מנסור עבאס: "אם המלחמה היתה פורצת בתקופת הממשלה הקודמת - היא לא היתה מחזיקה מעמד"

יו"ר מפלגת רע"מ התייחס למצב שבו מתקפת 7 באוקטובר והמלחמה בעזה היו מתרחשות תחת שלטון ממשלת לפיד-בנט • "אני משער שאם אירוע כזה היה קורה אז, זה היה קטסטרופה מכל הבחינות" • לגבי האפשרות שמפלגתו יכולה לשתף פעולה ולשבת בקואליציה של ממשלת ימין בראשות נתניהו, אמר: "הייתי בעמדה העקרונית הזו, והיא לא השתנתה"

בנט, לפיד ועבאס במליאת הכנסת (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

בכנס חיפה השני לפוליטיקה ולחברה הערבית בישראל, שהתקיים היום (שלישי), ח"כ מנסור עבאס התייחס למצב שבו מתקפת 7 באוקטובר והמלחמה בעזה היו מתרחשות תחת שלטון ממשלת לפיד-בנט, שבה כיהנה מפלגת רע"מ בקואליציה.

ח"כ מנסור עבאס בראיון לכנס המשילות והביטחון האישי בישראל (06.09.23)

"הממשלה הקודמת היתה ממשלה שבה בפעם הראשונה התקיימה שותפות יהודית וערבית ברמה הכי גבוהה. כל הזמן היו התקפות והאשמות שווא, במיוחד נגד רע"מ, שערערו את הביטחון, שמפקירים את המדינה לטובת מפלגה 'תומכת טרור'", טען.

"לכן, אני משער שאם אירוע כזה היה קורה בתקופת הממשלה הקודמת - זה היה קטסטרופה מכל הבחינות. אני לא חושב שהממשלה היתה יכולה להחזיק מעמד".

ממשלת בנט-לפיד (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

עוד הוסיף עבאס כי הוא עדיין חושב שהכניסה של רע"מ לממשלה היתה ניסיון פוליטי חשוב. "יש היום מחשבה של כל האזרחים, שאפשר לחזור לשם ולהשלים את התהליך הזה. אני חושב שהממשלה הקודמת הצליחה לשלב את כל האזרחים, לתת תקווה לכולם ולעבוד למען כולם. לכן, בסיכום כללי, אני בהחלט חושב שזה תהליך נכון, ראוי ודמוקרטי. אבל אל מול ההקשר של המצב הנוכחי, אין ספק שהיינו מתקשים מאוד להתמודד עם המלחמה".

כששאלה אותו המראיינת נועה לנדאו, סגנית עורכת "הארץ", אם הוא עדיין דבק בעמדתו העקרונית שלפיה רע"מ יכולה לשתף פעולה ולשבת בקואליציה של ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו, אמר: "הייתי בעמדה העקרונית הזו, והיא לא השתנתה. כאזרחי מדינת ישראל, אנו לא פוסלים חלק מהחברה היהודית-ישראלית. אנחנו מוכנים לעבוד עם כולם לטובת הכלל, וגם לטובת החברה הערבית".

"הכניסה של רע"מ לממשלה היתה ניסיון פוליטי חשוב". מפלגת רע"מ (ארכיון), צילום: מישל דוט קום

לדבריו, "מי שפוסל אותנו פוסל גם את עצמו. האם אפשר לקיים שותפות כזו במציאות הנוכחית? הסיכויים לדבר הזה מאוד קלושים, אבל כעמדה עקרונית - מפלגת רע"מ מקדמת שיח סובלני שמנסה לבנות גשרים".

בהתייחסו לממשלה הנוכחית, ח"כ עבאס דיבר בעיקר על הקיצוץ בתקציבים שאמורים להגיע לחברה הערבית, על פי החלטת הממשלה 550. לדבריו, בשנת 2022 כל הכספים של התוכנית עברו. בשנת 2023 עוד אין נתונים, אבל לפי התרשמותו, לא עברו אפילו 50% מהכספים. לגבי שנת 2024 אמר כי מובן מאליו שיש קיצוץ רוחבי, אבל יש בכל זאת קיצוץ נוסף של 15% בכספים לחברה הערבית.

עבאס טוען כי רע"מ יכולה לשתף פעולה ולשבת בקואליציה של ממשלת ימין בראשות נתניהו (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

את עיקר הביקורת הוא הפנה כלפי הקיצוץ בתוכנית למניעת אלימות בחברה הערבית: "זה הדבר שהכי כואב לי. ממשלת ישראל כבר הוכיחה שהיא לא יכולה להתמודד עם ארגוני הפשיעה בחברה הערבית, וכעת היא עוד מקצצת בתקציבים הללו. זוהי לא בעיה כלכלית, אלא ערכית.

"זה מצביע על התייחסות אל האזרחים הערבים כאל אזרחים לא שווים, שהחיים שלהם פחות שווים מהחיים של אזרחים אחרים. זה מאוד כואב לי לומר, אבל אין לי הסבר אחר לקיצוץ", הדגיש.

הפגנת מחאה על האלימות בחברה הערבית (ארכיון), צילום: הרצי שפירא

הכנס בחיפה התקיים באודיטוריום הכט של האוניברסיטה, בשותפות עיתון "הארץ", הקרן החדשה לישראל ומרכז קדאיא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר