המשנה ליועמ"שית נגד הצעת החוק של ח״כ רוטמן ביחס לנציב הביקורת על שופטים

על פי הצעת החוק: מינוי הנציב יעבור לכנסת ברוב של 70 ח"כים • היועמ"שית מזהירה: "יוביל לפוליטיזציה ופגיעה בעצמאות הרשות השופטת"

שמחה רוטמן בוועדת החוקה. צילום: אורן בן חקון

היועמ"שית והמשנה שלה, מתנגדים להצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות על שופטים: בחוות הדעת של המשנה ליועמ"שית נכתב כי זה יוביל לפוליטיזציה, לפגיעה בעצמאות הרשות השופטת וייפגע בנציבות.

היועמ"שית בהרב־מיארה, צילום: צילום: יואב דודקביץ'

לפי ההצעה החדשה של רוטמן, הנציב יתמנה בהצבעה חשאית במליאת הכנסת - ויתמנה ברוב מיוחס של לפחות 70 חברי כנסת. נכון להיום, הנציב מתמנה בהסכמה של שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון, והוועדה לבחירת שופטים מאשרת את המינוי. כעת רוטמן מבקש להעביר את הכוח הבלעדי למינוי לידי חברי הכנסת, שיתכנסו להליך הצבעה חשאי, בדומה לאופן הבחירה של נשיא המדינה או מבקר המדינה.

"הצעת החוק שבנדון מבקשת לשנות מן היסוד את הליך מינוי הנציב, כמו גם את אמות המידה המקצועיות לבחירתו, תוך דחיקת השיקולים המקצועיים והפרת האיזונים שנועדו להבטיח כי מוסד הנציבות יוכל למלא את תפקידו באופן אפקטיבי, מקצועי ובלתי תלוי, אך מבלי לפגוע בעצמאותה של מערכת המשפט", נכתב בחוות הדעת של היועמ"שית.

המשנה ליועמ"שית גיל לימון, צילום: אורן בן חקון

"עמדתנו היא שהליך המינוי המוצע לנציב אינו מתאים למוסד נציב התלונות על השופטים, כפי שעוצב על-ידי המחוקק. יש בהליך המוצע כדי לפגוע במוסד הנציב ובאמון הציבור בו, ולהוביל לפגיעה בעצמאותה של הרשות השופטת ולהחלשתה, אף שלא ברור מהי ההצדקה לכך ואיזו תכלית עקרונית או מעשית הדבר משרת". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר