המפכ"ל ה-20: ייתכנו קשיים במינוי ניצב פלד

בניגוד למקובל, היועמ"שית תעביר את חוות דעתה בעניין מינויו ישירות לוועדה המייעצת לבדיקת מינויים לתפקידים בכירים • הערכה: היא תנקוב בקשיים משפטיים שעלולים לצוץ אם תוגש בעניין עתירה לבג"ץ – על רקע החקירות שהתנהלו נגדו בעבר

ניצב אבשלום פלד (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

הוועדה המייעצת לבדיקת מינויים לתפקידים בכירים, בראשות נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) הפרופ' אשר גרוניס, תקבל בשבוע הבא את החלטתה בנוגע למינוי של סגן המפכ"ל, ניצב אבשלום פלד, למפכ"ל ה־20 של משטרת ישראל.

ערוץ הכנסת

בניגוד לנהוג עד כה, חברי הוועדה נאלצו לדחות את החלטתם עד ל־10 בחודש - לאור בקשת היועמ"שית גלי בהרב־מיארה, המעוניינת להעביר את חוות דעתה בעניין לוועדה בימים הקרובים.

עד כה היה נהוג שהשרים המכהנים שולחים את שמו של המועמד ללשכת היועץ המשפטי לממשלה בטרם הם מודיעים לוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות הציבורי. בכך הם מקבלים מראש אינדיקציה על כך שאין כל קשיים משפטיים ואחרים באשר לעברו של המועמד.

איתמר בן גביר, גלי בהרב-מיארה, קובי שבתאי, צילום: אורן בן חקון, יהודה בן יתח, דודו גרינשפן

גם במקרה הזה השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, פנה לטענתו כבר לפני כמה שבועת ליועמ"שית, ממש כמו קודמיו בתפקיד - אך להפתעתו לא נענה. את חוות דעתה בעניין מבקשת היועצת המשפטית לממשלה לשגר ישירות לוועדה.

ברקע ישנם דיווחים על כך שחוות הדעת תנקוב בקשיים משפטיים במינוי אם תוגש עתירה נגדית לבג"ץ, כך שההחלטה אם למשטרה ימונה מפכ"ל חדש תתקבל רק שבוע לפני המועד הרשמי שבו המפכ"ל קובי שבתאי מסיים את תפקידו.

הטענות הן "עלילה"

אתמול הופיעו בן גביר, המפכ"ל שבתאי והמועמד לתפקיד ניצב פלד בפני הוועדה. שבתאי ובן גביר חזרו על עמדתם, שלפיה פלד הוא מועמד ראוי לתפקיד.

פלד עצמו נדרש להפריך את הטענות שהועלו נגד מינויו, ובהן חקירת מח"ש שהתנהלה נגדו בעבר בחשד שביצע עבירות מתחום טוהר המידות, הפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה.

השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל יעקב שבתאי, ארכיון, צילום: הרצי שפירא

בסיומה של חקירה (שעסקה גם בשיחת טלפון עם ראש המועצה באזור שבו הוא מתגורר, שבה עלה חשד כי השניים מנהלים קשרים של תן וקח הקשורים בענייניו הפרטיים של פלד ובמינוי מקורב לראש המועצה לתפקיד ביטחוני הנמצא בכפיפות למשטרה - דבר שלא יצא אל הפועל), החליטו במח"ש לסגור את התיק בהיבט הפלילי ולהעבירו לטיפול משמעתי במשטרה. לפלד נרשמה הערת מפקד וכעבור שנה שבה נמצא ב"הקפאה" המשיך להתקדם, עד שבמארס 2023 מונה לסגן המפכ"ל.

פלד סבור כי הטענות נגדו הן "עלילה" ופירט בפני חברי הוועדה כי לא נפל פגם במעשיו וכי ידיו נקיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר