נפילה חופשית: ביהמ"ש פסק פיצויים של 2 מיליון שקלים בעקבות רשלנות בקורס רחיפה

בי"ס לצניחה "עגור" והרשות לתעופה אזרחית יפצו את החניך שהתרסק על צלע הר • המנצח היה פגום, ההכשרה היתה לקויה והגורם האחראי על ביה"ס לא אכף את שלילית הרישיון

חילוץ הפצועים מזירת התרסקות מצנח הרחיפה באזור מודיעין // דוברות מד"א

חניך בקורס רחיפה שהתרסק במהלך פעילות והפך לנכה יפוצה בכ-2 מיליון שקלים - כך פסק לאחרונה בית המשפט המחוזי מרכז לוד, אחרי סאגה משפטית שנמשכה שנים ארוכות.

התאונה התרחשה בחוף הנכים בבת ים, ביום האחרון של ההדרכה המעשית בקורס מצנחי רחיפה בסיסי בבית הספר "עגור", בזמן שהתובע המריא מגבעה עם מצנח רחיפה לא ממונע. זמן קצר לאחר מכן המצנח קרס, והתובע התרסק על צלע הר.

כתוצאה מהתאונה נפצע התובע באורח קשה, ונקבעה לו נכות לצמיתות בשיעור של 63%. הוא נאלץ לעבור שלושה ניתוחים ברגלו, שלוו בתקופות אשפוז ושיקום ממושכות, כל זאת מבלי שחלה הטבה משמעותית במצבו. במשך כשלושה חודשים לאחר האירוע היה הנפגע מרותק לכיסא גלגלים, ובמשך שנתיים נוספות נעזר בקביים בעת הליכה.

מצנח רחיפה באזור התרסקת (ארכיון), צילום: דוברות המשטרה

לצנוח ברוח מסוכנת

ביהמ"ש קיבל בפסק הדין את טענות באי כוחו של התובע, עורכי הדין נתנאל בירן ואיילת זינגר, וקבע כי התאונה התרחשה עקב רשלנותו של ביה"ס "עגור", ששלח את התובע לצניחה ברוח מסוכנת עם מצנח פגום. ביהמ"ש קבע עוד, כי המקרה אירע גם בשל רשלנותה של רת"א (הרשות לתעופה אזרחית), שאמנם התלתה את רישיונו של "עגור" להכשיר תלמידים, אך מעולם לא אכפה את ההתליה הזו.

ביהמ"ש קבע כי המצנח הפגום, שאליו הצטרפה הדרכה כושלת שנערכה כשעה בלבד בביתו של בעלי ביה"ס, כמו גם הוראה של מדריכי הקורס לתלמיד לצנוח ברוח מסוכנת - תרמו יחדיו להתרחשותה של התאונה הקשה והמיותרת.

עוד נקבע בפסק הדין כי הבעלים של ביה"ס העלים מזירת התאונה את המצנח ואת מכשיר הקשר, וגם השפיע על העדים לאירוע (שני חניכים נוספים בקורס) שלא להעיד. כמו כן, בעלי ביה"ס לא בדק ולא תיעד ביומן הפעילות את תנאי מזג האוויר, את כיוון הרוח, עוצמתה ומהירותה, וגם לא את גובה הגבעה שממנה קפץ החניך.

באשר לאחריות רת"א, השופט קבע כי זו נהגה ברשלנות כשלא בדקה אם "עגור" הפסיק את פעולתו בעקבות שלילת רישיונו, וכשלא נקטה הליך מתאים כדי לאכוף את החלטתה ולדאוג לכך שביה"ס יפסיק להכשיר תלמידים בתחום. יתרה מכך, נקבע כי על רת"א היה לפרסם אזהרה שבה היא מיידעת את הציבור בנוגע לשלילת רישיונו של "עגור", אך היא לא עשתה כן.

עיריית בת ים הגיעה להסכם פשרה

התביעה הוגשה תחילה גם נגד עיריית בת ים, שבחופיה אירעה התאונה, אולם לדברי עוה"ד בירן וזינגר, העירייה בחרה שלא להוסיף חטא על פשע והגיעה עם התובע להסכם פשרה, בלי להמתין לפסק הדין, ובמסגרתו פיצתה אותו ב־150 אלף שקלים. בסיכומו של דבר, נקבע בפסק הדין כי "עגור"' נושא ב־80% מהאחריות לנזקים שנגרמו לתובע, ואילו רת"א נושאת ב־20%, ולפיכך ישלמו יחד כ-2 מיליון שקלים.

עוה"ד בירן וזינגר מסרו בתגובה: "חרף ההלכה הטרייה של ביהמ"ש העליון, במקרה שלפנינו התקבלה טענתנו לאחריות רת"א, ונקבע כי עליה לפצות את התובע, וזאת משום שרשלנותה של רת"א באה לידי ביטוי נוסף במישור המשלב פיקוח, אכיפה ואזהרה גם יחד לעניין התליית רישיון ההפעלה של ביה"ס עגור, שלא נאכף על ידי המדינה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר