל לנסיעה במרחק של 75 ק"מ ו-610 שקל בלבד לנסיעה ברכבת של מעל 75 ק"מ. אלו מחירים זולים יותר מאשר המנויים הקיימים כיום לנסיעה ברכבת בלבד.

מהן ההנחות המרכזיות שיוגדלו ב'דרך שווה': ילדים, ילדות ונוער 50 אחוז לא רק בנסיעה בודדת כפי שהיה עד היום, אלא גם בכרטיס המנוי החודשי, בקווי האוטובוס והרכבת.
ההנחה לאזרחים/ות ותיקים (נשים מגיל 62, גברים מגיל 67) נותרה כפי שהייתה ועומדת על 50 אחוז בכל קווי האוטובוסים והרכבת ובכל סוגי המנויים. מעל גיל 75 חינם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...