11 חודשים לאחר הטבח: עדיין לא נקבע מה יעלה בגורלם של מחבלי הנוח׳בה

בעוד ארצות הברית מגישה כתבי אישום נגד ראשי החמאס, הגורמים המשפטיים בארץ מתמהמהים • בכיר במשטרה אמר ל"ישראל היום" כי "יושבים פה מחבלים שיש נגדם ראיות מוצקות על מעשי רצח נוראיים, הם תופסים מקום, אוכלים 9 פרוסות לחם ביום ועדיין לא הועמדו לדין"

מחבלי הנוח'בה במתקן השב"ס. צילום: דוברות שב"ס

המשטרה נגד היועצת המשפטית לממשלה והפרקליטות: בעוד ארצות הברית מגישה כתבי אישום נגד ראשי החמאס, הגורמים המשפטיים בארץ מתמהמהים ועדיין לא נקבע מה יעלה בגורלם של מחבלי הנוח׳בה שהשתתפו בטבח ההמוני ב-7 באוקטובר.

בכיר במשטרה אמר ל"ישראל היום" כי ״על אף שהחקירה נגדם הסתיימה והראיות נגדם מוצקות לא נקבע עדין תאריך יעד להגשת כתבי אישום. יושבים פה מחבלים שיש נגדם ראיות מוצקות על מעשי רצח נוראיים, הם תופסים מקום, אוכלים 9 פרוסות לחם ביום ועדיין לא הועמדו לדין. מישהו צריך לתת על כך הסברים לציבור״.

מעבר ארז ב-7 באוקטובר: חובשי ״הסהר האדום הפלסטיני״ סוחבים מחבל נוח׳בה שנפצע (ארכיון) // תקשורת שר הביטחון

ל"ישראל היום" נודע כי לפני כשמונה חודשים גורמי חקירה אמריקנים הגיעו לישראל לאסוף חומרי חקירה כדי לבסס אישום נגד מחבלים וראשי ארגונים שרצחו אזרחים אמריקנים. באחת הפגישות שהתקיימה עם גורמי המשטרה התייחסו הגורמים האמריקנים לשאלה בדבר מהות איסוף החומר והשיבו כי ״מרגע תום איסוף החומרים תוך חצי שנה אנחנו נגיש כתבי אישום נגד ראשי הארגונים״.

מחבלי הנוח'בה בשדרות ב-7 באוקטובר 2023 (ארכיון), צילום: שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ואכן, האמריקנים עמדו ביעד שהציבו, ואולם בישראל, 11 חודשים לאחר הטבח והגורמים המשפטיים גוררים רגליים. גורמי חקירה בשב״כ ובמשטרה סבורים שאת מחבלי הנוח׳בה יש להעמיד לדין בסעיפים הכי חמורים בדין הפלילי. ל"ישראל היום" נודע כי לא רק שלא הוצב עד כה ועד להגשת כתבי אישום, היועצת המשפטית לממשלה והפרקליטות לא הציבו אף מתווה להגשת כתבי האישום, ואיש לא קבע עדין כיצד יתנהל ההליך המשפטי נגד המחבלים.

גורמים במערכת אכיפת החוק מעלים תהיות שהפרקליטות טרם נתנה לגביהם תשובה: אם כתבי אישום יוגשו נגד כל מחבל בנפרד, אם נגד כל חוליה בהתאם למקום שבו הייתה, אם יוגש נגד כתב אישום אחד נגד כלל המחבלים יחד, אם תהיה הפרדה בין מחבלים שירו ורצחו בדם קר, לבין מי ששמר על הדלת או על הסביבה במקום שבו בוצע הטבח.

מחבלי הנוח'בה במתקן השב"ס, צילום: דוברות שב"ס

שאלה נוספת שלא ניתנה לגביה תשובה קשורה בדיני הראיות והאם ייחלו דיני ראיות חדשים כלפי מחבלי הנוח׳בה, שכן חלק גדול מהנפגעים הם קורבנות שנרצחו אשר אינם יכולים להעיד וגם לא נותרו עדים ישירים למעשי הרצח שלהם. כן נודע, כי עדין לא הוחלט לאיזה בית משפט יוגשו כתבי האישום אם יוגשו ובאיזה הרכב שופטים יידונו המשפטים. השאלה המרכזית ועליה ישנה ביקורת מצד כלל גורמי החקירה היא - מה תאריך היעד להגשת כתבי האישום. ״חקירה תמיד אפשר למשוך בטענה של המשך פעולות חקירה. בסוף מישהו מהגורמים המשפטים צריך להציב תאריך יעד להגשת כתבי אישום. ארועי ה-7 באוקטובר מחייבים התייחסות משפטית אחרת ושונה והעמדתם לדין של המחבלים. זו גם חובה משפטית וגם חובה מוסרית לציבור״ אמר לישראל היום בכיר במערכת אכיפת החוק.

המלאכה לא תמה

בישראל עצורים כיום מאות מחבלי נוח׳בה שהיו קשורים באופן ישיר למעשי הטבח ב-7 באוקטובר ועוד אלפי עזתים המוגדרים לב״חים - לוחמים בלתי חוקיים, שביצעו פעולות כאלה ואחרות נגד צה״ל או נגד תושבי הדרום כמו בזיזה או כאלה שנתפסו לפני שהספיקו לבצע את זמנם ועוד׳. חקירת המחבלים הוטלה על השב״כ ועל חוקרי להב 433. החקירה במשטרה, שמרביתה כבר הסתיימה, עסקה באיסוף ראיות קבילות שישמשו בסיס להגשת כתבי אישום נגד המחבלים. עד עתה נחקרו במשטרה מאות מחבלי נוחבה ואלפים בודדים של לב״חים.

אבל המלאכה לא תמה. בין 30-40% מחוקרי להב 433 עסוקים עדין בהשלמות פעולות חקירה לדרישת הפרקליטות’ דבר שמשפיע לטענת בכירי המשטרה על הטיפול בפשיעה החמורה והמאורגנת. בשב״ס למשל, משקיעים משאבים רבים של כוח אדם בליווי העצורים. על פי נתון שהגיע ל"ישראל היום" עד כה בוצעו למעלה מ-10,000, הארכות מעצר הליך שמצריך אופרציה מבצעית ששואבת משאבים רבים.

״הימשכות התהליך גורם לכך שהמחבלים הנאלחים האלה תופסים מקומות מעצר על חשבון עבריינים שנאלצים לשחרר ולהשקעת כוח אדם רב בשב״ס שאמור לשמור עליהם ולשכנע אותם כל פעם להארכות מעצר״ אמר ל"ישראל היום" בכיר במערכת אכיפת החוק, ״ישנם מעל 100,000 קבצי וידאו שקושרים מחבלים לעבירות. הם קיימים, הם פוענחו וקוטלגו. האמריקאים עשו בהם שימוש משפטי ואצלנו, משום מה, מתמהמהים״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר