ליקויי בנייה: בטיחות ואיכות

תחום הבנייה בישראל פרוץ • נדרשת מהפכה • הפתרון: חינוך - והגברת האכיפה

מה שאירע אתמול עדיין טרי מכדי להיחפז למסקנות, לפיכך זה לא אחראי להתייחס לעניין הזה ספציפית, אך מדובר בהזדמנות להעלות את נושא ענף הבנייה. זה עשרות בשנים שהענף "מככב" בנושאים של ליקויי בנייה. בדרך כלל אנחנו רגילים לראות זאת בתביעות דיירים לגבי ליקויי איכות. פה ושם אבנים נופלות ופה ושם חלילה מרפסות נופלות. יש לציין שזה לא אשם אחד, אלא שרשרת של אשמים, הצטרפות אירועים שהצירוף הרע שלהם הוא זה שגורם בסוף לכך שמתממשת תאונה בסדרי גודל כאלה. 

הדרך העיקרית להימנע ממצבים כאלה היא להשקיע הרבה יותר במניעה ובבקרה תוך כדי התהליך. זה נכון לשני תחומים רכים שמכונים "איכות ובטיחות". בתחום האיכות יש מחקרים שמוכיחים שבתמורה לשקל אחד שמוציאים בצורה וולונטרית על הקפדה על איכות חוסכים שישה שקלים של עלויות האי־איכות. הרי הן בסוף מגיעות בתביעות דיירים, בכשלים, בתביעות פיצויים וכיו"ב. אלה דברים רעים שאיש לא נהנה מהם. בסוף כולם מרגישים שיצאו נפגעים מהם. 

בדרך כלל חוסכים מראש על בקרת איכות טובה, בקרה יסודית של התוכנית. מדובר בהשקעה בתוספת כוח אדם מקצועי שילווה את תהליך הבנייה ויעזור לבצע את הדברים נכון בפעם הראשונה. למה חוסכים? משום שבדרך כלל מדובר בקבלני משנה שרוב הפעילות נעשית על ידיהם.  

בארץ יהיה היזם שיוזם את הפרויקט ומוכר את הדירות. הוא לוקח בהרבה מקרים קבלן ראשי שמפצל את העבודה להרבה קבלני משנה ומנסה לנצח על תזמורת של 40-30 קבלני משנה. מרצפים, דרך רתכים, קבלני שלד, קבלני אלומיניום וכך הלאה. כל אחד בא לעשות מה שהוא מוכרח לעשות כדי לקבל את הכסף ולהסתלק. ואז קבלן המשנה מתזז בין האתרים, וכך יוצא שאין "אבא" שאחראי לנושא האיכות. 

באתר עבודה טיפוסי יהיה מנהל עבודה שחלק גדול ממעייניו הוא לנושא הבטיחות. הוא יקפיד על הפיגומים, הכובעים, הרתמות וכיו"ב. הוא לא רוצה להיתפס על הדברים הבולטים. על פי רוב, גם זה בתת־תקנון ואין מספיק אנשים שנוגעים לבטיחות באתר. בסוף יש איזה מישהו בודד שהאחריות חלה עליו, אבל הוא לא מסוגל לעמוד במשימה בצורה טובה. 

יש שני כיוונים עיקריים לטיפול: הרבה חינוך והנחיות וטיפול יזום בנושא, והגברת האכיפה בצורה משמעותית. עדיפות שתי הדרכים יחדיו: המקל והגזר.  

ענף הבנייה צריך לעבור שינוי מהפכני של השקעה אמיתית וכנה בשני התחומים הכל כך חשובים האלה של הבטיחות והאיכות. באירוע שקרה נהרגו אנשים, ולכך נלווה נזק כלכלי אדיר בעלויות הישירות והעקיפות. אם אפשר להשקיע שקל אחד בדברים טובים במקום שישה שקלים בדברים רעים, זה ייתן לאנשים תחושה של ביטחון והקפדה וייצור בטיחותי.

הכותב הוא מומחה בתחום הבקרה על הבנייה מהטכניון

•   •   •

אסונות באתרי בנייה

32 הרוגים השנה: ועדת העבודה - לדיון מיוחד

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) תתכנס לדיון פגרה מיוחד בקריסת אתר הבנייה. 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, וחברי כנסת נוספים מהרשימה המשותפת קראו אתמול להקמת ועדת חקירה. חברי הכנסת הערבים גינו בחריפות תגובות גזעניות ברשתות החברתיות, שבהן הביעו גולשים שמחה לאיד על כך שהנפגעים באירוע פלשתינים. ח"כ עודה ביקר את הפצועים בביה"ח ואמר: "התאונות הבלתי פוסקות באתרי הבנייה הן לא גזירת גורל אלא תוצאה ישירה של הפקרות מוחלטת של ביטחון וחיי הפועלים על ידי הממשלה ורשויות החוק".

ח"כ נאוה בוקר (הליכוד) העומדת בראש ועדת המשנה לכבאות והצלה, אמרה כי "אני דורשת לקיים דיון דחוף בוועדת הפנים כדי לחקור את הסיבות שגרמו לאסון הנורא".

יו"ר שדולת הבטיחות בכנסת, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), אמר: "כרגע המטרה המרכזית היא אך ורק הצלת חיים, אבל בהמשך נהיה חייבים לרדת לשורש העניין". ח"כ אילן גילאון (מרצ) אמר כי "החברה שעסקה בעבודות ידועה לשמצה ברשלנותה כלפי בטיחות עובדיה". ח"כ דב חנין, המלווה בשנה האחרונה מקרוב את נושא ההפקרות בענף הבנייה, אמר בתגובה: "בישראל בעצם אין פיקוח אמיתי על בטיחות באתרי הבנייה. יש לנו בעיה קשה של אטימות בשלטון".

מתחילת 2016 נהרגו 32 פועלי בניין, מהם 28 פועלי בניין זרים ומהמגזר הלא יהודי ורובם כתוצאה מנפילה מגובה. ישראל מדורגת שלישית אחרי קפריסין ופורטוגל במספר פועלי בניין הרוגים - יותר מאשר בארה"ב ובמדינות אירופה. 

זאב קליין, גדעון אלון דניאל סיריוטי, וחזי שטרנליכט טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר