חשיפת "ישראל היום": מחקר מקיף חדש שפורסם בימים האחרונים מצייר תמונה קודרת של המציאות בה חיים האזרחים הוותיקים בישראל, במיוחד בתל אביב-יפו. העיר שנחשבת למעוז הצעירים של ישראל, מתגלה דווקא כמסוכנת ביותר לאוכלוסייה המבוגרת, עם שיעור היפגעות מדאיג של 2.58 נפגעים לכל אלף תושבים ותיקים מדי שנה.
המחקר, שנערך על פני חמש השנים האחרונות (2019-2023), על ידי עמותת אור ירוק, מגלה כי בתל אביב-יפו נפגעים בממוצע 189 אזרחים ותיקים מדי שנה בתאונות דרכים. אחריה מדורגת בת ים, עם 2.05 נפגעים לאלף תושבים ותיקים (60 נפגעים בשנה), כאשר בעיר זו חיה האוכלוסייה המבוגרת ביותר בישראל - 22.9% מתושביה הם בני 65 ומעלה. במקום השלישי ניצבת רמת גן עם 1.91 נפגעים לאלף תושבים ותיקים (57 נפגעים בשנה).
הנתונים לשנת 2024 מדאיגים במיוחד. מתחילת השנה נהרגו 84 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים, נתון המהווה שיא של עשור. להשוואה, בכל שנת 2023 נהרגו 76 אזרחים ותיקים. "אנשים שעברו את מלחמות ישראל לא מצליחים לשרוד את המלחמה שבכביש״, אומר בכאב עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק.
הנתונים מצביעים על מגמה מטרידה במיוחד: 76.1% מהפגיעות באזרחים ותיקים מתרחשות במעברי חצייה, והם מהווים כרבע (24.6%) מכלל הולכי הרגל שנפגעים - פי שניים מחלקם היחסי באוכלוסייה. בשנה החולפת, 37 הולכי רגל מבוגרים נהרגו בתאונות דרכים, המהווים 35.9% מכלל הולכי הרגל ההרוגים - כמעט פי שלושה מחלקם באוכלוסייה.
באופן מפתיע, דווקא הערים החרדיות והערביות מציגות תמונה אופטימית יותר. רהט נמצאה כעיר הבטוחה ביותר לאזרחים ותיקים עם 0.33 נפגעים בלבד לכל אלף תושבים. בערים החרדיות כמו ביתר עילית ומודיעין עילית, שיעורי ההיפגעות נמוכים משמעותית - 0.48 ו-0.44 נפגעים לאלף תושבים בהתאמה.
עו"ד יעקב מציע שורת פתרונות מיידיים: "הדרך להפחית את ההיפגעות עוברת דרך צמצום מהירות הנסיעה באזורי ריכוז של קשישים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים." הוא מדגיש כי פעולות פשוטות כמו הנחת פסי האטה, הגבהת מעברי חציה, שיפור תאורה והנמכת מדרכות הן "פעולות פשוטות, מהירות וזולות שעשויות לעשות את ההבדל בין חיים ומוות״.
לנוכח התחזיות הדמוגרפיות המצביעות על גידול צפוי באוכלוסיית האזרחים הוותיקים מ-12.9% כיום (כ-1.252 מיליון) לכ-14% (1.9 מיליון) בשנת 2040, הממצאים מהווים קריאת השכמה לרשויות המקומיות. יש לציין כי כיום, כ-44% מהאזרחים הוותיקים הם בני 75 ומעלה, וכ-13% הם בני 85 ומעלה, נתון המדגיש את הצורך הדחוף בשיפור הבטיחות עבור אוכלוסייה פגיעה זו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו