השטן: תמלילי החקירות של יחיא סינוואר ממעצרו ב־1989 נחשפים

לפי תמליל החקירה ניתן להבין כי מנהיג חמאס בעזה היה כבר אז נאצי שביצע, בשיטתיות, זוועות נוראיות במי שנחשד כמשת"פ של ישראל – ואז רצח אותו במו־ידיו • "הכנסתי אותו לקבר גדול וחנקתי אותו בכאפייה", תיאר בקור רוח בפני החוקרים • שורשי הרשע

סינוואר. צילום: איי.אף.פי.

יחיא סינוואר - זרעי השטנה ומצע הגידול הנאצי: לראשונה נחשפים תמלילי חקירותיו של מנהיג חמאס ברצועת עזה וממייסדי הזרוע הצבאית של ארגון הטרור, כפי שהתבררו כבר בשנת 1989 כאשר הוא נעצר על ידי שב"כ בחאן יונס בגין רציחתם של משתפי פעולה עם ישראל - מרביתם באמצעות חניקה סדיסטית שלהם במו ידיו.

שר הביטחון גלנט: "נגיע לסינוואר ונחסל אותו" // לע"מ

סינוואר, שבאותה עת היה האחראי לחקירות הפנים של חמאס, הפתיע את חוקרי המשטרה כאשר ערך להם סיור ברחבי עזה, בכל המוקדים שבהם הטמין את גופות המשת"פים שהוא רצח.

ב־15 באוקטובר של אותה שנה, כשהוא התיישב מול החוקר פקד שלמה אייל, החליט סינוואר לפתוח הכל: "אני מוכן לספר לך הכל, מההתחלה, דברים שעשיתי ומעולם לא דיברתי עליהם" - כך על פי תמלילי חקירתו, הפרושים בכתב יד צפוף על פני עשרה עמודים אשר שמורים בארכיון בית המשפט העליון.

נישא על כתפי מעריצים ביום שחרורו מהכלא, צילום: רויטרס

כשלוש שנים קודם לכן, בשנת 1986, חבר סינוואר אל יו"ר חמאס דאז, השייח' אחמד יאסין. תזכורת: יאסין היה אז משוחרר טרי מהכלא הישראלי, אשר נמנה עם 1,151 האסירים והעצירים הביטחוניים ששוחררו בשנת 1985 במסגרת "עסקת ג'יבריל", שהביאה להחזרתם ארצה של שלושה חיילי צה"ל אשר נשבו במהלך מלחמת שלום הגליל. בתיאום עם יאסין, הקים סינוואר ארגון־משנה בשם "המג'ד", שמטרתו היתה לשמש מנגנון ביטחון לסיכול משתפי פעולה עם ישראל.

"כשהשייח' יאסין השתחרר מהכלא בעסקת החילופים, הייתי הולך לבקר אותו", סיפר סינוואר, "ישבנו ודיברנו בינינו על כל מיני דברים, ובין השאר דיברנו גם על המצב של רצועת עזה, מצב האסלאם ומשתפי הפעולה עם ישראל. "החלטנו להפעיל אנשים שיאספו אינפורמציה על משתפי הפעולה ועל כל מי שנגד הדת והאסלאם. ידעתי שזה מסוכן, אז גייסתי את רואחי ג'מאל שאפשר היה לסמוך עליו. הוא הסכים.

באוטובוס משוחררי עסקת ג'יבריל, צילום: אי.אף.פי

"עדכנתי את השייח' יאסין והתחלנו לעבוד. כל אחד היה אחראי לאזור אחר, אני קיבלתי את אזור דרום רצועת עזה. את האינפורמציות היינו מעבירים בינינו בתיבות דואר במסגדים". בהמשך סיפר סינוואר לחוקרים כיצד גייס עוד ועוד פעילים, בעיקר מתוך האוניברסיטאות של עזה, כאשר את החיסולים שהם ביצעו הוא היה מביא לאישורו של יאסין.

קור רוח מזוויע

לאורך חקירותיו סיפק סינוואר במשך שעות ארוכות פירוט נרחב של מעשי הרצח - שאת כולם הוא ביצע בעצמו, כאמור, חלקם בירי וחלקם בחניקה במו בידיו. כך, בין השאר, סיפר על מעקב שהוא ופעיליו ביצעו במשך ארבעה ימים אחר תושב עזה ששמו רסמי סלים, בעקבות מידע שקיבלו ולפיו מדובר בכופר באסלאם ובמשתף פעולה עם ישראל.

עם הנייה, כאסיר לשעבר וכמתמודד לעתיד,

"נסענו ברכב פיג'ו בצבע לבן, עצרנו ליד רסמי, תפסנו אותו והכנסנו אותו למכונית", תיאר סינוואר בקור רוח מזוויע. "חקרנו את רסמי, והוא הודה שהוא בקשר עם המודיעין הישראלי, עם אדם בשם אבו־רמי. הוא גם הודה שהיה מביא בנות לחנות שלו ומתעסק איתן. לא הרבצנו לו הרבה, חקירה בעיקר עם הפה.

"לקחנו אותו לבית הקברות בחאן יונס, בלי שאמרנו לו מה אנחנו מתכוונים לעשות. קשרתי לו את העיניים עם סמרטוט כדי שלא יראה, הכנסתי אותו לקבר גדול שראיתי, וחנקתי אותו בכאפייה שהיתה אצלי. אחרי שחנקתי אותו, עטפתי אותו בבד לבן וסגרתי את הקבר. הבנתי מרסמי שהוא הבין שמגיע לו למות".

החניקה כשיטה

עוד סיפר סינוואר לחוקרים כי בהמשך סיפק לו ארגון חמאס נשק שהוסלק באוניברסיטה בחאן יונס, אך הוא העדיף להרוג את החשודים כמשת"פים בחניקה בידיו. כך, למשל, הוא תיאר כיצד בעקבות מידע דומה הם פעלו לחסל אדם בשם עדנאן צפור, כאשר באמצעות אקדח איים עליו סינוואר וחטף אותו, ולאחר חקירה אלימה ("הרבצנו לו") הודה הלה כי שיתף פעולה עם ישראל - מה שהכריע מייד את גזר דינו: "חנקתי אותו בכאפייה, חפרנו במקום ואני ורואחי קברנו אותו שם".

תמלילי חקירות יחיא סינוואר,

בדרך דומה, פירט סינוואר על שני מעשי רצח נוספים של תושבי עזה שהוא ביצע. "ראינו את פתחי עיסא הולך לבד במחנה הפליטים אל־בורייג'", סיפר לחוקרים, "ירדנו מהרכב, איימנו עליו עם אקדח והעלינו אותו למכונית. משם נסענו לפרדס ואני חקרתי את פתחי.

"תפסתי לו ביד אחת את הגרון והתחלתי לחנוק אותו, ביד השנייה נתתי לו בוקסים בבטן ופתאום הוא קיבל התקף לב ומת. נסענו אל שכונת שייח' רדואן, ובאמצעות מעדר שהיה לי באוטו חפרנו בור. כשסיימנו, חזרנו אל הפרדס לקחת את הגופה ונסענו לבור כדי לקבור אותו".

הגופות בדרך לצמרת

היעד הבא של סינוואר ואנשיו היה חסין אל־סיר מחאן יונס, אדם אמיד אשר נהג להתרברב במכונית המרצדס שברשותו. "כשמצאנו אותו בתוך הרכב שלו, הוצאתי את האקדח ואיימתי עליו", סיפר. "שמתי לו את האקדח על הצוואר, אמרתי לו 'תעלה לרכב שלי', וכשהוא יצא מהרכב שלו הוא התחיל להתנגד.

מחליפים מידע במסגדים. עם בנו של לוחם גדודי אל־קסאם שנהרג בידי צה"ל, צילום: אי.אף.פי

"לחצתי את האקדח על הצוואר שלו כדי שיעלה לרכב, אלא שאז נפלט לי כדור ופגע בו כי השארתי את הנצרה פתוחה. הכנסנו אותו מהר לרכב ונסענו מהמקום. הגענו אל מאחורי בית חרושת, ושם קברנו את הגופה. אחרי זה רחצנו את האוטו מהדם ומכל הסימנים והלכנו הביתה. אחרי כמה זמן, אני חושב שביום למחרת, ראינו במקום צבא (ישראלי - נ"ב) וידעתי שמצאו את הגופה של חסין".

בגין מעשי רצח אלה ואחרים הורשע סינוואר, ונגזרו עליו חמישה מאסרי עולם שאותם הוא אמור היה לרצות עד יומו האחרון, אך באוקטובר 2011 הוא שוחרר מהכלא - כ־22 שנים בלבד מיום הרשעתו - במסגרת העסקה להחזרתו של החייל החטוף גלעד שליט בתמורה לשחרורם של 1,027 אסירים ביטחוניים ועצירים פלשתינים מהכלא הישראלי.

מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, בחגיגות 35 שנה לייסוד התנועה בעזה, צילום: אי.פי.אי

בזמן שהותו בכלא למד סינוואר עברית, הוא צבר כוח ומעמד בארגון חמאס - עד שהפך למנהיגו בפברואר 2017, לאחר שהביס את איסמעיל הנייה בבחירות פנימיות למנהיג חמאס ברצועת עזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר