בן גביר זעם בישיבת הקבינט: "אם נהיה רק קישוט בעסקה, לא נתמוך בממשלה"

השר לביטחון לאומי היה דומיננטי בישיבה וכעס על המידור שלו לטענתו: "ממילא אחרי זה הכל ייסגר בחדרים" • השר שיקלי הזהיר: "אסור להביא לעסקה שתשקם את חמאס" • השרה סטרוק: "ההצעה מפקירה את רוב החטופים - זה נוראי בעיניי"

סמוטריץ' לצד נתניהו בישיבת הקבינט. צילום: חיים צח, לע"מ

המגעים לעסקה נמשכים, ולאחר ההתגמשות הקלה מצד חמאס, נראה שהפעם עסקת שחרור חטופים קרובה מתמיד. ראש המוסד דדי ברנע צפוי לטוס היום (שישי) לקטאר, ולקדם את ההסכם. בינתיים, כמה שרים בממשלה אינם מרוצים מהמתווה וסבורים שהוא לא טוב עבור ישראל.

השר עמיחי שיקלי אמר בישיבת הקבינט שאסור שההסכם יאפשר את שיקום חמאס: "חובתנו המוסרית להפוך כל אבן כדי להביא את אנשינו חזרה לחיק משפחותיהם ואני אתמוך בכל עסקה אחראית, אולם אסור לנו ללכת לעסקה שתאפשר לחמאס להביא לסיום המלחמה ולשיקום יכולותיו. יעדי המלחמה חדים וברורים ואסור לסגת מהם מילימטר: להוביל למציאות בה לא נשקף איום טרור משטח הרצועה, השמדת יכולותיו הצבאיות של חמאס ומיטוט שלטונו.

השר עמיחי שיקלי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"האחיזה בשטח היא היסוד החשוב ביותר לשלבי ההמשך של הלחימה: וויתור על פרוזרור נצרים יפגע אנושות ביכולת לייצר בט״ש עצים בשלבי הלחימה הבאים, ואבדן ציר פילדלפי פירושו זרימה מחודשת של חומרי נפץ ואמל״ח לרצועה, וכבר למדנו מה שווה הישענות על המצרים בהקשר הזה. כן לעסקה אחראית ולא לעסקה מופקרת שממילא הממשלה לא תקבל, לתשומת לב כל הנוגעים בדבר", סיכם שר התפוצות.

"האלמנט החשוב מול חמאס"

השרה אורית סטרוק טוענת שההצעה מפקירה את רוב החטופים ולכן אינה כדאית: "אני קודם כל מקווה מאוד שההצעה שכעת על הפרק, לא תקודם, מאחר שהיא מפקירה את הרוב הגדול הגדול של החטופים - זה איום ונורא בעיניי. בעצם ההצעה אומרת שאנו נקבל מספר קטן של חטופים תמורת שחרור מאסיבי של מחבלים רוצחים, ועצירת הלחימה, ויציאה ממסדרון נצרים - שזה האלמנט הכי חשוב שלנו בתוך הרצועה מול החמאס".

השרה אורית סטרוק, צילום: אורן בן חקון

"אנחנו תפאורה"

השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר דרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו יותר יכולת השפעה, ולא לצפות במתווה לאחר שהוא כבר סוכם.

השר בן גביר לרה"מ: "אני מבין שמייד אחרינו מתכנסת הישיבה האמיתית. אנחנו כאן קישוט ואחרי שנסיים, אתה וגלנט תשבו עם ראשי מערכת הביטחון ותסגרו דברים. אנחנו תפאורה. אומר לך ראש הממשלה שאם אתה מקבל החלטות לבד זה על אחריותך וגם תישאר לבד. לא בחרו בי חצי מליון אנשים כדי שאשב בממשלה, אבל מי שיכריע יהיו ראשי מערכת הביטחון".

סמוטריץ' ובן גביר. "אנחנו תפאורה", צילום: יהודה פרץ

השרה גמליאל משיבה: "אתה מאיים?"

השר בן גביר לגמליאל: "לא מאיים, זו מציאות. אם מחליטים לבד שלא יצפו ממני אחר כך להחזיק הממשלה".

מזכיר הממשלה: "תמיד היה מטבחון".

השר בן גביר: "ואם אני לא שותף למטבחון זה אומר שאתם מדירים חצי מליון איש. בסוף תשארו במטבח לבד".

השר סמוטריץ גם כן התערב: "זה כמו כניסה להריון, שמודעים רק כשההריון כבר מתקדם ואין לשנות. כך תביאו לנו את המתווה כשהוא כבר מתקדם".

"שאלות מוזרות"

השר בן גביר המשיך להיות הדמות הדומיננטית בחדר הקבינט, ופנה גם לרמטכ"ל בשאלות נוקבות.

הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר: "שואלים למה אנחנו עושים את הסיכולים הממוקדים בצפון".

השר בן גביר: "מי שואל אותך את השאלות המוזרות הללו? השאלות שאני שומע הפוכות לגמרי. למה כל יום צה"ל לא מחסל עשרות או מאות מחבלים בצפון? למה לא יותר?"

הרמטכ"ל הרצי הלוי. "שואלים למה יש חיסולים", צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל: "אני שומע את את כל הצדדים ומכל הכיוונים".

השר אלי כהן: "בוא למטולה ותשמע מה קורה שם. היא מופגזת וכל היישובים הסמוכים בלבנון שלמים והאורות דולקים בהם".

השר בן גביר: "הם הציתו לנו חורש של 81 אלף דונם ואנחנו להם רק 31. נראה לך סביר?".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר