למרות החששות מהפרות של זכויות אדם: ארה"ב תעביר 1.3 מיליארד דולר בסיוע צבאי למצרים

ממשל ביידן החליט להעניק את הסיוע הצבאי השנתי למצרים למרות חששות כבדים בתחום זכויות האדם • ההחלטה נתקבלה על רקע הלחץ על מצרים לסייע בהשגת הפסקת אש בעזה

הנשיאים א-סיסי וביידן. צילום: איי.פי, קובי גדעון\לע"מ

ממשל ביידן הודיע הלילה (בין רביעי לחמישי) כי יעניק את מלוא הסיוע הצבאי השנתי למצרים, בסך 1.3 מיליארד דולר, על אף ביקורת קשה מצד מחוקקים וארגוני זכויות אדם.

בלינקן בביקורו במצרים, לצד הנשיא א-סיסי (ארכיון)., צילום: אי.פי.אי

ההחלטה להעניק את הסיוע המלא למצרים מגיעה במקביל לשיחות להפסקת אש בעזה, שבהן מצרים משחקת תפקיד מרכזי כמתווכת בין ישראל לחמאס.

עזתים בצפון הרצועה במהלך המלחמה, צילום: אי.פי.אי

עם זאת, ממשלתו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי מואשמת בהפרות חמורות של זכויות אדם, כולל עינויים, הוצאות להורג ללא משפט ודיכוי של מתנגדים פוליטיים. בשנים האחרונות נמנע חלק מהסיוע עקב חששות אלו, אך השנה, מזכיר המדינה בלינקן בחר להעניק את הסיוע תוך עקיפת התנאים שקשורים לזכויות האדם.

כרזה של נשיא מצרים א-סיסי ברצועת עזה, צילום: אי.פי.

מצרים מעורבת במאמצים להביא ליציבות באזור, כולל ניהול המצב בסודן השכנה, שם סכסוך מתמשך מאיים על היציבות בגבול. בנוסף, הממשל המצרי מתמודד עם לחצים כלכליים פנימיים, והסיוע האמריקני נחשב לקריטי עבור צבא מצרים, במיוחד לאור אתגרי הביטחון באזור צפון סיני, שם פועלות קבוצות טרור מקומיות.

ההחלטה להעביר את הסיוע עוררה ביקורת מצד חברי קונגרס, בהם הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי, שטען כי על ארה"ב להמשיך ולהתנות את הסיוע בשיפור בתחום זכויות האדם. "מצרים נותרה מדינה רודנית", אמר מרפי, "אנו חייבים להמשיך ולהקפיא את הסיוע עד שנראה שינוי אמיתי".

הסנאטור כריס מרפי, צילום: AP

ארגונים לזכויות אדם הצטרפו לביקורת, כאשר סת' בינדר, מנהל המרכז לדמוקרטיה במזרח התיכון, טען כי "לא נראה שיש כל התקדמות בזכויות האדם במצרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר