להמשיך לתרום דם: ברקע המלחמה - שיא ישראלי שלא היה כמותו מקום המדינה

מאז תחילת המלחמה נתרמו כבר 80 אלף מנות דם • 52% מתרומות הדם ניתנו על ידי נשים (שבדרך כלל מהוות רק 20% מהתורמים) • עבור 30% מהתורמים הייתה זו הפעם הראשונה שבה תרמו דם

עמדה למתן תרומות דם ברמת גן. צילום: גדעון מרקוביץ'

מלחמת חרבות ברזל מביאה עימה שיא ישראלי נוסף חסר תקדים: מבצע התרמות הדם הגדול והמהיר ביותר בתולדות המדינה. יותר מ־80 אלף ישראלים תרמו מדמם כדי שיוכל לשמש, וכבר משמש, לטיפול ולהצלת חיים של מאות פצועים, אזרחים וחיילים, במלחמה.

מרכז תרומות הדם בירושלים: "עם ישראל עושה את זה בסבלנות אין קץ, 3-4 שעות בלי להתלונן" // שירית אביטן

המבצע החל כבר בשבת 7 באוקטובר כשהתבהרו ממדי הטבח המחריד ביישובי עוטף עזה וכשהובהלו לבתי החולים בדרום אלפי פצועים. בשבוע הראשון של המבצע נתרמו אלפי מנות דם מדי יום, שיא תרומות דם שלא היה כמותו בארץ מאז קום המדינה. ההירתמות האדירה וחסרת התקדים של הישראלים לתרום דם הביאה גם לנתונים ולהישגים חסרי תקדים בתולדות המדינה, כשלראשונה כמחצית (52%) מתרומות הדם ניתנו על ידי נשים, זאת בעוד בימי שגרה רק כחמישית מתורמי הדם, כ־20%, הן נשים.

מגן דוד אדום הוא האחראי הישיר והבלעדי על איסוף ושמירת הדם בישראל, ובנק הדם מוגדר כנכס לאומי אסטרטגי בהגנה הרפואית והצבאית על המדינה. על פי נתוני מד"א, במבצע תרומות הדם הנוכחי נרשם שיעור גבוה במיוחד של כ־30% תורמים חדשים שזו הפעם הראשונה עבורם שהם תורמים דם, כאשר בשגרה רק כ־20% הם תורמי דם חדשים והשאר תורמים קבועים שחוזרים ותורמים מדמם. שיעור גבוה דומה וחריג מאוד של תורמי דם חדשים נרשם בעולם רק לאחר מתקפת הטרור על מגדלי התאומים בניו יורק ב־11 בספטמבר 2001.

אלי בין, מנכ"ל מד"א, אמר ל"ישראל היום": "בזכות תרומות הדם ניצלו חייהם של אלפי פצועים. עד עכשיו סיפקנו מנות ומרכיבי דם לכל בתי החולים בארץ ולצה"ל כדי שלא יחסר דם לכל מי שזקוק לו. אנחנו כאן כדי להציל חיים".

גיוס מלא של המערך

מבצע התרמות הדם חסר התקדים התאפשר בזכות הגיוס המלא, שהיווה תקדים בפני עצמו, של כל עשרות חיילי גדוד שירותי הדם המטכ"לי שפועל במסגרת חיל הרפואה, מוזנק ומגויס רק בזמני חירום כדי לגבות ולתגבר את כוח האדם של מד"א בהתרמות הדם. חיילי וחיילות גדוד שירותי הדם המטכ"לי הכפילו את כוח האדם של מד"א בגיוס דם והתרימו כ־60% מתרומות הדם במבצע המיוחד מראשית המלחמה.

ניידת להתרמת דם של בנק הדם, צילום: יהושע יוסף

גדוד שירותי הדם המטכ"לי, שלא רבים מחוץ לחיל הרפואה יודעים על דבר קיומו, הוקם בצה"ל לפני כ־40 שנה כאחד מלקחי מלחמת יום הכיפורים שבמהלכה היו קשיים בגיוס תרומות דם בהיקף ובמהירות המספיקים. הגדוד גויס עד עכשיו בכל המלחמות מאז הקמתו וגם בזמן מגיפת הקורונה, אבל בשבת 7 באוקטובר היתה זו הפעם הראשונה שהוא גויס בבת־אחת במלואו על כל כוח האדם שיכול להתרים דם ולסייע באיסוף הדם ובשימורו בבנק הדם של מד"א. הגיוס כלל עשרות מתרימי דם חדשים שהוסמכו באופן מזורז תוך כדי המלחמה, עשרות עובדי מעבדה בבנק הדם ועשרות נהגים שמשנעים צוותים וגם את תרומות הדם לאורך מאות קילומטרים מדי יום.

ביום ראשון התקיים במחנה בן עמי בשפלה אירוע מיוחד ומרגש מאוד לציון 40 שנה להקמת גדוד שירותי הדם. התאריך 19 באוקטובר לא נבחר במקרה - באותו יום לפני 50 שנה בדיוק חזר לישראל מהשבי המצרי האכזרי מפקד הגדוד, אל"מ (מיל') ד"ר מיכאל (מיכי) זייפֶה, שהיה במלחמת יום הכיפורים חייל בגזרה הצפונית בתעלת סואץ.

את הטקס פתח אל"מ ד"ר משה פינקרט, מפקד אגד הרפואה המטכ"לי, שכולל בין השאר גם את גדוד שירותי הדם, ואמר: "קו ישיר מחבר בין מלחמת יום הכיפורים למלחמת חרבות ברזל שנכפו עלינו. הופתענו ב־6 באוקטובר 1973, והופתענו גם כעת ב־7 באוקטובר 2023. יכולנו וניצחנו אז, אנחנו יכולים וננצח גם הפעם. קו ישיר מחבר בין סג"מ מיכי זייפה שיצא מהשבי, בדיוק היום לפני 50 שנה, לבין אל"מ הד"ר מיכי זייפה - מפקד גדוד שירותי הדם המטכ"לי".

מפקד גדוד שירותי הדם המטכ"לי, אל"מ (מיל') ד"ר מיכאל (מיכי) זייפה, צילום: דובר צה"ל

לוחמי חיים

ניכר שמיכי, הסג"מ הצעיר ממלחמת יום הכיפורים, הנחוש, בעל כוח הרצון, העומד בתנאי לחץ שלא ייאמנו, הדואג למשפחתו ולסביבתו יותר מאשר לשלומו שלו, הוא אותו מיכי המפקד שדואג לאנשיו ופועל ללא לאות, מתוך תחושת שליחות ומתוך דאגה יומיומית, שעה־שעה, על מנת שגדוד שירותי הדם המטכ"לי יהיה במוכנות מקסימלית. הגדוד מאויש, מאומן ומצויד באופן מיטבי, בכל נקודת זמן.

גדוד שירותי הדם המטכ"לי הוא חלק בלתי נפרד מהעוצמה של אגד הרפואה המטכ"לי, חיל הרפואה וצה"ל. הגדוד אף תורם לחוסן הלאומי ולהצלת חיים באופן ישיר. מפקדי הגדוד וחייליו מהווים מכפיל כוח למרכז שירותי הדם הלאומי של מד"א, בניצוחה של פרופ' אֵילַת שנער, הן בהתרמות הדם באופן ישיר והן בעבודת המעבדה הנדרשת לטיפול במנות הדם שהותרמו.

"גם במלחמה הנוכחית גויס הגדוד לראשונה על כל צוותיו", ממשיך ד"ר פינקרט. "תוך כמה שעות היו חיילי הגדוד בדרכם לעשרות מוקדי התרמה שנפרסו בכל הארץ, כל זאת תחת איום רקטי ששרר ברחבי המדינה. בעזרת מד"א הכשרנו במהלך המלחמה חובשים רבים כמתרימי דם נוספים וגייסנו עשרות עובדי מעבדה וקלדנים. הגדוד התרים עד כה יחד עם מד"א עשרות אלפי מנות דם, שהגיעו ישירות לטיפול בחיילי צה"ל ובאזרחים - בשטח, בשדה, במסוקי הפינוי ובבתי החולים.

"כולנו חלק מחיל הרפואה, הבנוי ממרקם אנושי מאוד מיוחד, בתוכו מטפלים ומטפלות 'לוחמי חיים', הנמצאים גם בחזית ומחרפים את נפשם על מנת להציל את חבריהם בשדה הקרב. הם מממשים הלכה למעשה את שבועת חיל הרפואה שלפיה 'על ליבי יהיה חרוט לעד הדיבר העליון של ההקרבה - לא להשאיר פצוע בשדה'. לצערנו, חיל הרפואה איבד במערכה זו טובים מבניו ומבנותיו, ולא נשכח שהמלחמה טרם הסתיימה. למעשה, המלחמה עדיין נמשכת גם ברגעים אלו ממש והיא עתידה להימשך עוד זמן רב. כוחות חיל הרפואה ימשיכו לתת את המענה בכל מקום שבו הם יידרשו".

סמנכ"לית שירות הדם במד"א, פרופ' אילת שנער, צילום: דוברות מד"א

כתף אל כתף בהצלת חיים

בטקס נשאה דברים גם פרופ' אֵילַת שנער, סמנכ"ל שירותי הדם במד"א ומנהלת בנק הדם, שנחשבת אחת המובילות בעולם בתחום רגיש זה. שנער אמרה על גדוד שירותי הדם: "אנחנו יכולים להפקיד בידיכם את היקר מכל - איסוף תרומות דם מכל עם ישראל במטרה למלא מהר את המקררים במד"א ובבנקי הדם של בתי החולים, ולהיות מוכנים הכי מהר שאפשר לספק את מנות הדם ואת מרכיבי הדם שאנחנו נדרשים להם.

"המנות שהתרימו יחד כבר הצילו חיי פצועים מהתופת בשבת ובימים שאחריה. המנות שאתם מתרימים מאפשרות לנו להיות אחת המדינות המובילות בעולם בטיפול מתקדם בפצוע המדמם על ידי מתן דם מלא כבר במסוקים ובשטח. אתם ידינו הימניות, שעובדים איתנו כתף אל כתף בהצלת חיים".

מפקד אגד הרפואה המטכ"לי אל"מ (מיל') משה פינקרט, צילום: דובר צה"ל

מתי, איפה וכיצד לתרום דם?

בשירותי הדם של מגן דוד אדום קוראים לציבור להמשיך להגיע ולתרום דם על פי מה שמתפרסם באתר מד"א, וזאת על מנת לשמר את כמות מנות הדם הנדרשת בימי מלחמה אלו וכדי שניתן יהיה לנהל את מלאי הדם הלאומי בצורה מושכלת. כדי לתרום דם ולווסת את התרומות לפי הצורך שנדרש בשל המלחמה, יש לקבוע מראש תור למתן הדם. לצורך קביעת תור ולקבלת פרטים על המקומות שבהם ניתן לתרום דם בכל רחבי הארץ יש לגלוש לאתר האינטרנט של מד"א בכתובת:

www.mdais.org/dam ובטלפון 03-5300400

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר