מחקר חדש חושף: האו"ם הציג נתונים מעוותים על הסיוע ההומניטרי והרעב בעזה

הממצאים מטעם המכון למחקרי ביטחון לאומי מתפרסמים לראשונה כאן ב"ישראל היום" • מהבדיקה עלה כי בסוכנויות התעלמו מהמידע שפרסמה ישראל ולא דיווחו על כ-10,000 משאיות סיוע • עוד צויין כי האו"ם מתעלם ממצב המלחמה השורר בעזה, ומכך שחמאס תוקף את המעברים • ממצא משמעותי נוסף, מתייחס לתחזיות "המקצועיות" שלכאורה יש רעב בעזה: "לפי התחזיות היו אמורים היום להיות כבר מעל ל-20,000 מקרים של מוות, בפועל תועדו כמה עשרות מקרים בודדים"

הצנחת סיוע הומניטרי לרצועה (ארכיון). צילום: רויטרס

האו"ם, הסוכנויות שלו ונציגים מטעמו הפועלים בעזה, הציגו דוחות ונתונים מעוותים ומגמתיים על הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה מתחילת המלחמה. הצגת הדברים המסולפת תרמה באופן משמעותי להאשמת ישראל ב"הרעבה מכוונת" בעזה, הן בשיח הבינלאומי, והן בבתי המשפט בהאג. כך מסיק מחקר חדש ומשמעותי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), ומתפרסם לראשונה ב"ישראל היום".

סיוע אמריקני שמוצנח מהאוויר פוגע באוהל בעזה

בלב המחקר, ערכה החוקרת ד"ר תמי קנר, השוואה בין הנתונים שפרסמה ישראל אודות היקפי הסיוע, לבין המספרים שפרסמו סוכנויות האו"ם, אונר"א, OCHA ו-IPC. הבדיקה מצאה כי שלוחותיו של האו"ם התעלמו מהמידע שפרסמה ישראל ולא דיווחו על כ-10,000 משאיות סיוע שנכנסו לעזה במשך חודשי המלחמה. על פי האו"ם, הוכנסו כ-28,000, בעוד מנהלת התיאום והקישור של צה"ל מדווחת על כ-38,000.

הפער ב"נתונים", נובע מכך שנציגי האו"ם, לא ספרו משאיות שנכנסו ממעבר ארז ומשלוחים שהגיעו מהאוויר ומהרציף הימי של ארה"ב. כמו כן, לא נספרו משאיות שנקלטו על ידי ארגוני סיוע בינלאומיים שאינם אונר"א. גם משאיות שנכנסו לעזה וחלוקת תחולתן התעכבה בגלל בעיות בתוך עזה, לא נספרו בדוחות האו"ם.

משאיות הסיוע של אונר"א בכניסה ברצועת עזה, צילום: ללא קרדיט

"הנתונים משמיטים סיוע רב, ואינם כוללים למשל אספקה של גז ודלק. בחודש אפריל, האו"ם דווח על ממוצע יומי של 169 משאיות סיוע. לפי מתאם הפעולות בשטחים הממוצע היומי היה 219 משאיות. במאי, ברישומי אונר"א היו חסרות למעלה מ-1,000 משאיות סיוע של סוכנויות האו"ם, לעומת רישומי מתפ"ש", כותבת קנר.

מתעלמים ממצב המלחמה

עוד מציין המחקר, כי האו"ם מתעלם ממצב המלחמה השורר בעזה, ומכך שחמאס תוקף את המעברים שמהם מוכנס הסיוע ומשתלט בכוח על השיירות. "האו"ם מציג נתונים על עיכוב של משלחות סיוע באופן המציג את ישראל כאחראית הבלעדית לקשיים. הדיווחים משמיטים עובדות חשובות לגבי השליטה של חמאס על נתיבי השיירות ונקודות החלוקה שמחייבת את ארגוני הסיוע ברצועה לתאם את פעילותם מולו, את אירועי הביזה של משאיות הסיוע, של מתקני האחסון ונקודות חלוקה על-ידי חמאס וכנופיות פשע. אין כל זכר לתקיפת תשתיות אזרחיות והומניטאריות על-ידי חמאס, כולל של שיירות הסיוע וצירי תנועה של סיוע, לירי הרקטות של חמאס על מעברי הגבול שחייבו את סגירתם, ואת סגירת מעבר רפיח בהוראת המצרים".

בנוסף, ישראל מואשמת בסגירת מעברים בעקבות התקפות חמאס, בלי לציין כי פתחה שלושה מעברים יבשתיים נוספים כדי להקל על כניסה של סיוע לצפון ולמרכז הרצועה.

משאיות עם סיוע במעבר ארז (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

"העובדה שיש בעזה אנשים רעבים אינה מעידה שיש רעב"

ממצא משמעותי נוסף, מתייחס לתחזיות "המקצועיות" של הסוכנויות שלכאורה יש רעב בעזה. "לפי התחזיות היו אמורים היום להיות כבר מעל ל-20,000 מקרים של מוות מרעב בעזה אבל נכון לתחילת יוני, תועדו כמה עשרות מקרים כאלה", כותבת החוקרת.

היא מדגישה כי הצגת הדברים המעוותת גרמה נזק חמור וישיר לישראל, שכן הקהילה הבינלאומית מסתמכת על דיווחי האו"ם כמהימנים, אף שאינם כאלה. 

"העובדה שיש בעזה אנשים רעבים אינה מעידה שיש בעזה רעב, בוודאי שהיא לא מעידה על הרעבה מכוונת של האוכלוסייה. התמונה המסולפת שיצר האו"ם בדיווחיו, הובילה לצעדים משפטיים נגד ישראל, לצווים בבית הדין הבינלאומי לצדק, תחת הכותרת של חשש לביצוע רצח עם של פלסטינים ברצועה ולבקשה לצווי מעצר בבית הדין הפלילי הבינלאומי, בגין חשדות לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. מצופה מגורמי תביעה וגופים שיפוטיים המבקשים לגבש מסקנות לגבי היקף הסיוע ומצב הרעב ברצועה, לבחון את כלל הנתונים, כולל את הנתונים בדוחות של ישראל", מסכמת קנר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר