בית המשפט קבע: המשטרה פגעה בזכויות חשוד שמצבו הנפשי מורכב

גבר כבן 50 נעצר על ידי המשטרה בחשד שגרם נזק בסמוך לבית הוריו • לאחר בדיק פסיכיאטרית נקבע כי הוא סובל מדיכאון וייאוש • עורכת הדין של החשוד ציינה כי המשטרה לא איפשרה לו להתייעץ עם הסניגוריה ולא יידעה את הסנגוריה הציבורית על המעצר למרות מצבו המורכב • השופטת קיבלה את הטענות והביעה ביקורת על המשטרה בהחלטתה • ממשטרת ישראל נמסר: "בשל מהות האירוע ונסיבות נוספות הוחלט על מעצרו והבאתו בפני שופט"

בית משפט השלום בפתח תקווה. צילום: גדעון מרקוביץ

המשטרה ביקשה להאריך בחמישה ימים את מעצרו של גבר כבן 50 שמצבו הנפשי מורכב ובעבר אושפז בבית החולים גהה, בחשד לאיומים וגרימת נזק בבית הוריו. כאשר הגיע המקרה לבית משפט השלום בפתח תקווה, השופטת זוהר דיבון החליטה לשחרר אותו תוך ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה שבין השאר פגעה בזכויותיו. עוד הוסיפה כי המשטרה מתעלמת מביקורת שיפוטית בשיטתיות. 

"למרבה הצער, ההחלטות הרבות של בתי המשפט בסוגיה זו זוכות להתעלמות שיטתית מצד המשטרה, והפגיעה בזכויותיהם של חשודים היא רחבת היקף", כתבה בהחלטת השחרור.

השבוע, בשעות הבוקר של יום ראשון התקבל דיווח על אדם שמשתולל בסמוך לבית הוריו. השוטרים שהגיעו למקום פגשו את הוריו של החשוד שהסבירו להם כי היה ריב עם בנם ובמהלכו השליך מריצה ושבר תריס בבית ואיים עליהם. החשוד נעצר ובחקירתו טען כי התנהל ויכוח אך הכחיש שאיים על הוריו. בעקבות איומים להתאבד הוא נלקח לבדיקה פסיכיאטרית ושם נקבע שהוא במצב של דיכאון וייאוש.

עו"ד ענת קירשנברג שייצגה את החשוד מטעם הסניגוריה הציבורית טענה בדיון כי מדובר במתמודד נפש וכי המשטרה לא אפשרה לו להתייעץ עם סניגור ולא עדכנה את הסניגוריה הציבורית על מעצרו למרות שידעה על מצבו הרפואי. בנוסף טענה כי אין אף פעולת חקירה שמצריכה את המשך מעצרו.

השופטת דיבון, כאמור, קיבלה את עמדת הסנגורית והורתה על שחרורו של החשוד תוך שהיא מותחת ביקורת על התנהלות המשטרה: "על אף שישנה אינדיקציה ברורה למצב נפשי מורכב, לא נמסרה על הודעה לסניגוריה הציבורית אל מעצרו של החשוד... זכותו של חשוד להיפגש עם עו"ד ולהיוועץ הינה זכות בסיסית. זכות זו נועדה בין היתר להבטיח את הגינות הליך החקירה, למנוע ניצול לרעה של פערי הכוחות המובנים הקיימים בין החוקר לנחקר... אין מחלוקת כי בעניינו חובה זו לא קוימה. מדובר במקרה מובהק בו מעורבות של סניגור הייתה יכולה לסייע לחשוד, כך בין היתר על ידי הגשת בקשה לשחרור החשוד", כתבה השופטת והוסיפה כי טוב היתה עושה המשטרה אם היתה מתנצלת על מחדליה: "הניסיון של נציג היחידה החוקרת לערוך הפסקה בדיון ולערור בירורים, אף הוא אינו ראוי וטוב הייתה עושה המשטרה אם הייתה לוקחת אחריות למחדליה ועל הפגיעה בזכויות החשוד ומתנצלת עליהם". 

ממשטרת ישראל נמסר: "בשל מהות האירוע ונסיבות נוספות שעלו במהלך חקירת החשוד הוחלט על מעצרו והבאתו בפני שופט.
בשל צנעת הפרט לא נפרט מעבר לאמור. ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית, הרי שהיא נלמדת ובמידת הצורך מופקים הלקחים הנדרשים בהתאם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר