אחרי הביקורת: פורסמו חלופות להשבתת הרכבת הקלה בירושלים

אחרי אין-ספור עיכובים, משרד התחבורה ועיריית ירושלים הודיעו על השבתת הרכבת הקלה לצורך בדיקות בטיחות אחרונות בקו האדום המוארך • החלופות שאפתניות, אבל בפועל יגרמו לכאוס תחבורתי בימים הקרובים • והתדהמה: גם אחרי ההרצה, הקו במתכונתו המוארכת לא ייפתח לציבור הנוסעים • כל הפרטים

הרכבת הקלה בירושלים. צילום: אורן בן חקון

עדיף מאוחר מאף פעם? במשרד התחבורה ובעיריית ירושלים הפיצו לפני זמן קצר (חמישי) הודעה לפיה הרכבת הקלה בעיר תושבת החל מיום ראשון הקרוב, זאת בשל בדיקות בטיחות אחרונות שנדרש לבצע טרם הפעלת הרכבת בתוואי המסלול המוארך שלה. ההודעה מגיעה על רקע ביקורת רבה שנשמעה בימים האחרונים באשר להתנהלות הגורמים המעורבים בפרויקט, לפיה אלה לא עדכנו את תושבי הבירה בחלופות הרלוונטיות עבורם בשבוע הכאוטי, ודחו את ההודעה עד ליומיים לפני מועד ההשבתה.

השירות יושבת לחמישה ימים, וב-14 לחודש הוא יופעל בחזרה, אולם באותם קטעים שאנו מכירים (הר הרצל-חיל האוויר ולהפך) ולא במתכונת המוארכת לה חיכינו, כיוון שבימים שלאחר מכן יבוצעו במקטעים החדשים נסיעות מבחן נוספות. כאמור, זמן ההשבתה עדיין עומד על חמישה ימים, זאת חרף התנגדות המשטרה והאיתות שלה לפיו היא לא תאשר השבתה לטווח זמן ארוך כל-כך מבחינתה. האיתות הזה הגיע בעיקר בשל הצורך שלה בכוח האדם שעתיד להיות מוקצה לפרויקט הרכבת הקלה, על חשבון משימות אחרות, ברם נראה כי מדובר היה בתירוץ שתוכל להשתמש בו בחדרי המשא ומתן מול האוצר.

כפי שפרסמנו ב"ישראל היום", במשרד התחבורה ובעירייה מציעים חלופות בדמות קווי אוטובוס ייעודיים חדשים שייפתחו בשבוע הבא, הארכת מסלולם של קווי אוטובוס קיימים כך שאלה יגיעו לנקודות קצה שונות וכן עליה בתדירות קווי האוטובוס שכבר קיימים בבירה. זאת ועוד, הערכות של יודעי-דבר בתחום העלו בעבר כי סביר שהחלופות המדוברות יעברו במספר רחובות ספציפיים, עמוסים ממילא במכוניות פרטיות, מתוך ניסיון להחליף את שירות הרכבת הקלה על ציר יפו בעיר. כעת, עם פרסום ההודעה, מתברר שאותן הערכות מדויקות: בין היתר, יופעל שירות של ארבעה קווי אוטובוס חדשים, שיעברו ברחובות שבטי ישראל, אגריפס והנביאים – שלושה רחובות עמוסים באופן תמידי, שיודע כל ירושלמי עד כמה נורא לנסוע בהם גם ביום "רגיל", בלי התוספת.

כאמור, המון קווי אוטובוס שכבר קיימים יתוגברו במהלך השבוע הבא, בניסיון להצליח להסיע את כל 170,000 תושבי העיר שמשתמשים ברכבת הקלה מדי יום – נוסף על 600,000 המשתמשים בתחבורה הציבורית בבירה בכל יום. על פי התכנית, החלופות התחבורתיות יעברו בכבישים קיימים שחלקם משמשים גם כלי רכב פרטיים, עניין נוסף שעלול לגרום לירושלמים להחליט לזנוח את התחבורה הציבורית באותו השבוע, ולהסתמך על הרכב הפרטי.

רחוב אגריפס בירושלים, צילום: ליאור מזרחי

זאת ועוד, כחלק מאותן בדיקות הרצה של הקו האדום, נראה כי הרכבת תקבל קדימות ברוב הרמזורים כרגיל, ממש כפי שקורה ביום-יום. זאת, על מנת לבחון אותה בדיוק כפי שהיא עתידה לפעול בשגרה. משמע, בשעה שבפקקי הענק שיווצרו נראה אלפי רכבים פרטיים ומאות כלי תחבורה ציבורית חלופיים, הרכבת הקלה תקבל קדימות – על חשבון האלטרנטיבות שלה עצמה. "בכל רחבי העולם קודם כל עובדים בסופי שבוע, בלילות ואם צריך יוצרים חלופות הגיוניות", מסר בעבר יוסי סעידוב, פעיל חברתי ירושלמי בתחום התחבורה הציבורית ויזם שותף של עמותת "15 דקות". "אם מתכוונים להשתמש ברחובות הנביאים ואגריפס כתוואי מסלול לאוטובוסים החלופיים, אז צריך לנקות אותם מרכבים פרטיים. לעירייה אין אומץ לעשות את כל הצעדים האלה, שיכולים לחסוך המון כאב ראש למשתמש הפשוט בתחבורה הציבורית. ההמלצה שלי לכל מי שצריך לנוע על ציר יפו – שיעשה זאת בימים הקרובים ברגל".

השבתת הרכבת הקלה על ציר יפו עתידה לפגוע גם בבעלי העסקים במקום, שכן הגעה לבתי העסק שלהם לא מתאפשרת באמצעות רכב פרטי וכעת, האלטרנטיבות שסופקו יגיעו רחוק יחסית מהציר. יובל, מנהל שותף של גלידריית "קצפת" ברחוב סיפר ל"ישראל היום" על הצפי לשבוע המאתגר: "אף אחד מבעלי העסקים לא יודע מה יהיה", העיד. "כל כמה זמן יש עצירה של הרכבות, אם בגלל הפגנות ואם בגלל חסימות. בסופו של דבר, אני מניח שהמהלך הזה יוריד את המסה של האנשים ויביא לשבוע חלש יותר". עם זאת, משדר יובל אופטימיות זהירה, כזו האופיינית, משהו, לעסקנים הירושלמים שמכירים את המציאות בשטח בצורה המיטבית. "כמובן שכל בעלי העסקים היו מעדיפים שהרכבת תמשיך כרגיל, אבל אין מה לעשות. אנחנו כבעלי עסקים שורדים בעיר תקופות קשות, וגם עכשיו – נצלח את השבוע הזה".

טענות לסיכון בטיחותי 

בתוך הסיפור המסועף הזה, בעיה נוספת מסתמנת דווקא בהסכם העבודה שבין נהגי הקלה לבין חברת "כפיר", המפעילה את שירותי הרכבת בבירה. הנהגים טוענים כי זמן הנסיעה בקו המוארך יעמוד על כמעט שעה וחצי לכל כיוון, מה שיביא לקיצור זמן ההפסקות שלהם ולסיכון בטיחותי של ממש לנוסעי הרכבת.

בשל כך, החליטו בוועד העובדים להכריז על סכסוך עבודה עד שיגיעו להסכמות בעניין מול החברה, אולם מציינים כי עדיין לא מדובר בשביתה. "ברכבת הקלה קיים סכסוך עבודה בשל בעיית הבטיחות של הנהגים", מסרו בהסתדרות, באמצעותה הכריז הוועד על סכסוך העבודה. "בעיית הבטיחות עלולה להביא לאסון למשתמשי הרכבת ולציבור בירושלים. מטרת הסכסוך שהוכרז היא לא לשפר את השכר או את התנאים, אלא לשמר את ביטחון הנהגים". עוד הוסיפו כי אלה ימשיכו "ללוות את הנהגים עד למציאת פתרון שיבטיח את ביטחונם ואת ביטחון המשתמשים ברכבת הקלה".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר