שנה עמוסה: 17,387,971 נוסעים עברו בשנת 2016 בטיסות בינלאומיות בנתב"ג, גידול של 11 אחוזים, או 1.6 מיליון נוסעים נוספים, לעומת 2015. בשדה התעופה בעובדה נרשמה עלייה של 97.8% במספר הנוסעים. 128,595 בשנת 2016 לעומת 65,006 בשנת 2015. כך עולה מסיכום ראשוני של השנה של רשות שדות התעופה.
משנת 2011, תחילת מדיניות השמיים הפתוחים, גדלה התנועה בנתב"ג בכ-50 אחוזים. חמש המדינות המובילות את פלח תנועת הנוסעים הגדול בנתב"ג הן : טורקיה עם 1.6 מיליון נוסעים (מרביתם טיסות מעבר), ארה"ב עם 1.45 מיליון נוסעים, גרמניה עם 1.2 מיליון נוסעים, איטליה עם 1.5 מיליון נוסעים, ורוסייה וצרפת עם 1 מיליון נוסעים כל אחת.
חמש חברות התעופה המובילות בנתב"ג והמהוות כחמישים אחוז מהתנועה בנתב"ג הן: אל על עם 5.5 מיליון נוסעים, טורקיש עם 932,000 נוסעים בשנה, איזי ג'ט עם 719,000 נוסעים, איירופלוט עם 704,000, ארקיע עם 650,000 , וישראייר עם 548,000 נוסעים בשנה.
לדברי שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ: "בשנה החמישית של הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי, השמים אמורים להיפתח באופן מלא. בניגוד לכל התחזיות האזרח הישראלי יוצא נשכר וכך גם חברות התעופה הישראליות שלא רק שלא נפגעו מהמהלך אלא אף הגדילו את מספר הטיסות שלהם ליעדים רבים באירופה".
לדברי השר כץ, ההסכם הפך את ישראל לחלק אינטגרלי ממדינות האיחוד האירופי בתחום התעופה והטיסות הפכו למוצר שווה לכל נפש. בנוסף לכך הוא פתח בפני ישראל שדות תעופה רבים ברחבי אירופה ללא כל הגבלה. נמל התעופה בן גוריון מפעיל כבר היום מעל 100 חברות תעופה ל-135 יעדים בינלאומיים וזו תמונת מצב ייחודית בעולם לשדה בסדר גודל שכזה, אך הגידול הפנומנאלי בתנועת הנוסעים בנתב"ג מחייב שינויים תשתיתיים והשקעות נוספות.
כבר בקיץ 2017 יפתח גם טרמינל 1 לפעילות מלאה ובנתב"ג יפעלו 2 טרמינלים. פתיחת טרמינל 1 מחויבת לנוכח העלייה בתנועת הנוסעים. כבר היום עוברות בטרמינל 1 ביממה 160 טיסות בינלאומיות שהן 13% מסך התנועה בנתב"ג. נתון זה יעלה במהלך כניסתו לפעילות מלאה של הטרמינל בקיץ 2017.
מנהל נתב"ג שמואל זכאי ציין כי "פלח שוק שהתרחב מאוד השנה הינו של טיסות ההמשך - "קונקשיין" בנתב"ג. זה שינויי עמוק במאפייני הפעילות של נתב"ג שהפך להיות שדה אטרקטיבי לחברות התעופה המתאימות את הרשתות שלהן ללוח הטיסות מנתב"ג. חברות כמו טורקיש, פגאסוס ואירופלוט מובילות היום שוק טיסות ההמשך מנתב"ג לאירופה וברור מכאן, כי המדינות אשר הובילו את הגידול של 1.6 מיליון נוסעים השנה היו אוקראינה, טורקיה, הולנד, וקפריסין, מרביתן כאמור בטיסות המשך לאירופה. בראייה לשנים קדימה ברור כי פוטנציאל הגידול של נתב"ג הינו ביכולת שלו להיות אטרקטיבי לטיסות מעבר גם לחברות תעופה מהמזרח במודל עסקי שיאפשר למדינה צמיחה תעופתית ותעסוקתית. אנו מחויבים לתמוך בכך שחברות תעופה תוכלנה לטוס מכאן, הביקושים כבר קיימים ואנו מחויבים לאפשר אותם כאשר הפיתוח של נתב"ג הינו קריטי למדינה".
מסקרים פנימיים של רשות שדות התעופה עולה כי 36 אחוז מהנוסעים עושים צ'ק אין בבית, ו-9 אחוזים מהנוסעים משתמשים בקיוסקים הפזורים בנמל, יותר ויותר נוסעים המגיעים עם כבודת יד בלבד לנתב"ג מגיעים ישר לתור המהיר ב"שחקים" עוברים בדיקת ביטחון וגבולות במסלול מהיר ועוברים ישר ל"דיוטי פרי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו