חוב של עשרות מיליונים: עתירה לבג"ץ נגד מימון רשת החינוך העצמאי במגזר החרדי

העתירה שהוגשה נגד משרד האוצר מבקשת להורות למדינה לעצור את התהליך שמכונה "ויתור פסול" על חוב מס שנצבר בין 2014 ל-2018 • הטענה: המדינה מתכוונת לוותר על חוב של עמותת החינוך העצמאי • העותר: "חמור ולא חוקי"

המדינה תממן את החוב?. צילום: גדעון מרקוביץ'

רשת החינוך העצמאי, המפעילה יותר מ־240 בתי ספר במגזר החרדי, צברה חוב של עשרות מיליוני שקלים למס הכנסה. בג"ץ ידון בקרוב בעתירה שהגיש עו"ד ישראל קרויזר נגד משרד האוצר, בעקבות דיווחים על כוונת המדינה לוותר על החוב.

גפני נגד שר החינוך בגין הסדרת מערכת החינוך החרדי // ערוץ הכנסת (29.05.24)

העתירה טוענת למימון כפול ולפגיעה בעקרונות השוויון והניהול התקין, ודורשת לעצור את התהליך המכונה "ויתור פסול" על החוב, שנצבר בין השנים 2014 ל־2018 בגלל אי־תשלום מס שכר. נוסף על כך, העותרים דורשים הפעלה של מנגנוני פיקוח על תקציב העמותה.

בעתירה נטען כי מדובר בחוב משמעותי המוערך בעשרות מיליוני שקלים, שדווח בדוחות הכספיים של העמותה לשנת 2022. הבעיה המרכזית היא שהמדינה מתכוונת לממן את החוב הזה ללא בסיס חוקי, וכל תקצוב נוסף לעמותה מעבר למה שנקבע בחוק נחשב "תקצוב כפול".

כיתה בחינוך החרדי (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: אורן בן חקון

פגיעה בשוויון

העותרים מציינים כי במכתב שנשלח מאגף התקציבים ליו"ר ועדת הכספים משה גפני נכתב כי "האגף מעולם לא התחייב לתקצב את החוב האמור". למרות זאת, יש דיווחים בתקשורת על כך שהמדינה שוקלת לשאת בחוב של העמותה.

העתירה מדגישה ליקויים חמורים שהתגלו בהתנהלות הכספית של העמותה לאורך השנים, מה שהוביל אותה לגירעון עמוק. משרד האוצר פנה לחקירה חיצונית לבדיקת התנהלות העמותה. ממצאי דוח הביניים העלו חשדות לאי־סדרים נוספים.

בעתירה נכתב: "מדובר במקרה חמור של תקצוב בלתי חוקי הפוגע בעקרונות השוויון", ונטען כי המדינה נושאת בנטל ההוכחה במקום העמותה, שאמורה להוכיח כי לא קיבלה את הכספים בעבר, אך לא הצליחה בכך.

משה גפני (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"סכומי עתק מכספי ציבור"

העותרים דורשים להפסיק כל מימון נוסף לעמותה עד שיוכח כי היא עומדת בקריטריונים של ניהול תקין. כמו כן, הם קוראים להפסיק את כל התקצוב העודף שניתן לה מעבר למוסכם בחוק.

דיון בעתירה נקבע ל־31 באוקטובר 2024, אך העותרים דורשים התייחסות דחופה ממשרד האוצר עד 15 בספטמבר, כדי למנוע את המשך המימון של החוב. התהליך עשוי להשפיע באופן ישיר על תקצוב גופים נוספים, ולכן הדיון המשפטי בנושא חשוב ומכריע.

את העתירה הגיש יזם האנרגיה ישראל קרויזר באמצעות עורכי דינו המטפלים בתיק: עו״ד רן שפרינצק, אלמוג גיל-אור וליאל שני ממשרד ארדינסט, בן נתן טולדאנו ושות׳.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר