אור גדול יאיר הכל: יוזמות אזרחיות מרגשות בזמן מלחמה

האימהות בחזית שעונות מהר לכל קריאה • הקרן שמחלקת אלפי מנות מזון לקשישים • ואלו שמסייעים לאנשים עם צרכים מיוחדים • עם אחד עם לב אחד

חפ"ק הקרן לידידות. צילום: הקרן לידידות

"פעילות שמביאה סיפוק ונחת גם לנו וגם להם": פעילויות קק"ל למען אנשים עם צרכים מיוחדים

מצב המלחמה שמדינת ישראל נמצאת בו משבש את השגרה עבור כולם - הורים, תלמידים ועוד. אחת מהקבוצות שהשגרה והיציבות חשובות לה ביותר היא של אנשים עם צרכים מיוחדים ששגרת יומם נפגעה. מדובר באוכלוסייה שמתגוררת בדיור מוגן, רגילה לצאת לעבוד במפעלים מוגנים, אך כעת נמצאת בבית. כמו כן, לחלקם מוגבלות קוגניטיבית, הם חוששים מהאזעקות ומהלחימה, ולא תמיד מסוגלים להבין את מורכבות המצב.

בימים אלה מחלקת התנדבות וצרכים מיוחדים לבוגרים של קרן קיימת לישראל (קק"ל) פתחה בסדרת פעילויות בדירות ובדיור מוגן לאנשים עם צרכים מיוחדים, שבשל המלחמה אין ביכולתם לצאת מבתיהם. המתנדבים מגיעים, מחלקים ערכות חווייתיות ומשחקי קופסה שקק"ל הפיקה, מקיימים פעולות שיח ומנסים לתת תקווה לעתיד בימים של חוסר ודאות.

דודו אשכנזי, מנהל מחלקת התנדבות וצרכים מיוחדים בוגרים בקק"ל, שבעצמו מדריך בבתים, אומר: "הבנו שיש צורך בפעילות וביקשנו ממי שזקוק שיפנה אלינו. קיבלנו כבר יותר מ־80 פניות בבקשה שנגיע - ואנחנו עושים זאת. כעת אנחנו גם מנסים לקלוט מתנדבים ולשבץ אותם כדי שנוכל להגיע לעוד בתים. סדר יומם של הדיירים השתבש לחלוטין והם לא יכולים לצאת למרכזי התעסוקה, אז אנחנו מנסים להעביר את זמנם.

"התגובות שלהם מהממות, הם נהנים, זו הקלה עבורם. מבחינתי, כולנו נקראים לדגל, בחזית או בעורף. אמנם אני לא יכול להוציא אותם ליערות, אבל זו פעילות שגורמת סיפוק ולנחת". הפעילויות התקיימו עד כה בדירות ובדיור מוגן לאנשים עם צרכים מיוחדים בירושלים ובכפר סבא, ויתרחבו בימים הקרובים למקומות רבים נוספים ברחבי הארץ.

יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה־לוסקי: "בעקבות המלחמה קק"ל פועלת ברחבי הארץ עבור הציבור הזקוק לכך. בזמני שגרה אנשים עם צרכים מיוחדים נמצאים במהלך היום בתעסוקה מותאמת, אך מאז פרוץ המלחמה לצערנו אין ביכולתם לצאת מהדיור המוגן. הצוותים שלנו שמגיעים לדירות מבקשים להעניק באמצעות הפעילויות רגעים של שגרה בתוך מצב החירום הזה שנכפה עלינו".

המייל לכל מי שרק רוצה להתנדב הוא mitnadvim@kkl.org.il

"מנסים להעביר את זמנם בהנאה", צילום: קק"ל

טעם של נתינה: מספקים אלפי מנות מזון לחיילים

הרחק מאור הזרקורים, עמותה שעוסקת בימי שגרה בגמילות חסדים לנזקקים התגייסה מתחילת המלחמה בדרום ומספקת אלפי מנות מזון לחיילים. מדובר בעמותה "ואהבת לרעך כמוך גשרי יה", הממוקמת בראשון לציון ופועלת כ־30 שנה באמצעות תרומות מאזרחים. עובדי העמותה הם מתנדבים. בימי שגרה המקום משמש סופרמרקט למשפחות נזקקות ללא תשלום, ופעם בשבוע המקום מבשל מזון חם לניצולי שואה, לעריריים ולתשושי נפש.

חלק ממתנדבי העמותה הם יוצאי יחידות קרביות, מה שהוביל להתגייסותם המלאה מתחילת המלחמה בדרום כדי לספק אוכל חם וביתי לחיילים בעוטף עזה. בשגרה מתנדבים בעמותה חיילים שמסייעים במלאכת הבישול לנזקקים.

אחד הפעילים, אשר, גולנצ'יק לשעבר בגדוד 13, סיפר: "זה הזמן שיש לנו להכיר תודה לחיילים עצמם. בימים הראשונים, בעקבות המספר הרב של המתגייסים, קיבלנו פניות רבות מהשטח לספק מזון לחיילים. פתחנו את המטבח, הקפצנו את כל המתנדבים, ואנחנו מבשלים סביב השעון מנות של בשרים למיניהם".

"זמן להכיר תודה לחיילים", צילום: פרטי

נוסף על ההתגייסות לבשל מנות ביתיות, אנשי העמותה יורדים לשטח. "בשלב מסוים הגדלנו ראש כדי לפנק את החיילים יותר. ארגנו צוותים עם מנגלים, שירדו לשטח ופתחו מזנונים ניידים. השבוע, למשל, היינו בצאלים ופתחנו מנגל ל־2,500 חיילים, בבסיס אחר באזור זיקים עשינו מנגל ל־800 חיילים, ובכל יום מבשלים אצלנו לקרוב ל־800 חיילים אפילו אוכל לשבת", הוסיף.

אנשי העמותה מספרים על מורל גבוה. "קיבלנו הרבה פידבקים מחיילים שזה מחזק אותם. המחשבה שדואגים וחושבים עליהם ברמות כאלה בעורף מחזקת אצלם גם את הנפש וגם את רוח הלחימה", מוסיף אשר ואומר: "זו לא הפעם הראשונה שהעמותה מתגייסת למאמץ לאומי. בתחילת הקורונה פתחה העמותה מטבח שמספק מאז אוכל לכ־120 קשישים עריריים ותשושי נפש מדי שבוע, כאשר כל מתנדב נדרש לשהות במחיצתם זמן־מה כדי להפיג את הבדידות שלהם. עם ישראל חי וינצח. אנחנו נמשיך לבשל לחיילים עד לניצחון".

ממלאים את החסר

ב־12 ימי לחימה תרמה הקרן לידידות יותר מ־30 מיליון שקלים עבור סיוע לתושבי הדרום והצפון וכוחות הביטחון וההצלה. עם פרוץ המלחמה, יצרו גורמי הקרן קשר עם ראשי רשויות העוטף, פיקוד העורף, בתי החולים, ארגוני המזון וארגוני הביטחון וההצלה, על מנת להבין את הצרכים ולתמוך בהתאם. זאת, בין היתר, באמצעות חלוקה של אלפי מנות מזון למשפחות ולקשישים בדרום ובצפון, חלוקת תווים למשפחות של חיילים שנפצעו ולמשפחות שפונו מהדרום, חלוקת שכפ"צים לכוחות הביטחון, הצבת עשרות מיגוניות בצפון ותמיכה בנט"ל.

כמו כן, לראשונה, הקרן מפעילה את חפ"ק הידידות בסמוך למרכז לזיהוי חללים, המספק מקום שהייה ורענון למשפחות ולכוחות הביטחון העושים בו לילות כימים. יעל אקשטיין, נשיאת הקרן לידידות: "עם פרוץ המלחמה, התגייסנו לסייע בכל דרך אפשרית לאזרחיות ולאזרחי ישראל. הקרן לידידות תמשיך להיות גוף סיוע מרכזי"

 
חפ"ק הקרן לידידות, צילום: הקרן לידידות

"אימהות בחזית" בשביל כולכן: מערך תמיכה ארצי לכל מי שנזקקת

"אימהות בחזית" החלה להפעיל בימים אלו מערך תמיכה ארצי לאימהות, לסבתות ולבנות זוג של לוחמים, הכולל מפגשי זום אינטימיים בהנחיית פסיכולוגים ומנחים מטעם מערך "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה".

"אימהות בחזית" היא תנועה של אימהות לחיילים ולחיילות לשעבר, בהווה ולעתיד, הנאבקת למען השגת שירות שווה לכולם. כל אזרחי המדינה צריכים להיות שווים בחובותיהם ובזכויותיהם, וכולם צריכים להתגייס ולשרת על מנת לקחת חלק בהגנה על המדינה ובתרומה לקיומה. התנועה קמה לפני כמה חודשים, ובימים אלה פועלת בכמה תחומים ומסייעת בזמן המלחמה לחיילים ולהוריהם.

אגמית גלב, לירון לידה ואיילת השחר, צילום: פרטי

המיזם כולל פגישות אינטימיות בזום ובקבוצות קטנות, שבהן האימהות יכולות לשתף בים הגועש של הרגשות בימים האלו. הנשים תומכות זו בזו, ומוכיחות כי יש בכוחן העצום של הסולידריות ושל האחווה כדי להתמודד עם הימים הקשים שעוברים על כולנו. במפגשים האימהות יכולות לשתף מדם ליבן, לתמוך זו בזו ולקחת לעצמן זמן לנשום בסביבה תומכת.

אגמית גלב, ממובילות "אימהות בחזית", מספרת: "לכל אם יש תפקיד חשוב בחיזוק הבית והמשפחה, היא העוגן ותומכת הלחימה של החייל או של החיילת שלה, ולכן המערך הזה הוא כל כך משמעותי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר