"זו ההזדמנות האחרונה, אל תקריבו אותם": משפחות החטופים התבצרו בכניסה לקריה

במטה ביקשו להעביר מסר לראשי הצמרת הביטחונית, פוליטית ומדינית • הם טענו ל"הקרבת החטופים" בעקבות ההחלטה לא לשלוח נציגות לקהיר • רובי חן: "הממשלה לא חושבת שהם חשובים מספיק" • שלי שם טוב: "זה הזמן לשלוח את המשפחות למצרים" • מורן סטלה ינאי, ששוחררה מהשבי: "איך יתכן שיש הזדמנות לסיים את הסבל וישראל מסרבת לשלוח נציגים ולהוביל לעסקה?"

"עסקה או גזר דין מוות". המשפחות מפגינות מחוץ לקריה. צילום: שמואל בוכריס

שוב מחריפים את הטון: משפחות החטופים התבצרו הערב (חמישי) בשער בגין מול הקריה, וקראו לקבינט המלחמה לשלוח נציגים ישראלים למשא ומתן בקהיר: "זו ההזדמנות האחרונה! אל תקריבו אותם!"

משפחות החטופים אוזקות עצמן סמוך לקריה // קרדיט: מטה משפחות החטופים

משפחות החטופים מסרו הערב הצהרה לתקשורת, בה ביקשו להעביר מסר לראשי המוסד והשב"כ ולממונה על סוגיית החטופים. ההצהרה מגיעה לאור ההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לשלוח נציגות ישראלית לקהיר לשולחן המשא ומתן, וכן, לטענתם, לאור מידור חלק מחברי קבינט המלחמה והתעלמות מהמלצת הדרג המקצועי.

כאמור, לנוכח השתלשלות האירועים האחרונים, משפחות החטופים דרשו פגישה מיידית עם ראש הממשלה וקבינט המלחמה, נוסף על שליחת נציגות לשיחות במצרים.

"מבינים שדרישות החמאס מוגזמות"

רובי חן, אביו של איתי חן שנחטף מבסיס צה''ל בעוטף עזה, אמר: "אם יוזמת קהיר תיכשל, הסיכוי שלהם לחיות תקטן משמעותית, כי ממשלת ישראל לא חשבה שהם חשובים מספיק. אין שם בין החטופים בן של ראש ממשלה, בת של שר בכיר, אבא של שגריר. אנשים פשוטים, עם ישראל", אמר.

"הם מופקרים יום יום, עוברים התעללות קשה פיזית ונפשית. האירוע הזה של שיחות קהיר דרש מאיתנו המון. אני נסעתי לקאטר, ארה"ב, לכל מקום בעולם. השיחות האלה הן לא משחק. זה הדבר הכי חשוב שקבינט המלחמה יכול לעשות", אמר האב.

"אין משהו יותר דחוף לעם ישראל". הוריו של איתי חן, צילום: שמואל בוכריס

"לא עוד ועדה של הכנסת שבה יגידו 'נחזור עוד חודש, כשהתנאים יבשילו'. אין לנו זמן, לחטופים אין זמן. אנחנו מבינים שדרישות החמאס מוגזמות ואי אפשר להיענות לכל מה שהם רוצים ואי אפשר לעשות משא ומתן בטלפתיה".

בהמשך, קרא רובי חן לאזרחי ישראל: "תבואו לקריה, תחבקו אותנו, תתמכו בנו מול האנשים שיושבים בקבינט. אין משהו יותר דחוף לעם ישראל מאשר להביא חטופים הביתה".

"ברוכים הבאים לגיהנום, סליחה משפחת גולדין"

שלי שם טוב, אימו של עומר שם טוב שנחטף ממסיבת הנובה, דיברה בהצהרה: "אנחנו מודים לצה"ל, שב"כ, ימ"מ, חברי קבינט ורה"מ על המבצע שחילץ את לואיס ופרננדו. כשעומר נחטף חשבתי שזה עניין של שבוע או שבוע וחצי עד שיחזור הביתה. ב-9 באוקטובר התקיימה לראשונה פגישה של מספר משפחות, שם פגשתי את שמחה גולדין.

"במשפט אחד שאמר 'ברוכים הבאים' - אז הבנתי. ברוכים הבאים לגיהנום של משפחת גולדין, שאול והחטופים האחרים. כששמחה סיים לדבר ביקשתי ממנו סליחה שהם עברו את הסיוט לבד. סליחה שישבתי בבית בנוחות והזדהתי מרחוק אבל לא עשיתי כלום", אמרה בכאב.

"זה הזמן לשלוח את המשפחות למצרים". שלי שם טוב, אמא של עומר שנחטף מהנובה, צילום: שמואל בוכריס

בהמשך, פנתה למקבלי ההחלטות והבכירים בצמרת הפוליטית, המדינית והביטחונית: "אני יודעת דבר אחד - רק אתם יכולים. ראש הממשלה נתניהו - רק אתה יכול, יואב גלנט - רק אתה יכול. בני גנץ, גדי איזנקוט, רון דרמר - רק אתם יכולים לדאוג לחטופים לחזור הביתה. זה הזמן לשלוח את המשפחות למצרים, לדאוג להחזיר את כולם הביתה. אסור לפספס".

"רגע לפני איבוד התקווה"

מורן סטלה ינאי שוחררה משבי חמאס לאחר 54 ימים: "נחטפתי באכזריות מהנובה, אני אישה חזקה כל חיי הייתי חזקה. שבי החמאס הוכיח לי אחרת. נשברתי. שוחררתי רגע אחד לפני איבוד התקווה", סיפרה בקול רועד.

"הגעתי לכאן עם כל הכאב וההרס כדי להעביר מסר - אלה ההורים שלנו והחיים של כולנו היום זה אנחנו אבל מחר זה יכול להיות כל אחד מכם. אני עדיין זוכרת את ריח פחד והטרור. זה הרגיש כמו שנים של גהינום. עברתי גהינום והם עכשיו עוברים גהינום.

"זוכרת את ריח הפחד והטרור". מורן סטלה ינאי, צילום: שמואל בוכריס

"לצד מחסור באוכל ושינה שהם בלתי נסבלים, החטופים עוברים התעללות פיזית ונפשית. אני חושבת על הנשמה של הבנות בשבי, מה הן עוברות - האונס הפיזי והנפשי ממנו הן סובלות. הן עוברות התעללות, מתעללים בגופן, הורסים את נשמתן היפה. הן עוד לא התחילו את החיים", אמרה מורן.

"ההיגיון לא מאפשר להסכים עם ההתעללויות. איך יתכן שיש הזדמנות לסיים את הסבל וישראל מסרבת לשלוח נציגים ולהוביל לעסקה? אם זה לא יקרה עכשיו, מי יודע מתי תהיה אפשרות נוספת? ראש הממשלה. המדינה עומדת מאחורינו, אבל אני זקוקה לך. זקוקה להרגיש שגם אתה מאחורינו. זה הזמן שלך לפעול".

מה הצעד הבא?

המשפחות ידרשו פגישה מידית עם ראש הממשלה וקבינט המלחמה, היות ולטענתם, ההחלטות של הימים האחרונים הינן "הקרבת החטופים". בנוסף, החל מהערב יוחרף המאבק והמשפחות מבקשות מהציבור להצטרף - כבר אתמול הן הצהירו כי יתבצרו מול בסיס הקריה בתל אביב, בסמוך לכיכר החטופים. במסגרת ההצהרה לתקשורת נציגי המשפחות יכריזו על הצעדים הבאים שיצאו לדרך עוד הערב.

בהודעה שמופצת על ידי מטה משפחות החטופים תחת הכותרת "כוננות חטופים" נכתב כי: "נתניהו בחר בשימור הקואליציה על פני הצלת החטופים. הצטרפו לתמיכה בהתבצרות משפחות החטופים: הערב (חמישי) | 20:00 | שער בגין בקריה בת״א".

הכריז על שביתית רעב. דני אלגרט, צילום: מטה המשפחות
רבע פיתה וכף גבינה לבנה. על פי עדויות, זו ההקצבה שניתנת לחטופים בשבי, צילום: מטה המשפחות

מוקדם יותר היום, דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט בן ה-68 שנחטף ב-7 באוקטובר מביתו בניר עוז, הכריז על שביתת רעב בכיכר החטופים: "עד שממשלת ישראל תראה ניסיון כנה ותתחייב להחזיר את החטופים" .

בכל יום יאכל דני רבע פיתה וכף גבינה לבנה - האוכל שעל פי עדויות השבים מקבלים החטופים בשבי.

מפעילים לחץ בכל המישורים. מאות משתתפים בעצרת תמיכה במשפחות החטופים מחוץ לבית הדין הפלילי בהאג (ארכיון), צילום: רויטרס

כזכור, אמש הגישו המשפחות תלונה נגד ראשי חמאס בבית הדין הפלילי בהאג במטרה להפעיל לחץ על שחרור החטופים. היום פשט כוח צה"ל על בית חולים בעזה ונטען כי קיים סיכוי כי יש שם גופות של חטופים ישראלים - מה ששוב טלטל את המשפחות שמחכות לדעת מה עלה בגורל יקיריהן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר