על רקע פרשת הצוללות: מה זו ועדת חקירה ממלכתית ומה המשמעות של מכתבי האזהרה שלה?

המכתבים שקיבלו נתניהו וארבעת הבכירים הנוספים מוועדת החקירה עוררו שאלות רבות • בין היתר, האם הוועדה יכולה להדיח את ראש הממשלה או לקבוע כי יש להעמיד לדין פלילי את המוזהרים? • בנוסף, מהן הסמכויות של הוועדה ואיך המסקנות שלה יכולות להשפיע על כל אחד מהנחקרים שהוזהרו על ידה? | כל מה שצריך לדעת

הפגנה בקריאה להקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות שלחה היום (שני) חמישה מכתבי אזהרה, לפני הגשת מסקנות סופיות, לחמישה נחקרים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון, ראש המל"ל וראש המוסד לשעבר יוסי כהן, מפקד חיל הים לשעבר רם רוטנברג ועובד המל"ל לשעבר אבנר שמחוני.

השר גנץ מקדם הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות (14.01.22)

ההודעות האלו מעוררות את השאלה - מה המשמעות שלהן? האם הוועדה יכולה להדיח על ידן את ראש הממשלה או לקבוע כי יש להעמיד לדין פלילי את המוזהרים (כמובן אחרי שימוע)? כלומר מה בדיוק הסמכויות של הוועדה ואיך המסקנות שלה יכולות להשפיע על כל אחד מהנחקרים שהוזהרו על ידה?

החלטנו להביא סיכום קצר בתחום, סיכום שיבאר: מי מקים ועדת חקירה ממלכתית? מה היא חוקרת? ומה המשמעות של סמכויותיה?

אלפים קוראים לוועדת חקירה ממלכתית (ארכיון), צילום: קוקו

מה היא בדיוק ועדת חקירה ממלכתית?

תפקידה של ועדת חקירה ממלכתית היא לחקור ולעסוק בתחום בעל עניין וחשיבות ציבורית גדולה. יש לה סמכויות חקירה רחבות והיא מורכבת ממומחים למשפט וכן מאנשי מקצוע לתחום הנחקר. דוגמה לוועדה מסוג זה היא ועדת השופט אגרנט שחקרה בשעתו את כשלי מלחמת יום הכיפורים.

למי הסמכות להקים ועדת חקירה ממלכתית?

ישנם שני גופים שיכולים להורות על הקמת ועדת חקירה ממלכתית - ממשלת ישראל או הוועדה לביקורת המדינה.

איך ממונים חברי הוועדה?

אחרי שהממשלה מחליטה על הקמת וועדת חקירה, החברים עצמם ממונים על ידי נשיא בית המשפט העליון. על פי החוק, חייב לעמוד בראש הוועדה שופט מכהן או שופט בדימוס.

דיון ועדת החקירה ממלכתית לחקר אסון הר מירון (ארכיון), צילום: יואב דודקביץ

את מה חוקרת הוועדה?

הנושא שבו תתמקד חקירת הוועדה מוגדר על ידי הממשלה בעת ההחלטה על הקמתה.

האם הוועדה יכולה להרחיב את סמכותה?

למעשה, התשובה לכך היא שלילית, אלא שבפועל מספר ועדות חקירה פירשו את המנדט שניתן להם באופן מרחיב והתפשטו על תחומי רקע הקשורים לנושא הנחקר.

האם יש אפשרות לחייב את הממשלה להקים ועדה כזו?

התשובה היא שלא, הממשלה חופשית לחלוטין בתחום הזה.

האם בית המשפט העליון יכול לכפות הקמת ועדת חקירה?

תיאורטית ישנה סמכות כזו לבית המשפט. אך השופטים הבהירו לאורך השנים כי התערבות כזו בסמכותה של הממשלה תעשה רק במקרה קיצוני מאד.

בית המשפט העליון (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

כיצד ועדת ביקורת המדינה יכולה להקים ועדת חקירה?

הוועדה יכולה בהסכמת מבקר המדינה להורות על הקמת ועדת חקירה ברוב של לפחות שני שלישים מחבריה.

מה הן סמכויות הוועדה?

לוועדת חקירה ממלכתית יש סמכויות נרחבות מאד. הוועדה יכולה לכפות על עדים להופיע בפניה, כשעד שמסרב להעיד עובר עבירה פלילית שדינה שנתיים מאסר. היא יכולה גם לדרוש הצגת כל מסמך שעוסק בתחום החקירה כולל מסמכים בסיווג הגבוה ביותר. הוועדה יכולה לקנוס עד שמתחמק ממענה על שאלה שלה או בעקבות מסירת עדות שקר.

מהם חובותיה של הוועדה?

הוועדה חייבת ליידע, על ידי שליחת מכתב, כל אדם שעלול להיפגע מהמסקנות שלה. נחקר זה יקבל לידיו את המידע והמסמכים שיש ברשותה. אדם זה יכול להופיע בתגובה בפני הוועדה בליווי ייצוג משפטי והוא יכול לחקור את העדים השונים, להביא ראיות ולטעון טענות שיראו כי אינו אשם בתחום נשוא חקירת הוועדה.

נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון, צילום: אורן בן חקון

האם דיוני הוועדות מתנהלים בפומבי?

דיוני הוועדה כעיקרון הם פומביים, אלא אם מדובר בחקירה שיכולה לפגוע במדינה או באחד העדים.

האם ועדת חקירה חייבת לפרסם המלצות?

לא, הוועדה יכולה להגיש לממשלה רק דין וחשבון על תוצאות החקירה אך היא יכולה גם להמליץ על פעולות שנדרשות עקב הבדיקה שלה.

אילו המלצות יכולה להמליץ הוועדה?

אנשי הוועדה יכולים להמליץ על שינוי פעילות של גוף מוסדי כל שהוא אך היא גם יכולה לפרסם המלצות אישיות, בהן גם המלצה שאדם שנחקר על ידה לא ימשיך לכהן בתפקידו.

כמה זמן עומד לרשות ועדת החקירה?

החוק אינו מגביל את זמן חקירת הוועדה. ברור שמהירות הפרסום תלויה גם בכמות החומר והנחקרים. במקרה של חומר חקירה רב, הוועדה יכולה לפרסם דו"ח ביניים. הוועדה יכולה גם לפרסם דו"ח חלקי בנוגע לסוגיות שהיא כבר סיימה לחקור בתוך מכלול החקירה הגדול יותר.

מיצג נגד פרשת הצוללות (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

האם חייבים לקבל את מסקנות הוועדה ואת ההמלצות שלה?

החוק לא מחייב את הממשלה לקבל את מסקנות והמלצות הוועדה. עם זאת בית המשפט הבהיר בעבר כי אמנם הממשלה יכולה לדחות את המסקנות וההמלצות, אך לאלו יש משקל רב עקב הציפייה של הציבור ליישום ההחלטות וההמלצות האלו.

מי מוודא שהמסקנות וההמלצות ייושמו בשטח?

למעשה, אין בחוק חיוב להקים גוף שיעקוב אחרי מימוש המלצות הוועדה. אולם הממשלה יכולה להקים גוף שיעקוב אחרי ביצוע ההמלצות. כמו כן, הכנסת יכולה לעקוב דרך הוועדות השונות שלה אחרי יישום ההמלצות.

ועדת החקירה הממלכתית, צילום: ועדת החקירה הממלכתית לעניין כלי השיט

האם יש משמעות פלילית להמלצות ואזהרות הוועדה?

לדוחות והמלצות של ועדת חקירה אין משמעות פלילית והן לא יכולות לשמש כראיה בהליכים פליליים. מסקנות הוועדה גם אינן תחליף למשפט פלילי. כמו כן, עדות שניתנה בחקירת הוועדה אינה ראיה בבית משפט, אלא רק במקרה שבו מדובר במשפט פלילי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר