לוין לאחר פסיקת בג"ץ: אחרים את נשיא העליון שייבחר

בלי פגישות ובלי שיתוף פעולה בוועדה לבחירת שופטים - כך מתכוון שר המשפטים להתנהל אל מול ראש הראשות השופטת שיבחר לאחר שביהמ"ש הורה ללוין לקיים הצבעה על מינויו של נשיא לעליון • "לא אוכל לעבוד עם נשיא שמונה באופן בלתי חוקי בידי חבריו, ושאינו לגיטימי בעיני ציבור עצום", אמר שר המשפטים לאחר הפסיקה

יריב לוין והשופט עמית, האחרון מהווה "סדין אדום" עבור שר המשפטים וצפוי להיות נשיא העליון הבא. צילום: אורן בן חקון

שר המשפטים יריב לוין מתכוון להחרים את נשיא ביהמ"ש העליון שייבחר בעקבות החלטת בג"ץ לחייב אותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולערוך הצבעה על זהות הנשיא.

כבר לפני חודש פורסם ב"ישראל היום" על הצעדים שמתכוון לוין לנקוט אם ביהמ"ש יכריע נגדו בשאלת ההצבעה על זהות נשיא העליון. המשמעות של אותו "החרם", היא שלוין מתכוון שלא לשתף פעולה עם הנשיא שייבחר בשום צורה: לא להיפגש עימו, לא לשתף איתו בפעולה בהצבעות בוועדה לבחירת שופטים ולא בשום נושא אחר שקשור בממשקי העבודה המשותפים של שר המשפטים ונשיא ביהמ"ש העליון. מבחינתו של לוין, כל שיתוף פעולה שלו עם נשיא העליון יעשה אך ורק בצו של ביהמ"ש.

השר לוין על מינוי השופטים: "יש מי שמבקשים להחליף את דרך ההבנות בדרך של ביטול מעמדם בוועדה של נבחרי הציבור" (ארכיון)

עם פרסום החלטת ביהמ"ש הגיב לוין: "הצו שניתן לפני זמן קצר, שאין לו אח ורע באף דמוקרטיה מערבית, לא הפתיע איש. הצו, שמנוגד לחוק מפורש, וניתן תוך ניגוד עניינים חמור, מהווה השתלטות כוחנית על הוועדה לבחירת שופטים ונטילת סמכויות השר בניגוד לחוק.

"נשיא בית המשפט העליון שמתמנה באופן כוחני ופסול, מדרדר לשפל עמוק עוד יותר את האמון הפוחת בבית המשפט. לא אוכל לעבוד עם נשיא שמונה באופן בלתי חוקי בידי חבריו, ושאינו לגיטימי בעיני ציבור עצום. הצו חסר האחריות רומס את הדמוקרטיה ואת דרך ההסכמות שנסללה בחודשים האחרונים, ומחזיר את ישראל אחורה".

כאמור, עניין מיניו של נשיא העליון הגיע לפתחו של ביהמ"ש לאחר שלוין סירב לקיים הצבעה בוועדה לבחירת שופטים. הצבעה שכזאת, לאור שיטת הסניוריטי הנהוגה ויחסי הכוחות בוועדה, הייתה מובילה לבחירתו של השופט יצחק עמית, שמהווה עבור לוין "סדין אדום". במשך שבועות ארוכים קיימו שר המשפטים לוין ומ"מ נשיא ביהמ"ש העליון השופט עוזי פוגלמן שיחות בקשר לאפשרות של פשרה, אך אלה קרסו ושופטי ביהמ"ש העליון נדרשו להכריע בסוגיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר