מועצת הביטחון דנה בהסלמה - הנציג האמריקני: "חיזבאללה פועל מתוך סולידריות עם חמאס ולא למען לבנון"

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון חירום בעקבות חיסול בכירי חיזבאללה בתקיפת חיל האוויר בצפון לבנון, על רקע המתיחות הגוברת באזור • סגנית מזכ"לית האו"ם הזהירה: "אם המצב יימשך כפי שהוא, נחווה הרס עוד יותר גדול" • שגריר ארה"ב: "לישראל הזכות להגן על עצמה מתקיפות חיזבאללה" • דני דנון לשר החוץ הלבנוני: ״איפשרתם לארגון טרור לבנות מדינה בתוך מדינה ולהמיט הרס על העם שלכם"

מועצת הביטחון של האו"ם. צילום: GettyImages

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום (שישי) לדיון חירום בעקבות ההסלמה הביטחונית בין ישראל ללבנון, לאחר תקיפת חיל האוויר אשר הביאה לחיסולו של בכיר חיזבאללה איברהים עקיל ובכירים נוספים מכוח רדואן.

זירת התקיפה בלבנון, צילום: אי.פי

סגנית מזכ"לית האו"ם רוזמרי דה קרלו ציינה כי ישראל לא הגיבה רשמית על הפיצוצים בלבנון, אך מאז נרשמו שורת תקיפות אוויריות מצד ישראל. בנוסף, נרשם ירי מלבנון לעבר ישראל שהוביל למותם של שני חיילי צה"ל. עוד הוסיפה דה קרלו כי השליחה המיוחדת ללבנון נמצאת בקשר מתמיד עם השחקנים הרלוונטיים, ודוחפת לפתרון דיפלומטי למניעת אסקלציה נוספת. היא אף תבקר בישראל בתחילת שבוע הבא.

- רוזמרי דה קרלו קוראת להפסקת הלחימה בעזה, צילום: רויטרס

דה קרלו המשיכה והתייחסה למצב בעזה, שבו ישראל ממשיכה בפעילות צבאית אווירית וקרקעית נגד חמאס וקבוצות חמושות נוספות. לדבריה, מספר ההרוגים בעזה עולה, ולפי משרד הבריאות בעזה המספר חצה את רף ה-41,000, מרביתם ילדים.

לצד זאת, נמשך ירי מצד חמאס לעבר ישראל. היא הדגישה את הצורך בהפסקת אש מיידית, שחרור כל החטופים והגברת הסיוע ההומניטרי לעזה. לדבריה, אם המצב יימשך, עלולה ההסלמה להוביל להרס רב יותר, אך עדיין יש מקום למנוע זאת באמצעות דיפלומטיה.

תקיפה ברצועה, צילום: אי.אף.פי

שגריר ארה"ב רוברט ווד הביע את עמדת ארצו, ואמר כי קונפליקט רחב במזרח התיכון אינו לטובת אף אחד. הוא הדגיש כי לארה"ב אין תפקיד בלחימה, וקרא לכל המדינות להימנע מהובלת האזור למלחמה.

הנציג האמריקני רוברט ווד (ארכיון), צילום: ללא

ווד ציין כי לפני מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, נשמר השקט בקו הכחול במשך 18 שנה, אך זה נופץ על ידי תקיפות של חיזבאללה וקבוצות חמושות אחרות מלבנון. הוא הוסיף כי חיזבאללה, אשר נתמך על ידי איראן, נוקט בפעולות מתוך סולידריות עם חמאס ולא למען לבנון, והמשיך לתקוף תשתיות אזרחיות בישראל במשך 11 חודשים.

מחבלי חיזבאללה, צילום: רשתות ערביות

שגריר צרפת הביע דאגה מהפיצוצים האחרונים במכשירי הקשר בלבנון והזהיר מפני הסכנה של מלחמה כוללת עם השלכות טרגיות. הוא קרא לכל הצדדים לפעול להפחתת המתיחות, בהתאם להחלטה 1701 של מועצת הביטחון, וליישם את מסגרת העבודה של ההחלטה. השגריר קרא לחיזבאללה להפסיק את תקיפותיו נגד ישראל, ולישראל להפגין איפוק ביחס להצהרות על פעילות צבאית בלבנון.

הנציג הלבנוני הציג תמונה של ידו של מחבל חיזבאללה אשר נפגעה במהלך "מתקפת הביפרים".

הנציג הלבנוני באו"ם, צילום: .

מאוחר יותר,

שגריר איראן לאו״ם האשים את ישראל: ״התקיפה נגד שגרירנו בלבנון היא פעולת טרור והפרה של כללי המשפט הבינלאומי״.

שר החוץ של לבנון אמר בדיון: ״ישראל הובסה וברחה מלבנון בשנת 2000. כעת היא מבקשת לחזור על טעויות העבר".

דני דנון בדיון במליאת האו"ם על ההסלמה בלבנון, צילום: UN Photo

שגריר ישראל לאו״ם דני דנון ענה לשר החוץ הלבנוני: ״איפשרתם לארגון טרור לבנות מדינה בתוך מדינה ולהמיט הרס על העם שלכם. במקום להאשים את שכנתכם שוחרת השלום, הגיעה השעה לנקוט פעולה ולרסן את חיזבאללה רק כך תמנע הסלמה נוספת.
אם תמשיך להתעלם מהתוקפנות של חיזבאללה הסבל של העם הלבנוני יהיה על הכתפיים שלך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר