לקראת הדיון בבג"ץ: המדינה הודיעה כי תשפר את תנאי הכליאה של מחבלי הנוח'בה

לאחר שארגוני זכויות אדם עתרו נגד מתקן הכליאה "שדה תימן" ודרשו את סגירתו, התקבלה ההחלטה על שיפור התנאים • בנוסף תוקם וועדה אשר תבחון את דרכי הטיפול בעצורים, ניהל מתקני הכליאה והתאמתם להוראת הדין וכללי המשפט הבינלאומי

שדה תימן. צילום: דודו גרינשפן

לקראת הדיון שיתקיים היום (רביעי) בבג״ץ, בעתירת ארגוני זכויות אדם נגד מתקן הכליאה "שדה תימן", בו כלואים מחבלי חמאס (נוח׳בה), הודיעה המדינה שהיא מתכוונת לשפר את תאי הכליאה של העצורים העזתים.

כך נראית הארוחה של מחבלי הנוח'בה בכלא הישראלי

בעתירה נטען כי העצורים הוחזקו ימים על ימים בתנוחות מכאיבות ובאיזוק שהובילו לכריתת איברים, כיסוי העיניים כל הזמן – גם בזמן מתן טיפול רפואי, מכות והתעללויות. עוד נטען כי הפגיעות הקשות בזכויות העצורים הופכות את שלילת החירות במקום לבלתי חוקתית, ואינן מאפשרות להמשיך ולהחזיק עצורים במתקן.

בהתאם לכך הודיעה המדינה כי הרמטכ״ל רב אלוף הרצי הלוי הקים ועדה אשר תבחון את תנאי הכליאה במחנה. הוועדה בראשות האלוף אילן שיף ובה חברים גם האלוף איתן דנגוט, ומנכ״ל משרד הבריאות לשעבר ד״ר נחמן אש, תא״ל במיל׳ מטעם המשטרה הצבאית ותא״ל במיל מטעמה של הפרקליטות הצבאית.

מחבלי הנוח'בה במתקן השב"ס, צילום: דוברות שב"ס

כאמור, תפקידה של הוועדה לבחון את תנאי הכליאה, את דרכי הטיפול בכלואים, את ניהולם התקין של מתקני הכליאה המצויים באחריות צה"ל ואת התאמתם להוראות הדין וכללי המשפט הבינלאומי. ההמלצות יוגשו תוך 21 ימים. 

"המחבלים צריכים לעמוד לדין"

בתגובה להחלטה אמרה ח״כ לימור סון הר מלך כי מדובר בהחלטה המעידה על סדר עדיפויות מעוות ובלתי נסבל. "שיפור תנאי הכליאה של מחבלי הנוח'בה בשדה תימן הוא צעד מקומם ומחפיר, הפוגע בזכרון ובכבוד הקורבנות שנפלו עקב מעשיהם הנפשעים והחטופים שעדיין בשבי חמאס. השר גלנט חייב להתעשת ולזכור את מי שהוא אמור לשרת ולהגן עליהם. כל החלטה אחרת היא בגידה באמון הציבור ובערכים שעליהם קמה המדינה".

בתוך כך כ-100 קורבנות טבח השבעה באוקטובר יחד עם ארגון "שורת הדין", דורשים לדחות את העתירה. "עתירת ארגוני זכויות האדם מתבססת על דו״ח של אונר״א בחסות החמאס".

עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, נשיאת ארגון שורת הדין": לא ניתן יד לכך ולא נאפשר להפוך את מתקן שדה תימן לבית נופש למחבלים. המחבלים השפלים המוחזקים במתקן, שרצחו אנסו והתעללו בילדים, נשים וזקנים - צריכים לעמוד לדין ללא דיחוי. זו הדרך היחידה והנכונה לפתור את מצוקת הכליאה במתקן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר