בעקבות לחץ בליכוד: מינוי פרויקטור לצפון נבלם

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אישר את מינוי מנכ"ל משרד התפוצות, אבי כהן, לתפקיד הפרויקטור - טרם אישור הממשלה • אלא, שהמינוי נבלם באופן מהיר בעקבות לחץ מהח"כים בליכוד • ח"כ גנץ: "נתניהו לא מוכן להתחייב על החזרת התושבים בביטחון, ועכשיו הוא לא מוכן לטפל בהם, לפני שהוא מטפל בג'ובים לחברי הליכוד"

הרמטכ"ל בגבול הצפון: "אנחנו מחזיקים יכולות חזקות שהאויב יודע רק מקצת מהן" // דובר צה"ל

מינויו של מנכ"ל משרד התפוצות, אבי כהן סקלי, נבלם לפי שעה בעקבות לחץ של גורמים במפגלת הליכוד.

בזמן שנתניהו לא נתן אור ירוק למינוי כהן לפרויקטור הצפון, מנכ"ל משרדו יוסי שלי הודיע לו  בתחילת השבוע שהוא יכול להתחיל לעבוד. כל זה בלי תיאום עם ראש הממשלה נתניהו שפגש את כהן פעם אחת והודיע לו כי הוא בוחן אנשים נוספים. אז, ככל הנראה, ח"כ אסנת מארק שוחחה עם ראשי רשויות, וביחד לחצו נגד המינוי.

אבי כהן סקלי, צילום: אורן בן חקון

יוסי שלי שידע על תוכן השיחה ניסה לקדם בכל זאת את המינוי ולהציב "עובדות בשטח" מבלי לקבל את אישור רה"מ. אבי כהן, אדם חרוץ, החל מיד לעבוד עם קבלת האישור מצד לשכת ראש הממשלה ואחרי יומיים לפתע נודע לו שהמינוי לא סופי והעבודה שלו השבוע - לא באמת תתקדם.

מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי, צילום: אורן בן חקון

שותפו הפוליטי לממשלה לשעבר, ח"כ בני גנץ, כתב בחשבון ה-X שלו בעקבות העיכוב והמעורבות הפוליטית במינוי לתפקיד כה חשוב לאזור שהפך לשדה קרב: "נתניהו לא פוגש את ראשי הרשויות בצפון, לא מוכן להתחייב על החזרת התושבים בביטחון, ועכשיו הוא לא מוכן לטפל בהם, לפני שהוא מטפל בג'ובים לחברי הליכוד. נתניהו מפקיר את הצפון. ככה אי אפשר לנהל מלחמה".

השרה אורית סטרוק הגיבה: "'מינוי פשוט מצוין' - זו היתה התגובה הראשונית שלי למינוי של אבי כהן סקאלי לפרוייקטור הצפון. יכולות גבוהות, מוטיווציות לא-פחות, יחסי אנוש, והכרת המערכות. מקוה בשביל תושבי הצפון, ובשביל כל מי שרוצה בשגשוגו ושיקומו - שלא יתבטל".

אתמול (רביעי) אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, על החזרה למגורים בצפון ב-1 בספטמבר: "לא נכון לנקוב בתאריך ואח"כ לא לעמוד בו". מעבר לכך, בראיון לתקשורת הערבית אמר דו"ץ כי בצה"ל מכינים "הפתעות", כלשונו, לחיזבאללה במקרה של יום פקודה. לא זו בלבד, אמש נערכה הערכת מצב מבצעית בפיקוד הצפון בהשתתפות שר הביטחון, יואב גלנט, הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין ומפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, בה תוקפו התוכניות המבצעיות לקראת יום פקודה.

שר הביטחון יחד עם הרמטכ"ל, מפקד פיקוד הצפון, מפקד חיל האוויר ומפקד פיקוד העורף בהערכת מצב בפיקוד הצפון, צילום: אריאל חרמוני, דוברות משרד הביטחון

המפונים צפויים לדרוש מראש הממשלה שמדינת ישראל שיקים רצועת ביטחון מחוץ לשטח מדינת ישראל: "נמאס לנו להיות רצועת ביטחון אנושית. נגיד לא גם להסכם כניעה שייתן שקט לזמן קצר, ופגיעה אנושה לטווח הארוך", ציינו חברי פורום קו העימות.

מכתב תושבי הצפון במסגרת פורום קו העימות לראש הממשלה, זאת בעקבות עיכוב במינוי פרויקטור לצפון, צילום: פורום קו העימות

מתן דוידיאן, נציג קהילת המפונים בשלומי וממובילי מטה נלחמים על הצפון מסר בעקבות הדברים: "כבר שמונה חודשים אני מפונה מהבית שלי. הצפון בוער, ומדינת ישראל חייבת להתעורר. אנחנו דורשים מראש הממשלה שיפגש איתנו בשבוע הקרוב וישמע את הקול שלנו. כזכור, במוצאי השבת האחרונה הפגינו עשרות מפונים ממטה נלחמים על הצפון וחסמו את הכניסה לירושלים. התושבים הודיעו כי גם השבוע הם צפויים לחסום כביש מרכזי, וציינו כי במידה ולא תתקיים הפגישה בכוונתם להחריף את הטון במאבק למען הצפון".

מלובי 1701 של תושבי הצפון נמסר: "לובי 1701 ותושבי הצפון כולו המומים מהחלטת לשכת ראש הממשלה לסכל את מינוי הפרויקטור המקצועי ליישום תכנית שיקום הצפון, אבי כהן סקלי. שמונה חודשים אנו מחכים, ואחרי שרה"מ כבר קיבל החלטה על מינוי דמות מקצועית וראויה, הזדעזענו לשמוע הבוקר כי גורמים בלשכה עצרו את המינוי. נראה ש"שיטת הרמזור" לא פוסחת על הצפון. תם העידן בו תקציבי הצפון שימשו כלי פוליטי לקידום אינטרסים צרים של פעילים פוליטיים. אנו מודיעים כי לא נאפשר זאת. מגיע לנו יותר מזה תושבי הצפון סיימו להיות כלי משחק פוליטי בזמן שהצפון נשרף, עסקים קורסים ותלמידים נושרים. ההתיישבות בצפון בסכנה, אין זמן כעת לאינטרסים ומבחני נאמנות פוליטיים. האינטרס היחיד הוא שיקום ופיתוח הצפון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר