"בתרגילים כאלו דוחפים את המטוסים עד קצה גבולות היכולת"

אהרון לפידות מסביר באולפן "ישראל היום" איך ומדוע קרו התרסקויות המטוסים בשוויץ היום, ובאנגליה בסוף השבוע • "מטיסים אותם במקסימום שהפיזיקה מרשה"

רגע ההתנגשות בין המטוסים // צילום מסך: טוויטר // רגע ההתנגשות בין המטוסים

שני מטוסים התנגשו היום במהלך מפגן אווירי שנערך בשוויץ. אחד המטוסים התרסק והטייס נהרג. האירוע מגיע אחרי אירוע טראגי קשה שאירע בשבת, בו נהרגו שבעה בני אדם כשמטוס צבאי התרסק לתוך כביש סואן באנגליה במהלך מפגן אווירי. בראיון אולפן, מסביר אהרון לפידות, סגן עורך העיתון ופרשננו לענייני תעופה, איך דבר כזה קורה. 

"המטוס במפגן באנגליה הוא מטוס מדגם 'האנטר', מטוס קרב משנות ה-50 שלא משמש היום בתפקיד מבצעי והוא ביצע תרגיל פשוט שנקרא לולאה, או לופ, וסיים אותו על הקרקע בהתרסקות לתוך טור מכוניות. בשוויץ הייתה פורמציה של שלושה מטוסים מאוד קטנים שמשמשים להדרכה וטיסות כיף, ומהשלושה האלה אחד נכנס במטוס שלידו, הטייס של המטוס הזה נהרג והשני הספיק לצנוח. כאן הם לא ביצעו תרגיל, רק טסו במבנה. למה הדברים האלו קורים? כאשר מדברים על תרגילים אירובטיים או תצוגות אוויריות, בדרך כלל דוחפים את המטוסים עד גבולות המעטפת, מטיסים אותם במקסימום שהפיזיקה והאווירונאוטיקה מרשה, ולפעמים אפילו דוחפים מעבר לזה. אלו תרגילים שמתאמנים עליהם שנים רבות והטייסים האלו מאוד מנוסים".

אחת השאלות שנשאלות היא האם יפסיקו לבצע את התרגילים האלו בעקבות גל התאונות. "קשה לי להאמין שיפסיקו לבצע תרגילים אוויריים", מסביר לפידות, "אולי, וזה תמיד טוב, אפשר להרים את רף הבטיחות, לדאוג שהטייסים יהיו יותר כשירים ויותר בשלים. קשה לי לראות את התרגילים נעלמים מהמפה, זה קצת מוקדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר