הרשעת שווא נמנעה ברגע האחרון: נציב תלונות הציבור תוקף את הפרקליטות - "מחדל חמור"

מנחם פינקלשטיין מתח ביקורת חריפה על הפרקליטות והמשטרה לאחר שכתב אישום בוטל בעקבות גילוי מאוחר של ראיות • הסרטונים, שלא הועברו להגנה עד לאחר הגשת כתב האישום, הראו כי גרסת השוטר אינה תואמת את המציאות • הנציב הדגיש את הסכנה של הרשעת שווא וקרא לקביעת נהלים חדשים לטיפול בחומרי החקירה

סיפק לנערות סמים ואנס אותן,(אילוסטרציה). צילום: Kindel Media / Pexels

ביקורת חריפה של מנחם פינקלשטיין, נציב תלונות הציבור, על מייצגי המדינה בערכאות ועל הפרקליטות לאחר שהמשטרה מסרה ראיות רק לאחר הגשת כתב אישום. מהראיות עלה שגרסת השוטר המזהה את הנאשם לא תואמת את המציאות שתועדה, וכתב האישום בוטל.

סרטון מצלמת גוף מרגע מעצרו של הנאשם בעיר העתיקה ע"י שוטרי יס"מ ירושלים (ארכיון) // דוברות המשטרה

הנאשם עמד לדין באשמת תקיפת קצין משטרה במהלך הפגנה בינואר 2021, בה השתתף במסגרת מחאה על מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל. לאורך ההליך המשפטי, ההגנה ביקשה מהפרקליטות להעביר סרטוני מצלמות גוף מהאירוע, אך נאמר להם שאין תיעוד כזה, על אף שבחומרי החקירה נכתב שחלק מהשוטרים נשאו מצלמות גוף.

רק לאחר הגשת בקשה לגילוי חומרי חקירה לבית המשפט, על ידי עו"ד אריאל עטרי, הועברו הסרטונים המבוקשים. מהם התברר כי גרסת השוטר המזהה את הנאשם לא תואמת את המציאות שתועדה. בעקבות הצפייה בסרטונים, הפרקליטות חזרה בה מכתב האישום והודיעה על ביטולו, הן נגד הנאשם והן נגד נאשם נוסף שהיה מעורב בהפגנה.

נציב תלונות הציבור מנחם פינקלשטיין, צילום: יהושע יוסף

הנציב מנחם פינקלשטיין כתב בהחלטתו: "יש להדגיש את הנזק הרב העלול להיגרם מהגשת כתב אישום באופן כזה, קל וחומר מהרשעת שווא, שבסבירות גבוהה הייתה עלולה כאמור להיקבע על בסיס אותו חומר חלקי". הוא הוסיף: "לא ניתן להסכים עם מצב שבו מוגש כתב אישום נגד נאשם, על בסיס חומר חקירה חלקי בלבד, בייחוד כאשר מחומר החקירה עולה אינדיקציה ברורה לקיומו של חומר חקירה נוסף, אשר יש בכוחו לשפוך אור על נסיבות האירוע מושא כתב האישום".

הפרקליטות הגיבה לתלונה וטענה כי נעשו ניסיונות לקבל את הסרטונים כבר בתחילת החקירה, אך בשל קשיים טכניים הסרטונים לא הועברו בזמן. עם קבלתם, הם הועברו מיד להגנה. בעקבות המקרה, נערכה הפקת לקחים בפרקליטות, כולל קביעת כללים חדשים לטיפול בתיקים בהם ישנם תיעודים מצולמים.

הפרקליטות (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הנציבות המליצה על קביעת קווים מנחים לפרקליטות, שיחייבו בדיקה קפדנית של כל חומרי החקירה, לרבות סרטוני מצלמות גוף, בטרם יוחלט על הגשת כתב אישום. בנוסף, המקרה הועבר לבחינה של אגף החקירות במשטרה, במטרה להפיק לקחים ולמנוע מקרים דומים בעתיד.

עו"ד אריאל עטרי, סנגורו של הנאשם, מסר בתגובה: "אדם חף מפשע עלול היה להישלח למאסר, רק בשל התרשלות של גורמי אכיפת החוק. יש להצטער על כך שרק ההתעקשות שלנו לקבל את חומר החקירה המלא הובילה לביטול האישום החמור נגד מרשי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר