יום ירושלים 2024: לוח זמנים, האירועים והסדרי התנועה

ירושלים חוגגת 57 שנים לאיחודה • יום שחרור ירושלים 2024 יתקיים ב-5 ביוני ויציין יום של חגיגות ואירועים מיוחדים • כל מה שצריך לדעת לקראת החג

ירושלים. צילום: ישראל היום

מתי יום ירושלים 2024?

יום ירושלים נחגג מדי שנה בכ"ח באייר לפי הלוח העברי. השנה, יום ירושלים 2024 יתחיל בערב יום שלישי, 4 ביוני 2024, ויימשך עד סוף יום רביעי, 5 ביוני 2024.

למה מציינים את יום ירושלים?

יום ירושלים מציין את איחוד העיר בשנת 1967, לאחר מלחמת ששת הימים. ירושלים היא עיר בעלת חשיבות היסטורית, דתית ותרבותית עצומה עבור העם היהודי. איחודה נחשב לאירוע היסטורי מכונן, שסימל את השיבה של העם היהודי לעיר העתיקה ומהווה הזדמנות לחגוג את אחדותה של ירושלים ואת קדושתה.

חגיגות יום ירושלים 2024: הצעדה הגדולה והאירועים המרכזיים

צעדת הדגלים: מצעד הדגלים אירוע מרכזי בו אלפי אנשים צועדים דרך העיר, מניפים דגלים ומביעים את אהבתם לירושלים. צעדת הדגלים מתבצעת מדי שנה ומצליחה למשוך תיירים ומבקרים מכל רחבי העולם.

יום ירושלים 2024 - לוח זמנים מצעד הדגלים, צילום: ישראל היום

לוח זמנים של מצעד הדגלים 2024:

  • 16:00 – התכנסות בכיכר ספרא.
  • 16:30 – תהלוכה מכיכר ספרא לשערי העיר העתיקה.
  • 18:00 – ריקודי דגלים במרכז העיר ובכותל המערבי.
  • 19:00 – העצרת המרכזית של מצעד הדגלים ברחבת הכותל המערבי.

מתי הצעדה צפויה להתחיל?

ההערכות הן כי לצעדה יגיעו עשרות אלפים, שיתכנסו החל מהשעה 16:00 ברחובות בצלאל וקינג ג׳ורג׳. משם ימשיכו המשתתפים בצעדה דרך שערי העיר העתיקה אל הכותל, שם תתקיים העצרת המרכזית בנוכחות רבנים, שרים, חברי כנסת ואישי ציבור.

אילו רחובות יחסמו לתנועה?

על פי צפי המבוסס על שנים קודמות, החסימות יתחילו בשעה 14:00 ויכללו את הרחובות המרכזיים בעיר: בן צבי, בצלאל, המלך ג׳ורג׳, קרן היסוד, אגרון, יצחק קריב, שלמה המלך, מנשה בן ישראל, חטיבת ירושלים, צנחנים, הנדסה, מנהרת צה"ל, חיים בר לב לכיוון דרום, וסולטאן סולימן. הצירים ייפתחו בהדרגה בהתאם להתקדמות הצעדה. בזמן צעדת הדגלים, הרכבת הקלה לא תפעל בתחנות הסמוכות לכיכר צה״ל, ותחבורה ציבורית תעבור לצירים חלופיים.

מה צפוי באוטובוסים וברכבת הקלה?

הרכבת הקלה תפעל באופן חלקי בין תחנות חיל האוויר - שער שכם והר הרצל-תחנה מרכזית משעה 16:30 ועד 20:00. החזרת השירות המלא של הרכבת הקלה ושירותי התחבורה הציבורית הרגילים תלויים בהחלטות המשטרה בהתאם למצב בשטח.

מצעד הדגלים, צילום: אי.אף.פי

אירועים במרכז המבקרים:

סיורים מודרכים, הרצאות, מופעי מוזיקה ועוד, שיחשפו את ההיסטוריה העשירה והתרבות המרתקת של ירושלים. המרכזים מציעים חוויות אינטראקטיביות שמספרות את סיפורה של העיר המיוחדת הזו.

סיור קרבות הנוטרדאם:

סיור ייחודי המשלב היסטוריה, טכנולוגיה ואור, ומספר את סיפור קרבות הנוטרדאם שהובילו לאיחוד העיר. חוויה זו מיועדת לכל המשפחה ומאפשרת להבין את המשמעות ההיסטורית של האיחוד.

אירוע ספינינג:

אירוע ספורטיבי סוחף המשלב מוזיקה, אורות ותפאורה, למי שאוהבים לזוז ולשרוף אנרגיות. האירוע מתקיים ברחבי העיר ומאפשר לחוות את ירושלים בצורה מהנה ובריאה.

פנים רבות לה:

אירוע מיוחד המציג את הפנים הרבות והמגוונות של ירושלים, דרך תערוכות, מיצגים ומופעי מוזיקה. האירוע מדגיש את הרב-תרבותיות והעושר התרבותי של העיר.

כל האירועים הצפויים ביום ירושלים 

ההיסטוריה שמאחורי יום ירושלים: סיפור מלחמת ששת הימים ואיחוד העיר

מלחמת ששת הימים, שהתרחשה ביוני 1967, הובילה לאיחוד ירושלים. הקרבות הקשים הסתיימו בשחרור העיר ואיחודה תחת שלטון ישראלי. איחוד ירושלים סימל את השיבה של העם היהודי לעיר העתיקה והקדושה.

סמל ניצחון היסטורי: הצנחנים בכותל, צילום: דוד רובינגר/לע"מ

תהליך מיסוד יום ירושלים כחג לאומי

רעיון החגיגה עלה כבר ימים ספורים לאחר סיום הקרבות בירושלים במלחמת ששת הימים, כאשר מועצת הרבנות הראשית קבעה תפילת הודיה לשבת הקרובה ושקלה קביעת יום חג לדורות. במהלך השנה העוקבת התנהלו דיונים בקרב גופים רבניים וממשלתיים לגבי התאריך והמנהגים הנלווים, עד שבמאי 1968 הוחלט סופית לציין את כ"ח באייר כיום החג. ב-1998 הוענק תוקף חוקי רשמי לחגיגה עם חקיקת "חוק יום ירושלים" בכנסת.

מנהגים דתיים ביום ירושלים: תפילות ואירועים מיוחדים

ביום ירושלים נהוג לקיים מנהגים דתיים ותרבותיים ייחודיים המציינים את איחוד העיר ומשמעותה לעם היהודי. הנה פירוט על התפילות המיוחדות והאירועים המיוחדים שמתקיימים ביום זה:

תפילות מיוחדות:

  • הלל עם ברכה: בבתי הכנסת נהוג לומר את תפילת הלל עם ברכה כהודיה על הניסים והנפלאות שהתרחשו במלחמת ששת הימים ובאיחוד ירושלים.
  • תפילת 'נשמת כל חי': תפילה זו, המביעת הודיה ושבח לה', נאמרת בתפילת שחרית של יום ירושלים כדי להודות על ההצלה והניצחון במלחמה.
  • הוספת פרקי תהילים מיוחדים: נהוג להוסיף פרקי תהילים כמו פרק קכ"ב, בו נאמר: "שאלו שלום ירושלים ישליו אהביך", המביע את האהבה והשאיפה לשלום ירושלים.
  • תפילה לשלום ירושלים: בקהילות רבות נאמרת תפילה מיוחדת לשלום העיר ולשגשוגה, המוספת בסוף תפילת עמידה.

במשך הדורות, רוב היהודים התפללו בכותל המערבי – אך היו כאלו שעלו אל הר הבית כדי לעשות זאת, למרות האיסור  - ביררנו עם כמה רבנים מה דעתם בסוגיה.

מקור השם ירושלים וריבוי שמותיה

ירושלים נקראה בשמות רבים במהלך ההיסטוריה. התורה מזכירה אותה לראשונה בשם "שלם" כעיר מלכו של מלכיצדק. מאוחר יותר היא נקראת גם "ה' יראה" כמקום עקידת יצחק. המסורת היהודית מספרת שה' חיבר את שני השמות - שלם ויראה - כדי שלא לפגוע באף אחד מהצדיקים אברהם ומלכיצדק. כך נוצר השם ירושלים. העיר המקודשת נקראה בשמות נוספים כמו ציון, עיר דוד, שלום, יראה, יבוס ויפה נוף. ריבוי השמות מלמד על חשיבותה וייחודיותה של העיר הקדושה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר