"גופי כאן אבל רוחי ולבי שם": עזתים עוזבים את הרצועה ומשתקעים בחו"ל

פלשתינים שעברו למצרים וטורקיה מספרים כי מצאו עבודה או פתחו במיזמים מסחריים - כמו ניהול דוכני שווארמה או ממתקים • בכתבה שמתפרסמת בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", מספרת תושבת עזה כי שילמה 6,000 דולר בתמורה לאישור יציאה מהרצועה

פלשתינים מתפנים מרפיח, היום. צילום: אי.פי.אי

כ-100 אלף פלשתינים עזבו את רצועת עזה מאז החלה המלחמה, העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" פרסם הבוקר (שלישי) כתבה העוקבת אחרי חייהם. בעוד עזתים במצרים ובמדינות אחרות סיפרו שהם מתכננים לחזור לרצועה אחרי המלחמה - פלשתינים אחרים מתכננים דווקא לצאת לדרך חדשה ולהשתקע בחו"ל.

רשתות ערביות

כך, למשל, פלשתינים במצרים ובמדינות אחרות סיפרו כי הם מצאו עבודה או פתחו במיזמים מסחריים - כמו ניהול דוכני שווארמה או ממתקים. אחד המרואיינים היה אמג'ד אלאר'א מחאן יונס, שמקווה לצאת ממצרים לטורקיה, למרות שקיבל הזדמנות עבודה בקהיר.

אמג'ד, שחולק את דירתו במצרים עם לא מעט עזתים, סיפר לעיתון הסעודי כי השיג עבודה באחת החנויות, אבל הוא מתכנן לנסוע למדינה אחרת כדי להתחיל בחיים חדשים. "אני מנסה לנסוע לטורקיה או למדינה אחרת כדי לנסות להשיג הזדמנות טובה יותר". אמג'ד הוא בוגר תואר בראיית חשבון מאונבריסטת אל-אזהר בעזה. הוא ציין כי הוא מתכוון להשתקע בחו"ל.

הפלשתינים מתפנים מרפיח, צילום: אי.אף.פי

"הלוואי והייתי נשאר כאן במצרים. השלטונות הקלו על הנסיעה שלנו והאנשים אוהבים אותנו ומקבלים אותנו בברכה. אבל המצב הכלכלי קשה. אני מקווה שתהיה לי הזדמנות טובה יותר ושהמלחמה הזאת תסתיים. אני עדיין מרגיש בלב את המלחמה. גופי כאן אבל רוחי ולבי שם", הוסיף אמג'ד.

בכתבה התראיינה גם איימאן אבו עוודה, תושבת העיר עזה. היא נאלצה לשלם 6,000 דולר בתמורה לאישור יציאה מהרצועה, אבל לא צפתה שתתמודד עם קשיים נוספים. לדבריה, היא עוברת בימים אלה ממקום למקום אחר במצרים בניסיון להשתקע: "ציפינו שהחיים יהיו קלים יותר, אבל התמודדנו עם קשיים ומכשולים נוספים".

פלשתינים עוזבים את רפיח לאחר שהוטלו כרוזי צה"ל, צילום: רויטרס

לאבו עוודה יש תואר שני בשפה הערבית והיא העריכה שתקבל הזדמנות לעבודה בקלות כדי לסייע לבני משפחתה שברחו יחד איתה. ואולם, לדבריה היא הופתעה מהמציאות הקשה. את רוב הכסף המשפחה השקיעה במציאת דירה בקהיר. "המצרים הם עם טוב אבל החיים כאן קשים. קשה למצוא עבודה והייתי רוצה לחזור לעזה. ולפעמים אני אומרת שאפילו עם המלחמה היה עדיף שנישאר", סיפרה אבו עוודה לעיתון הסעודי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר