בניגוד לסטיגמה: נשים נוהגות בטוח יותר מגברים

בישראל יש 4.76 מיליון בני אדם המורשים לנהוג, ובהם 2.2 מיליון נהגות • מתברר שהן מעורבות בתאונות דרכים בשיעור נמוך באופן מובהק בהשוואה לגברים • כך עולה מניתוח של עמותת "אור ירוק" לנתוני הלמ"ס המתפרסמים לרגל יום האישה הבינלאומי • המספרים המלאים בתוך הכתבה

בניגוד לסטיגמה: נשים נוהגות בטוח יותר מגברים. צילום: GettyImages

בישראל יש 4.76 מיליון בני אדם המורשים לנהוג, ובהם 2.2 מיליון נהגות, המהוות כ־45% מסך המורשים לנהוג. הסטיגמה המוטעית וארוכת השנים, ולפיה נהגות הן הססניות וחסרות ביטחון מאחורי ההגה, הפכה לרווחת בציבור, אך מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס המתפרסמים לרגל יום האישה הבינלאומי עולה תמונה אחרת לחלוטין.

רוכב אופנוע בשנות ה-20 לחייו נהרג בתאונת דרכים בכביש 66 // ארכיון | תיעוד מבצעי מד"א

הנתון הבולט ביותר מלמד כי מתוך 594 נהגים ונהגות שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשנת 2023 (שבהן לפחות הרוג אחד), רק 75 מהם היו נשים - 12.6% בלבד. במהלך העשור האחרון עלה שיעור הנהגות בישראל פי 1.4, מ־42.9% בשנת 2010.

תאונת דרכים קטלנית בכביש 40 (ארכיון), צילום: איחוד הצלה

הנתונים מראים שנהגות מעורבות בתאונות דרכים בשיעור נמוך באופן מובהק בהשוואה לגברים. בשנת 2023, 15,701 נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים. נשים היו מעורבות ב־3,664 תאונות, המהוות כ־23%. הנתונים נמוכים באופן מובהק לעומת גברים גם בתאונות דרכים קשות, שבהן הנשים מהוות 16%, וגם בתאונות דרכים קלות, שבהן הן מהוות 26%.

על פי נתוני למ"ס, באוכלוסייה היהודית 46.1% מכלל המורשים לנהוג היו נשים. הנתונים בקרב האוכלוסייה הערבית מלמדים על מגמת עלייה מתמדת בשיעור הנהגות הערביות, מ־33% ב־2010 לכמעט 41% בשנת 2023. בחלוקה לסוגי כלי הרכב הממונעים, נשים היוו 10.7% מכלל המורשים לנהוג באופנוע (11.9% באוכלוסייה היהודית ו־1.4% בלבד באוכלוסייה הערבית), 2.1% מהמורשים לנהוג במונית, 2.1% מהמורשים לנהוג ברכב משא ו־1.7% מהמורשים לנהוג באוטובוס - נכון לשנת 2022.

נוהגות טוב יותר. (אילוסטרציה), צילום: ללא קרדיט

עוד עולה שנשים לא רק פוגעות פחות מגברים אלא גם נפגעות פחות: נשים היוו 39.1% מהנפגעים ו־21.1% מההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2022.

בשנת 2022, נשים נפגעו פחות מגברים כנהגות כלי רכב (34% מנהגי כלי הרכב שנפגעו), כרוכבות אופניים (10.7% מרוכבי האופניים שנפגעו) וכנהגות אופנוע (4.5% מנהגי האופנוע שנפגעו). כנוסעות בכלי רכב וכהולכות רגל הן נפגעו יותר בתאונות דרכים עם נפגעים מאשר גברים: 54.3% מהנוסעים בכלי רכב שנפגעו היו נשים, ו־51.4% מהולכי הרגל שנפגעו היו נשים.

מעורבותן הנמוכה של נשים בתאונות דרכים נכונה לא רק לישראל אלא גם בעולם. על פי דוח שהתפרסם באירופה, גברים בני 30-15 מעורבים בתאונות דרכים קטלניות פי ארבעה מנשים.

בספרות המקצועית מציגים כמה הסברים לכך. בראש ובראשונה, נהגים גברים נחשפים יותר לפעולת הנהיגה מאשר נשים ולכן הם בסיכון מוגבר. נוסף על כך, יותר גברים מחזיקים ברישיונות לכלים בעלי סיכון גבוה למעורבות בתאונת דרכים כגון אופנועים וכלי רכב כבדים, וכמו כן שיעור גבוה יותר של גברים מבצעים נסיעות ממושכות המועדות לפורענויות. נשים מנגד משתמשות יותר בתחבורה הציבורית.

גורמים נוספים המסבירים את מעורבות הגברים בתאונות קטלניות קשורים לנטייתם להעריך את רמת הסיכון בנהיגה שלהם כנמוכה יותר. במקביל, שיעור גבוה של גברים (לעומת נשים) מקבל בהסכמה התנהגות סיכון כמו מהירות גבוהה או אי־שמירת מרחק. גברים מוכנים לקחת יותר סיכונים בנהיגה מנשים, הם בעלי ביטחון עצמי גבוה יותר. על פי הלמ"ס, גברים גם מבצעים יותר עבירות תנועה מאשר נשים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר