האלוף במיל' ישעיהו (שייקה) גביש הלך לעולמו בגיל 99

גביש, ששירת בפלמ"ח ובצה"ל, הוביל את כיבוש סיני במלחמת ששת הימים והיה ממובילי מבצע קדש • לאחר שירותו הצבאי, ניהל והיה ממקימי מוזיאון הפלמ"ח בתל אביב • גביש זכה להדליק משואה ביום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל

שייקה גביש 1925-2024. צילום: משה שי

ישעיהו (שייקה) גביש, מפקד אגדי בצה"ל, הלך לעולמו בגיל 99. גביש היה מהדמויות הבולטות בתולדות מערכת הביטחון של מדינת ישראל, ושירת בתפקידים בכירים לאורך תקופות היסטוריות קריטיות. 

בשנת 2016, העניש גביש ראיון מיוחד ל"ישראל היום".

ישעיהו גביש נולד בשנת 1925 בתל אביב למשפחה יוצאי לטביה, והחל את דרכו הצבאית בגיל 18 כאשר הצטרף לפלמ"ח. הוא השתתף בקרבות חשובים רבים, ביניהם ליל הגשרים ומבצעים קריטיים נוספים במלחמת העצמאות. למרות פציעה בקרב מלכיה, הוא חזר לשדה הקרב ושירת כמפקד בכיר בהמשך הלחימה.

בכומתה ובמשקפי אבק אלוף שייקה גביש, צילום: אלכס אגור/במחנה

במהלך הקריירה הצבאית שלו, גביש היה אחראי על תפקידי פיקוד מרכזיים. בין היתר, הוא שימש כראש ענף מבצעים במטכ"ל והיה ממובילי התכנון של מבצע קדש.

איגרת ללוחמים לפני הכניסה לסיני, צילום: שייקה גביש

אך שיא שירותו הגיע במלחמת ששת הימים, כאשר פיקד על שלוש אוגדות שכבשו את חצי האי סיני. לאחר המלחמה פיקד על הקמת הביצורים בסיני. יכולותיו הפיקודיות והתושייה שהפגין תחת לחימה הפכו אותו לדמות נערצת בקרב חייליו ועמיתיו.

אלוף ישעיהו (שייקה) גביש, הרמטכ"ל רא"ל יצחק רבין, צילום: בני הדר במחנה / באדיבות ארכיון צהל במשרד הביטחון

לאחר שחרורו מצה"ל ב-1970, המשיך גביש לתרום למדינת ישראל בתפקידים ניהוליים. הוא כיהן כמנכ"ל "כור מתכת" ובהמשך כמנכ"ל קונצרן כור כולו, עד פרישתו לגמלאות בשנת 1988. בתחום הציבורי, גביש היה ממקימי מוזיאון הפלמ"ח ושימש כיו"ר עמותת דור הפלמ"ח.

שייקה גביש, צילום: משה שי

לאורך השנים זכה גביש להוקרה על פועלו, ובשנת 2018 הוזמן להדליק משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-70 למדינה. בשנת 2019 הוענק לו תואר יקיר העיר רמת השרון, וב-2022 קיבל את פרס הרצוג יחד עם עמוס חורב, על תרומה ייחודית למדינת ישראל.

שייקה גביש ודוד בן גוריון, צילום: משה שי

גביש היה נשוי לגיטה, מ-1949 ועד לפטירתה ב-2023. לזוג שני בנים, אשר ממשיכים את דרכו בדרכים שונות.

שייקה גביש, צילום: גדעון מרקוביץ'

במהלך חייו, הוא הוציא לאור את ספרו האוטוביוגרפי, "סדין אדום", בו תיאר את חייו המלאים באירועים דרמטיים ורגעים משפיעים בהיסטוריה של המדינה. עם פטירתו, מותיר אחריו גביש מורשת מרשימה של שירות למדינה, הן בצבא והן בחיים האזרחיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר