דיווח: תחילת האמברגו? בריטניה משעה את רישיונות ייצוא הנשק לישראל

בג'ואיש כרוניקל דווח כי למרות שלא התקבלה החלטה רשמית בנושא, אדם שניסה לייצא מרכיב ביטחוני סורב • ההסבר להחלטה: הייצוא לישראל "מושעה עד לבדיקת המדיניות" • דובר הממשלה בתגובה: "אנחנו בוחנים את הנושא ונגיע להחלטה שקולה"

ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר. צילום: אי.פי.איי.

האם ממשלת הלייבור החדשה מחרימה ייצוא בטחוני לישראל וממשיכה את היחס השלילי כלפי ישראל?

לאחר שהחזירה את המימון לאונר"א ומשכה את ההתנגדות לצווי המעצר של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, יתכן והחרם השקט של הפסקת מכירת ציוד בטחוני לישראל כבר החל. הערב (שני) דווח בג'ואיש כרוניקל כי ממשלת הלייבור החלה להשעות רישיונות ייצוא נשק לישראל. גורם בישראל אמר כי הדיווח איננו נכון ולא משקף את המציאות.

משלחת דרום אפריקה בהאג: "ישראל הסלימה את ההתקפות על הפלשתינים" (ארכיון) \\ אתר בית משפוט בהאג

הדבר קורה בזמן שישראל מפעילה לחץ כבד על ממשלת בריטניה שלא לבצע את הצעד הדרסטי, ועוד לפני שלכאורה ממשלת בריטניה קיבלה החלטה רשמית בנושא. בג'ואיש כרוניקל פרסמו עדות של אדם המעורב בייצוא נשק לישראל שביקש אישור לייצא לישראל מרכיב ביטחוני. התשובה שקיבל מפקידים האחראים על תחום ייצוא הנשק היא כי הייצוא לישראל "מושעה עד לבדיקת מדיניות".

מדובר על מהלך ששם את ישראל באותו משוואה יחד עם מדינות כמו צפון קוריאה ואיראן המקבלות יחס דומה מהממשלה הבריטית.

בתגובה לפניית אתר החדשות היהודי הבריטי, ענה דובר המחלקה לעסקים ומסחר בממשלת הלייבור כי "חיוני שנקיים את ההתחייבויות המשפטיות המקומיות והבינלאומיות שלנו בכל הנוגע לייצוא נשק. אנחנו בוחנים את הנושא ונגיע להחלטה שקולה".

בריטניה חזרה לממן את אונר"א, צילום: אי.אפץפי

כמות ההיתרים ירדה ב-95%

לפי נתוני הממשלה הבריטית, בין 7 באוקטובר לסוף מאי השנה הונפקו למעלה מ-100 רישיונות ייצוא נשק לישראל, 37 מתוכם היו למטרות צבאיות. לפי הידוע, עד כה ולאורך המלחמה בעזה לא נדחו או נשללו רישיונות ייצוא נשק. למרות זאת, לפני כחודשיים דווח ברויטרס כי כמות ההיתרים למכירת נשק לישראל ירדה ב-95% בשנים האחרונות והגיעה לשפל של 13 שנים.

תזכורת: בעקבות פסיקת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שקבע ש"תוכנית ההתנחלויות" של ישראל אינה חוקית על פי החוק הבינלאומי, ממשלת בריטניה מתמודדת עם לחץ גובר לעצור את רישיונות הנשק. אם עורכי הדין של ממשלת בריטניה יגיעו למסקנה שישראל לכאורה ביצעה פשעי מלחמה בעזה, אזי הממשלה הבריטית תהיה חייבת להשעות את רישיונות הייצוא כדי "למנוע את הסיכון שבריטניה תסייע להפרות של החוק הבינלאומי".

נוואף סלאם, נשיא בית הדין הבינלאומי בהאג, בדיון על חוקיות השליטה הישראלית ביו"ש, צילום: צילום מסך

הממשלה צפויה לפרסם הודעה סופית בהמשך הקיץ לגבי ההחלטה, אם כי נראה שבשטח הדברים כבר מתחילים לזוז לרעת ישראל גם ללא הודעה רשמית.

מאז 2008 בריטניה מכרה לישראל נשק בשווי של כמעט 600 מיליון ליש"ט, כולל חלקי חילוף למטוסי הקרב F-15, F-16 ו-F-35. אולם, בשנים האחרונות ישנה ירידה משמעותית בסחר הצבאי בין המדינות ובשנה שעברה מכרה בריטניה ציוד צבאי לישראל בשווי של 18.2 מיליון ליש"ט בלבד.

השתתף בהכנת הידיעה: אריאל כהנא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר