בחסות המלחמה: פלשתינים הקימו גן עדן לפירוק רכבים גנובים

כלל המגרטות נמצאות בשטחי C, בשליטה ישראלית מלאה • רועי דרוקר, רכז יו"ש בתנועת רגבים: "חבל ארץ שלם שהפך לארץ הפקר: שורות שורות של אלפי רכבים שרובם המוחלט גנוב, משמשים כמקור לחלקי חילוף ועל הדרך מזהמים באופן אנוש את הסביבה"

גן עדן של "משטובות". המגרטות הלא חוקיות של הפלשתינים, בהן רכבים גנובים מישראל שלאחר מכן משמשים לפיגועים. צילום: רגבים

עשר מגרטות בלתי חוקיות הוקמו בחודשים האחרונים על שטח מצומצם בסמוך ליישוב אשכולות ולכפרים רמאדין ודהריה בדרום הר חברון, ביניהם המגרטה הגדולה ביותר שתועדה אי פעם ביהודה ושומרון. סייר השטח של רגבים תיעד את המגרטות, שנבנות באין מפריע בחסות המלחמה וחוסר תשומת הלב של הרשויות.

מגרטות הרכבים הן התחנה האחרונה של אלפי רכבים גנובים משטחי ישראל או רכבים שהורדו מהכביש, המוברחים דרך פרצות בגדר המערכת או דרך מחסומי צה"ל. הרכבים מפורקים לחלקי חילוף שחוזרים למוסכים, או משופצרים, מחליפים זהות ומשמשים כ"משטובות" בכבישי יו"ש חסרי החוק.

בזו אחר זו צצות המגרטות באין מפריע, צילום: רגבים

יש לציין כי בכל הפיגועים שבוצעו ביו"ש בשנים האחרונות, המחבלים השתמשו ב"משטובות". במהלך המלחמה צה"ל ערך מספר רב של מבצעים להחרמת רכבי המשטובות, שמהוות גם סכנה בטיחותית, אך ככל הידוע מבצעים אלו הופסקו בחודשים האחרונים. המגרטות מהוות גם מפגע סביבתי חמור, שמנים ודלקים מסוכנים מחלחלים למי התהום, וכן שריפות צמיגים מתבצעות על בסיס קבוע.

ארץ הפקר

המגרטות הופיעו בזו אחר זו בצמוד למקטע הדרומי של כביש 354 בין דרום הר חברון לבאר שבע, ציר שננטש בשנים האחרונות וכמעט אין בו כיום תנועה ישראלית. כלל המגרטות נמצאות בשטחי C, בשליטה ישראלית מלאה, בתוך צו איסור בניה צבאי בשל הקרבה לציר תנועה ראשי.

"בנסיעה לאורך קילומטרים רבים, נחשף חבל ארץ שלם שהפך לארץ הפקר: שורות שורות של אלפי רכבים שרובם המוחלט גנוב, משמשים כמקור לחלקי חילוף ועל הדרך מזהמים באופן אנוש את הסביבה, פוגעים במים, בחי ובצומח", מציין רועי דרוקר, רכז יו"ש בתנועת רגבים.

הר חברון. ראש המועצה: "מדינת ישראל מפקירה את אדמות המדינה להשתלטות פלשתינית פראית", צילום: רן דהן/TPS

"האזור הזה סובל מהזנחת הרשויות והעלמת עין לאורך שנים, אך בחסות המלחמה התופעות צמחו למימדי ענק שטרם נראו. כשמדינת ישראל לא כאן, ישראלים לא מרגישים בטוחים לנסוע ובוחרים כבישים עוקפים והאזור ננטש", הוסיף דרוקר. ברגבים ציינו כי פנו לרשויות במכתב התראה ראשון לפני חודשיים ומאז שוגרו עוד שתי תזכורות בנושא זה – שלא זכו למענה.

אלירם אזולאי, ראש מועצת הר חברון הגיב בכעס על המצב האבסורדי. "מדינת ישראל מפקירה את אדמות המדינה להשתלטות פלשתינית פראית, ואחת מהתוצאות בשטח הן המגרטות שצוחקות על המדינה. הפלשתינים גם גונבים וגם גורטים את הרכוש הגנוב בתוך שטחי המדינה, תחת אפה של המדינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר