קילומטרים של תסכול: יש פסים בירושלים, אבל הרכבת לא נוסעת

חודשים של עיכובים, הבטחות שהופרו והסברים משתנים: בזמן שתושבי ירושלים תקועים בפקקים, קרונות הקו האדום כבר נוסעים על המסילות החדשות - אבל בלי נוסעים • המומחים מחו"ל שעזבו בגלל המלחמה חזרו, והפתיחה מתוכננת לינואר 2025 • האם הפעם זה סופי?

הרכבת הקלה בירושלים . צילום: אורן בן חקון

רבות דובר והובטח לגבי מערכת הרכבות הקלות שעתידה לחבר את ירושלים מקצה לקצה. למעשה, כבר היום תושבי ירושלים מבחינים בקו האדום של הרכבת הקלה כשהוא נוסע בתוואי המסלול החדש שלו, שמאריך את המסלול הקיים בכשמונה ק"מ לכיוון שכונת נווה יעקב בצפון ולבית החולים הדסה עין-כרם בדרום. הבעיה היא אחת – הקרונות נוסעים כשהם ריקים, והתושבים מחפשים אלטרנטיבות.

הרכבת הקלה בירושלים, צילום: דודי ועקנין

על פי גורמים המעורים בפרטי הפרויקט, הקו האדום של הרכבת הקלה במתכונתו המחודשת אמור להיפתח לנסיעה כבר בינואר 2025. עם זאת, חשוב לזכור שלציבור הובטח שכבר ביוני 2023 הארכות הקו תושלמנה וניתן יהיה לנסוע בקו האדום המחודש.

מאז, מועדים רבים נקבעו לפתיחת הקו המעודכן ונדחו בכל פעם באמתלה אחרת, כשהאחרון עמד על חודש נובמבר השנה. התאריך נקבע לאחר סכסוכים בין משרד האוצר לחברת "כפיר", המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים. גם בדד-ליין הזה לא עמדו הנוגעים בדבר, וכעת הירושלמים ממתינים, פעם נוספת, להפעלת הקו שאולי יצליח להוציא אותם מהפקקים.

בשיחה עם "ישראל היום", אותם גורמים מעידים כי בתקופה הנוכחית, הרכבת הקלה נמצאת "בטסטים האחרונים שלה לקראת פתיחה מלאה", זאת חרף העיכוב בעמידה בדד-ליין. על פי אותם גורמים, העיכוב המדובר נוצר בשל המלחמה, שהביאה לעזיבתם של צוותי מומחים מחו"ל שהיו אמונים על קידום הפרויקט.

הרכבת הקלה ברחוב יפו בירושלים. פתיחת הקו האדום נידחת , צילום: אדיר בנימיני, ויקיפדיה

"מאז השבעה באוקטובר הצוותים שהיו אחראיים על הארכות הקו עזבו את הארץ", הם מעידים. "בתקופת הזמן הזו הנושא לא קודם, הם היו האוטוריטה בנושא הזה", מוסיפים. עם זאת, בימים אלה הצוותים נמצאים בבירה אחרי שהם חזרו בשל דעיכת עצימות המלחמה, ומריצים בדיקות על בסיס יומי. זאת, לאחר שהושלמה עבודת ההנדסה והותקנו המערכות הנדרשות להפעלת הרכבות.

נסיעות המבחן הנדרשות הכרחיות על מנת לבחון את אמינות המערכות החדשות שהותקנו לאורכו של תוואי המסלול, כחלק מדרישת משרד התחבורה טרם הפעלת הקו. הטסטים, כאמור, מבוצעים כבר בימים אלה עם קרונות ריקים, כאשר על פי אותם גורמים בחודש הבא המצב יחמיר – מערכת הרכבות הקלות שכבר פועלת בבירה תושבת, זאת על מנת לבדוק את הקו לכל אורך המסלול. "זה תהליך רגיל שקורה גם בחו"ל", מציינים יודעי-דבר, "משביתים את הרכבת לכמה ימים לפני ההפעלה המלאה שלה".

הרכבת הקלה בירושלים (אילוסטרציה). , צילום: אורן בן חקון

השבתת הרכבת עתידה להשפיע על מאות אלפי נוסעים המשתמשים בשירותי הקו האדום של הרכבת הקלה בעיר, שייאלצו לפנות לאלטרנטיבות אחרות בימים הללו. הבדיקות המדוברות יבוצעו בימי חול בלבד, מה שעתיד להגביר את העומס התחבורתי הקיים ממילא בעיר, ובפרק הזמן המדובר משרד התחבורה אמור לספק מערכת היסעים חלופית, אולם נכון לעכשיו לא ידוע באיזה אופן ובאיזו תדירות יקרה הדבר.

למעשה, די בעיון קצר במספרים על מנת להבין את חשיבות פתיחת המקטעים החדשים בקו האדום בבירה; על פי נתוני חברת "כפיר" המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים, כ-170,000 בני אדם נוסעים בקו האדום מדי יום, כאשר כל רכבת מכילה כ-500 נוסעים. זאת ועד, נתוני "כפיר" מעלים כי בממוצע, בשנה אחת מתבצעות בקו האדום של הרכבת הקלה כ-40 מיליון נסיעות.

הרכבת הקלה בירושלים. 170,000 בני אדם נוסעים בקו האדום מדי יום, צילום: ללא קרדיט

נתונים אלה רק ממחישים את הצורך הדחוף בפתיחת קטעי ההארכה של הקו, לצד פתיחת הקווים האחרים שנדחים גם הם פעם אחר פעם. אחרי אותה הארכה, הקו עתיד לעמוד על כ-22 ק"מ של מסילות במקום כ-14 ק"מ שסלולים כיום, שיחברו את העיר מנווה יעקב ועד בית החולים הדסה עין-כרם.

ממשרד התחבורה טרם נמסרה תגובה, זאת תפורסם לכשתתקבל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר