חצי מהציבור סבור כי הסיבה העיקרית לאלימות בכבישים היא מדיניות של ענישה מקילה בבתי המשפט לעבירות מסוג זה - כך עולה מסקר חדש של עמותת "אור ירוק".
מקרי האלימות בכבישים הפכו לתופעה שגרתית ויומיומית, שכבר גבתה חיים בשנה החולפת. ביום שישי האחרון המשטרה עצרה שני חשודים בתקיפת משפחה על רקע בריונות בכביש בטבריה. אחד מהשניים, שנתפסו בדירת מסתור בבת ים, תועד באופן ברור יוצא מרכבו בעיר עם מוט ברזל בידו לכיוון רכב המשפחה - ואז מכה בשמשת המכונית, שהתנפצה לקול בכי וצרחות.
סקר חדש של עמותת "אור ירוק", באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות", חושף כי 48% מהציבור חושבים שהסיבה העיקרית לאלימות בכביש היא ענישה מקילה ולא מרתיעה של בתי המשפט. 31% מהנשאלים טענו כי עומסי התנועה והפקקים הארוכים הם הסיבה המרכזית לאלימות בכבישים. 17% מאמינים כי המחסור בניידות ובשוטרים היא הסיבה המרכזית לאלימות בכביש, ו־4% תולים זאת בתשתיות הכבישים הלקויות.
חותכים, נצמדים וצופרים
מהסקר עלה עוד כי 97% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שחותך רכבים אחרים או נצמד אליהם, לעומת 92% מהציבור שדיווחו על כך בסקר דומה בשנה שעברה; ו־97% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שצפר בכוונה ובאגרסיביות, לעומת 92% מהציבור שדיווחו על כך בסקר דומה בשנה שעברה.
89% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסנוור כלי רכב אחרים, לעומת 81% מהציבור שדיווחו על כך בסקר דומה בשנה שעברה; ו־82% דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, ו־49% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בקטטה בכביש.
מחקרים בעולם הראו קשר ישיר בין התנהגות אלימה בכביש להגדלת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. נהגים אלו יהיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור כפול(!) מנהגים שלא חשים כעס בזמן הנהיגה.
מחקר אמריקני מעריך כי כעס ואגרסיביות משחקים תפקידים ראשיים ביותר מחצי מתאונות הדרכים הקטלניות באמריקה.
אלימות מביאה לתאונות
מחקר של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים, SWOV, בדק ומצא כי קיים קשר בין כעס לבין התנהגות אגרסיבית ותוקפנית בכביש. הכוונה היא להתנהגות שעשויה לגרום נזק פיזי או נפשי למשתמש, והתנהגות הכוללת אלימות וחריגה מכללי המוסר.
יש כמה סיבות להתנהגות אגרסיבית בכביש. נהגים רבים נמצאים בכביש בזמן שמלווה אותם תחושת כעס ועצבנות עוד מקודם.
סיבה נוספת היא תנאי הדרך. מצבים שכיחים - כמו פקקי תנועה, עיכובים באור אדום ועבירות המבוצעות על ידי אחרים הגורמות לעיכוב - גורמים לנהג להרגיש כעס, ומעלים משמעותית את סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים.
"להוריד את הכפפות"
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "השנה האחרונה התאפיינה בעלייה חדה במקרי האלימות בכבישים, במקרים שחלקם אף הסתיימו במוות. לציבור נמאס לספוג, והוא דורש מהמדינה לקבל אחריות ולפעול על מנת למגר את התופעה באמצעות ענישה קשה ומתריעה. כמעט כל אדם נחשף לאלימות פיזית או מילולית בכביש, ולכן צריך להוריד את הכפפות במלחמה בנהגים האלימים, על ידי תוספת של ניידות ושוטרים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו