הליכוד: "ועדת החקירה - התרסה פוליטית של ממשלת לפיד-בנט"; לפיד תקף: "תגובת נתניהו היא חרפה מבישה"

בליכוד טוענים לאי-רלוונטיות מסויימת במסקנות וועדת החקירה - לדבריהם לקחים רבים יושמו, וכעת יישקלו צעדים נוספים למניעת הישנות מקרים דומים • תגובת הליכוד לקיבעות וועדת החקירה הממלכתית עלולה לשמש כקדימון לתגובת השרים לאחר תחקיר אירועי 7 באוקטובר • מפלגת העבודה הגישה הצעת אי אמון להפלת הממשלה לאור מסקנות ועדת החקירה הממלכתית

המסקנות מוועדת מירון. צילום: קוקו

החליטו על וועדת חקירה ממלכתית, כעת יתכן שלא יישמעו להמוקדם יותר היום (שני) הוחלט לתלות אחריות אישית לאסון במעשיהם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתוקף היכרותו על הליקויים במירון, אולם כנגדו לא יינקטו צעדים אישיים. כמו כן, הוועדה קבעה כי גם השר לביטחון פנים לשעבר, אמיר אוחנה, אשם במחדלי האסון ושללה מינוי עתידי שלו לתפקיד שר הפנים. כחלק מהחלטות הוועדה גם המפכ"ל, יעקב שבתאי, נושא באחריות ישירה באסון ולולא המלחמה, הייתה הוועדה ממליצה על הדחתו.

 

בליכוד מסרו לאחר פרסום הדוח המלא לחקר אסון מירון: " אסון מירון הוא אסון טראגי. ליבינו עם משפחות הקורבנות. בפועל הממשלה כבר יישמה מסקנות מתבקשות והאירוע האחרון במירון התנהל עם קהל גדול וללא דופי. הממשלה תבחן את הצורך בהפקת לקחים אופרטיביים נוספים כדי למנוע הישנות של אסון מעין זה.

נוסף על כך, נכתב: "עם זאת, צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת ״יש עתיד״ לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין. המפלגה, והעומד בראשה, בחרו לסיים את תגובתם בעקיצה בעלת זיקה פוליטית: "הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי - לא יצלח". 

שנה אחרי אסון מירון: מטפסים על גדרות ומתפרעים // דוברות המשטרה

להחלטות, אשר נוגעות אליו באופן אישי, הגיב גם יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, לצד תגובותיהם של חברי כנסת ושרים נוספים כי: "מאז אסון מירון, אני נושא עמי את צער המשפחות, אלה שניחמתי במהלך השבעה ואלה שלא, על אובדן יקיריהן. בשעה זו, מחשבותיי נתונות להם. מסקנות הוועדה אינן מהוות סגירת מעגל, אלא כי אם פתיחת הפרק החשוב ביותר — תיקון המצב כך שאסון כזה לא יקרה שוב. לא במירון ולא באף מקום אחר בישראל.  כפי שתואר בדו"ח, מדובר בכשל ארוך שנים בהסדרת האירוע ובתשתיות המקום, אך האסון קרה במשמרת שלי כשר הבט"פ, ועל כן יש לי אחריות. אלמד את הדו"ח ואפעל ככל יכולתי להפיק ממנו את הלקחים הדרושים״.

באופוזיציה מיהרו לגנות את התייחסות הליכוד לממצאי הוועדה. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, כתב: "תגובת נתניהו והליכוד היא חרפה מבישה ופגיעה בזכר קורבנות מירון. הנסיון להכפיש את האלוף ינאי, בעל אות המופת, ואת הרב מרדכי קרליץ, ראש עיריית בני ברק לשעבר, כאילו שיקוליהם היו פוליטיים, רק מוכיחים את שפל המדרגה אליו הגיע נתניהו בנסיונותיו להסיר מעליו אחריות על אסון שוועדת חקירה ממלכתית קבעה באופן נחרץ שהוא אשם בו".

נוסף על כך, הגיב להודעת הליכוד יו"ר "תקווה חדשה", השר גדעון סער: "הודעת הליכוד בענין דו״ח ועדת החקירה בענין אסון מירון - מבישה. אין בה מילה אחת של כבוד או הערכה לעבודת הועדה בראשות השופטת ברלינר. הניסיון לבסס נורמות של בריחה מאחריות על ידי הסטת הענין להתנגחות פוליטית זולה - לא יעבוד יותר בישראל".

ח"כ במפלגת "יש עתיד" וסגן השר לביטחון הפנים לשעבר, יואב סגלוביץ', ביקר את הודעת הליכוד: "דו״ח ועדת החקירה הממלכתית שפורסם היום בנושא אסון מירון לא מבקר את הליכוד. הדו״ח קובע שנתניהו הוא מי שנושא באחריות אישית לאסון. נתניהו כיהן כראש הממשלה ביום הזה, בדיוק כפי שהיה גם ב- 7 באוקטובר. כרגיל נתניהו מסתתר מאחורי מעטפת של ״הודעת הליכוד״. מדוע הוא לא מגיב בעצמו? מעניין אם חברי הכנסת של הליכוד מזדהים עם תגובה זו".

זמן קצר לאחר מכן, פרסמה מפלגת העבודה כי הגישה הצעת אי אמון בממשלה לכנסת, כאמור לנוכח מסקנות הוועדה הממלכתית. בהודעת מפלגת העבודה נכתב: "ועדת החקירה הממלכתית לעניין האסון במירון הטילה אחריות אישית, ישירה וברורה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, תוך קביעה שידע על הסכנה, התעלם מהאזהרות הרבות שהועברו אליו ולא פיקח על יישום החלטות הממשלה בנושא. זאת ממשלה שמסוכנת למדינת ישראל, שלא יודעת לקחת אחריות, לא על אסון מירון ולא על אסון 7 באוקטובר. את הממשלה הזאת חייבים להחליף עכשיו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר