הדיון בבג"ץ על אי מינוי נשים לתפקידים בכירים בממשלה: "המדינה מקדשת את תקרת הזכוכית"

בית המשפט העליון דן היום בבג"ץ המנכ"ליות, בעתירה שהוגשה על-ידי שדולת הנשים, נעמת ופורום דבורה • עד כה, הממשלה הנוכחית מינתה 29 מנכ"לים למשרדי הממשלה השונים מתוך 32 משרדי ממשלה קיימים. רק אחת מהם היא אישה

בג"ץ הגיוס. צילום: אוליבייה פיטוסי

על רקע המשך אי מינוי נשים לתפקידים בכירים בממשלה, דן היום (רביעי), בית המשפט העליון בבג"ץ המנכ"ליות, בעתירה שהוגשה על-ידי שדולת הנשים, נעמת ופורום דבורה. 

העתירה, שהוגשה על ידי שדולת הנשים, נעמת, ופורום דבורה, עוסקת בסוגיית הפרת החובה לייצוג הולם במינוי מנכ"לים ומשרות אמון אחרות במשרדי הממשלה בפרט ובשירות המדינה בכלל. מובילות העתירה טוענות בתוקף: "הממשלה מפירה את חובת הייצוג ההולם באופן שיטתי".

רק בתחילת השבוע הנוכחי מונו גברים בלבד לתפקידים בכירים ובהם: יו״ר מנהלת תקומה, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מנכ"ל משרד נגב והגליל ועוד. זאת כאשר, בכל פורומי קבלת החלטות בזמן המלחמה, נעדרות הנשים באופן מובהק.

יפתח רון. מונה ליו"ר מנהלת תקומה, צילום: גדעון מרקוביץ'

שופטי העליון העבירו ביקורת חריפה על הממשלה, באומרם, כי "המדינה בהתנהלות עגומה מקדשת את תקרת הזכוכית במשרות בכירות". 

עד כה, הממשלה הנוכחית מינתה 29 מנכ"לים למשרדי הממשלה השונים מתוך 32 משרדי ממשלה קיימים. רק אחת מהם היא אישה, וגם זה רק במינוי בפועל מינואר 2024 שלא אושר על ידי הממשלה, בו מכהנת במשרד התקשורת המנכ"לית ענבל משש.

ביהמ"ש: קיים חשש כי גם בעוד 10 שנים המצב לא ישתנה

בדיון שהתקיים בצהריים (רביעי), בבג"ץ מתחו שופטי העליון ביקורת חריפה על המדינה, בטענה שזו לא מקיימת את דרישות החוק ולא ממנה נשים לתפקידים בכירים, מנכ"לי משרדי ממשלה ומאות משרות אמון, בשירות הציבורי.

בית המשפט העיר עוד, כי לנוכח המציאות העגומה כיום בייצוג נשים, קיים חשש כי גם בעוד 10 שנים המצב לא ישתנה, וישכפל עצמו. השופטים ציינו כי המדינה בהתנהלותה מקדשת את תקרת הזכוכית במשרות הבכירות ואף תהה האם היו נשים שותפות להחלטה שלפיה די במנגנונים הקיימים למלא את דרישות החוק.

במהלך הדיון נדרשה המדינה להציע מנגנונים יעילים שיביאו לשינוי המצב הקיים של מיעוט ואף אפס נשים במשרות הבכירות.

המשנה למנכ"לית שדולת הנשים ומנהלת המחלקה המשפטית, עו"ד גלי זינגר: "מדיניות הדרת הנשים המונהגת על ידי הממשלה מהקמתה, הינה חמורה ומהווה הפרה בוטה של הדין. היעדר נשים במוקדי קבלת ההחלטות פוגע בכל אזרחי ואזרחיות המדינה בימי שגרה ועל אחת כמה וכמה בתקופת מלחמה, מאחר וקולותיהן וצרכיהן של הנשים כלל לא מובאים בחשבון".

עו"ד גלי זינגר. "הפרה בוטה של הדין", צילום: .

"זהו מצב אבסורדי שבו הממשלה עצמה מפרה את החוק והגיעה העת שבית המשפט העליון ישים לזה סוף ויורה למדינה לייצר מנגנון שיבטיח ייצוג הולם לנשים במשרות אמון בשירות המדינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר